Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur flyttar man program från en dator till en annan?


embla

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur flyttar man ett program från en dator till en annan, dvs avinstallerar det från den ena och sedan installerar det på den andra? Det handlar om bl a Office paketet, Photoshop, Final Notepad, Acrobate Reader (betalversion), Dreamweaver, Photoshop mm.

Officepaketet var installerat från början, övriga har köpts och tankats ned via nätet - dvs utan skiva.

 

Mycket tacksam för svar!

mvh,

E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man testar att installera och ser om det finns licens för ytterligare en dator. Office-paketet, hemutgåvan, godtar upp till tre datorer tror jag det är. Övriga program du nämner vete tusan vad de har för licensregler. Installera och se om det fungerar om problem uppstår låt dem bekymra dig då och inte nu.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - och tack för VÄLDIGT snabbt svar!E:thumbsup:

 

Fast hur gör jag för att få något att installera från? Programmen finns ju på hårddisken på den gamla datorn. Om jag högerklickar på programmen blir de avinstallerade - men då försvinner de väl helt?

Jag behöver ju få ner dem på en skiva/minne, så att jag kan flytta dem.

 

(Anledningen är att datorn efter en windowsuppdatering vägrar starta i annat än felsäkert läge. Nu kommer vi åt filerna men kan inte köra internet mm. Tänkte därför flytta dem till annan dator och sedan blåsa den gamla. - Men hur flyttar jag programmen från den gamla datorn så att jag kan ladda upp dem på en annan?

 

Tack igen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att flytta redan installerade program. Undantaget är program som körs direkt utan installation, s k U3. När du hämtar hem ett program du köper på nätet, ska du spara installationsprogrammet på disk och sedan installera därifrån. Om du installerar direkt sparas bara installationsprogrammet temporärt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Officepaketet var installerat från början
Då är det med mycket stor sannolikhet en OEM-licens och en sådan är bunden till datorn och får inte flyttas till en annan dator. Men om ni återställer datorn till leveransskick så bör Office bli installerat igen.

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-25 22:15:39 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att det är så med program - att man inte får flytta dem hur man vill! En helt annan sak är ju att kopiera - men just att avinstaller och flytta borde man ju få göra!

Skall testa tipset att försöka installera dem igen via licensnyckeln.

 

Helt otroligt också hur snabbt ni svarar! Jag gick och la mig och nu på morgonen hittade jag redan alla dessa svar! TACK skall ni ha!

mvh,

e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen:thumbsup:

 

Hoppas det går bra! Om du har licensnyckeln och är registrerad hos tillverkaren, borde den antingen kunna anvisa var programmet finns att hämta, eller också kunna skicka en skiva med programmet, oftast mot en liten expeditionsavgift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att inte Nortons CleanSweep finns kvar, f.ö. en produkt från Symantec som faktiskt var bra. Det kunde göra en backup på ett redan installerat program. Inklusive registernycklar & erf. .dll mm. Sedan kunde man köra en restore på ex. en annan disk och den pekade om alla sökvägar osv..

 

Skulle kanske fungerat även mellan datorer för en del program, dock knappast Office..

 

Var smidigt om disken började krympa och man ville lägga över program till en annan disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att det är så med program - att man inte får flytta dem hur man vill!
Å andra sidan så blir priset för programmet lägre. Att köpa en full-licens av MS Office kostar från 4000 kronor (varierar med vilken variant det är) medan en OEM-licens "bara" kostar från 1500. Full-licenser får man flytta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att det är så med program - att man inte får flytta dem hur man vill! En helt annan sak är ju att kopiera - men just att avinstaller och flytta borde man ju få göra!

Tyvärr handlar det ju om licensregler, och då är det som Cecilia säger, en OEM-licens är bunden till den första datorn den installeras på, och får inte flyttas till en annan tyvärr, en full-version är istället knuten till dig som person och får flyttas mellan olika datorer, dock en dator i taget.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info!

Hann inte testa att söka licensnyckeln. Maken och jag "synkade" inte och han visste inte om det utan installerade datorn till "leveransskick" igen...

Dubbelsuck... Nu är alla program borta.

 

Men inte bara det. När jag drar igång datorn (utan i princip några program) får jag "AirGCFG.exe - Det går inte att hitta startadressen"

"Det går inte att hitta procedurstartadressen WPA2_GetCapable i DLL-filen WlanApp.dll"

 

Sökte en del på "AirGCFG.exe" men förstod inte.

Jag har ju inga program kvar mer än vad som finns från frabriken + Glocalnets säkerhetspaket som jag precis har installerat.

 

Är det något jag skall ha? Är det något gammalt virus som numer (ha ha) inte går att starta? Kan jag ta bort det? Kan jag få bort felmeddelandet så jag slipper få upp det varje gång?

 

Tack än en gång för hjälpen!

E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nja, vi har ju trådlöst nätverk (D-Link). Det lustiga var att när maken backde datorn till "leveransstatus" eller vad det heter - och alla program försvann, verkar vissa ändå ligga kvar. Bl a fungerade vårt trådlösa nätverk utan ominstallation. (Jag tänkte inte på det - man är ju så glad för allt som fungerar...)

Menar du att AirGCFG.exe tillhör D-link installationen?

 

Är det bara att testa på att köra in D-links program igen, så blir jag av med felmeddelandet?

 

Tack igen! - Cecilia och alla andra klippor!!!

E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att AirGCFG.exe tillhör D-link installationen?
Det verkar så när man googlar på det. Hämta de senaste drivrutinerna från D-links webbplats och installera dem.

 

Det lustiga var att när maken backde datorn till "leveransstatus" eller vad det heter - och alla program försvann, verkar vissa ändå ligga kvar.
De program som var installerade när ni fick datorn ska ju nu vara installerade igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för tipset om att det är drivrutiner för nätverket jag behöver hämta hem. Skall testa på det så fort jag får nätkontakt med den datorn, vilket för närvarande inte går.

 

Detta med att programmen ligger kvar: Jag kan förstå att de som fanns när vi köpte maskinen - att de ligger kvar när vi gjorde en "återställning till fabriksstatus". Men sedan har vi t ex laddat in Office paketet, Macromedia Dreamweaver, Final Notepad. Vi upptäckte att filerna för dessa program ligger kvar när vi tittar i Utforskaren, men vi kan inte starta dem. Klickar vi på t ex filen WINWORD som är programfil och ligger i C:\Program\Microsoft Office\OFFICE11\ startar programmet men säger "Microsoft Office has not been installed for the current user. Please run setup to install the application."

Sedan stängs programmet.

 

Vi har bara en användare på datorn (en HP Pavillion). Under C:\Documents and Settings\ finns dock:

Administratör

All users

HP¤garen

HP_Ägaren

HP_Ägaren.DITT-DA7685D136

 

Den sista fanns inte förrut. Det verkar som om vi kör under den sista - medan en massa gamla filer (ex fotobilder och musikbilder) ligger kvar sedan tidigare under HP_Ägaren.

 

Kan programmen för MS Office etc tillhöra 'HP_Ägaren' medan vi kör (utan att se det) HP_Ägaren.DITT-....?

Hur kan vi ställa om så att det fungerar? Vi vill ju ha tillbaks programmen som vi hade före kraschen...

 

Mycket tacksam för hjälpen!

E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har inte datorn återställts till leveranskick. Kanske att det var någon sorts reparation av Windows med överskrivning av alla Windows-filer eller något. Kolla i manualen om det finns några alternativ återställning till leveransskick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...