Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FL till all musik?


johanlund

Rekommendera Poster

Jag tänkte lära mig ett musikprogram från grunden för att kunna skapa egna låtar. Jag har definitivt inte tänkt bli någon virtuos, men samtidigt vill jag att låtarna ska låta ok. Hittills har jag som hastigast testat Cubase, Reason, Cool edit och FL. Mitt intryck är att FL verkar vara ett relativt enkelt och användarvänligt program som eventuellt skulle kunna passa mina behov. Det jag är rädd för är att programmets uppbyggnad lämpar sig bäst för Basshunterliknande produktioner. Min fråga är om FL även kan vara ett fullgott program om man vill arbeta med t.ex. samplingar, akustiska ljud och sång?

 

Skulle FL vara ett lämpligt program för att göra t.ex. dessa låtar?

[inlägget ändrat 2008-09-25 14:38:50 av johanlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är rädd för är att programmets uppbyggnad lämpar sig bäst för Basshunterliknande produktioner

 

Fel. FL är (enligt mig) väldigt smart uppbyggt, där den första blicken (tyvärr) antyder att det är ett loop-program. Det är fel. Det är (minst) lika bra som något av de andra du testat. Cubase använde jag mycket innan, men jag blev aldrig kompis med det. Trögt, svårarbetat, dålig överblick etc etc. FL har allt, men en ganska hög tröskel innan man förstått principen och verkligen kan hantera programmet. Dessutom är det stabilt och snabbt :)

 

Vilket program du än använder, måste du lära dig de grundläggande sakerna såsom EQ, compressor och mixning, annars kommer det låta "billigt". Och det finns ingen genväg, du måste öva, öva och åter öva.

 

Angående dina länkar, så har jag inte ens lyssnat på dem, utan är svaret är JA.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

HEj,

har själv kört FL8 förut.

Kul & bra program som klarar det mesta i musikväg.

Sedan innehåller programmet många pluggar. En del är av kategorin kalkon & en del kanon.

MEn kort sagt ett bra program att starta med.

 

Numera kör jag Logic Express 8 eftrsom jag köpte en MAC.

Det som slår mig när jag har kört LOGIC ett tag är att FL fortfarande är bra men att interfacet get lite dålig överblick....

LOGIC känns tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...