Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analoga modem när man har IP-telefoni


pege22

Rekommendera Poster

Hej

Jag har bredband, TV och telefoni från Comhem. Jag har upptäckt att mitt analoga modem inte längre går att använda. Se dialogen med Comhems kundtjänst:

[log]SVAR 2008-09-24 14:30

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

 

 

Denna fråga kan vi tyvärr inte ge support på då det inte ingår i våra tjänster eller utrustning.

 

 

 

Med vänlig hälsning

 

Com Hem AB

Kundservice

Carolina Ask

 

Box 43

871 21 HÄRNÖSAND

Tel direkt: 0771- 55 00 00

Fax: 020-55 44 11

support-ic@comhem.com

www.comhem.se

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

FRÅGA 2008-09-23 21:55 - Uppföljningsfråga angående: Teknisk support Telefoni -> Kan inte ringa/ta emot samtal

Hej Uppringt Internet är ett användningsområde för ett analogt modem, men inte det enda. Det kan även användas för att ringa upp en annan dator (som också har ett modem) och fjärrstyra den datorn. Ett analogt modem är ju egentligen bara en analog uppringare, på samma sätt som min telefon för röstsamtal som jag har inkopplad i er utrustning. Vad är skillnaden med modemet?

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

SVAR 2008-09-23 15:55

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

 

 

Om ni menar ett uppringt modem för internet från exempelvis Telia så är det kopplat till ert telefonabonnemang hos opperatören. Detta fungerar inte hos oss då vi inte erbjuder uppringt internet.

 

 

 

 

 

Med vänlig hälsning

 

Com Hem AB

Kundservice

Anders Hammarström

 

Box 43

871 21 HÄRNÖSAND

Tel direkt: 0771- 55 00 00

Fax: 020-55 44 11

support-ic@comhem.com

www.comhem.se

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

FRÅGA 2008-09-21 21:03 - Teknisk support Telefoni -> Kan inte ringa/ta emot samtal

Är du kund? Ja

Kundnummer / Personnummer: 7911180193

Namn: peter gustafsson

E-postadress: peter.gustafsson@cybercomgroup.com

Telefon: 08-6464024

Gatuaddress: (Ej angiven)

Postnummer / Ort: 12732 skärholmen

 

Angående: Teknisk support Telefoni -> Kan inte ringa/ta emot samtal

 

Kontrollfrågor:

Har det fungerat tidigare? Nej

Har du startat om modemet genom att dra ut strömkabeln i 20 sek? Nej

Har du provat med en annan telefon? Ja

 

Din fråga:

Hej. Jag har telefoni från er. När jag kopplar in mitt analoga modem för att ringa upp en annan dator så fungerar det inte. När jag kopplar in samma modem mot ett vanligt abonnemang från Telia så funkar det utmärkt. Vad är det som inte stämmer? /peter

 

[/log]

 

Nån som har ett bättre och mer förklarande svar än vad kundtjänsten kan erbjuda? Nån som vet nåt sätt att komma runt detta?

 

... Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-telefoni använder komprimering för att inte talet ska ta så stor bandbredd. Komprimeringstekniken är utformad med hänsyn till tal och talets kvalitet. Ett modem kommunicerar med helt andra toner och om dessa komprimeras med tal-komprimeringen, kommer det inte fram på ett sätt som mottagande modem förstår. Signalen blir helt enkelt förstörd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...