Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sapphire Radeon HD 4850

slipen

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp vid val av nytt grafikkort. först var jag inne på ett 8800gt 512mb men nu när Radeon HD4850 512mb har kommit verkar det bättre så det blir nog nått av dom, frågan är vilket utav dessa som är bäst?

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB

Sapphire Radeon HD4850 Dual Slot Dual-DVI 512MB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=341327,314638

vad är minnesbandbredd? det står olika siffror mellan dom båda men på Sapphires hemsida ska det inte sklija något fast jag hittar inga sånna siffror där? samtidigt skriver prisjakt att ena inte har dual-dvi vilket det står i rubriken att den har, får man ta dom med en nypa salt alltså?

hur kan dom kosta typ lika mycket om dom är lika bra fast ena har bättre kylning?

är det dumt att välja bland dom billigaste korten inom samma modell, HD4850?

Mvh Viktor

• 2 weeks later...

Köpt ännu?

Annars kan jag ge dig lite erfarenhet av båda korten...

Kortet utan Dual Slot är med ATIs referensdesign, med standardkylare. Håller kortet på mellan 80-85 grader vanligtvis. Låter måttligt.

Kortet med Dual Slot är med Sapphires egna design, egna kylare, som tar upp lite mer utrymme och kyler då bättre. Håller kortet på 43-55 grader men låter lite mer. Dual slot innebär alltså att kortet tar upp två kortplatser i datorn, ATIs kylare klarar sig på en.

Låter mer/mindre är dock inte helt säkert då jag ej testat korten bredvid varandra. Efter service, byte av grafikkort, var det dock det senare som jag fick i utbyte mot det förra.

Minnesbandbredd - tveksam till den uppgiften. Notera att det är en användare som uppgivit denna. Visserligen använder Sapphire på Dual Slot kortet säkerligen andra minneskretsar än på ATI-designade kortet men knappats att skillnaden är så stor.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2008-10-05 13:34:46 av Monshi]

Hej och tack för svar!

Jag har inte köpt ännu, priserna verka plötsligt gå upp så jag lugnar mig någon vecka...

Vilket utav dom skulle du rekomendera? Jag har en stor låda så att ena skulle ta upp mer plats gör inget...

Tja, vet ej... men lägre temp är aldrig fel. men samtidigt funderar jag på om jag ska köpa en bättre kylare till mitt kort, dual slot och om man lägger till denna så spelar det ingen roll vilket kort man startar med.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Bäst är nog att köpa det svalare kortet om utrymme finns, kanske spana om annat märke får bättre/sämre omdömen. Ska sägas att kortet inte låter förfärligt mycket men när datorn är i vila/låg belastning vill jag gärna att den ska vara så tyst som möjligt.

vore kul med en decibelmätare...Som en högre viskning låter datorn nu kanske, dvs <40 dB om jag ska gissa/anta något.

Den kylare jag hittat

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228307

eller samma med fläkt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=321215

ligger som synes på från 165 kr för utan fläkt till 300+ kr för med fläkt.

omdömen ger att den med fläkt fungerar bra på 4870 så då borde den duga även för 4850.

edit: Kommentar på prisjakt om dual slot kortet - genom att ställa ned fläkten en aning, med en Zalman fanmate exempelvis (25 kr), så blir kortet tyst. Tror nog det kan räcka. Värt att testa.

/T

[inlägget ändrat 2008-10-06 10:32:56 av Monshi]

okioki måste man ha en sån kylare med fläkt för att det ska fungera eller hur fungerar dom? sätter man dom direkt på gafikkortet bara?

Mvh Viktor

Lite överkurs att behöva köpa extra kylare till grafikkort. Beroende på vilka krav du har kan du vara helt nöjd med endera av dem...Dual slot kortet kan ju som sagt kanske moddas med en fläktreducerare som sänker spänningen/farten till den.

Montera kylare på grafikkort. Aldrig gjort, bara läst lite. Det är lite krångligare än CPU eftersom det även krävs kylning till minneskretsarna samt att två grafikkort sällan ser lika ut. Man kan med andra ord behöva göra mindre ändringar på kylaren. Kanske såga bort del...

Asch, vet inte mer än vad som står att finna på webben. Läs kommentarerna om kylarna på prisjakt.

Rekommendationen är att ta ett steg i taget, köp kortet först fundera sedan på om det låter för mycket.

/T

• 4 weeks later...

Apropå kylare...

Har snubblat över programmet RBE, Radeon BIOS Editor (v1.17) samt ATI WinFlash.

Där hittar jag en fläkt-kontroll, nu satt den till att fläkten ska vara stilla under 45 grader istället för standard 32 grader och OJ vad tyst det blev. Man kan nog utan problem ställa in än högre temperatur då dels kortet tål högre temp men fläkten även startar snabbt vid tröskelvärdet.

men men, som alltid vid redigering av BIOS så ska man ta det varligt. Om det går fel så går det det mäkta fel. Man kan tänka sig att det går att rädda men helt säker kan man nog aldrig vara.

Det går även att använda verktyget för att försöka klocka upp kortet lite extra men, som man kan ana, det är aningen mer riskfyllt än att ändra fläkten.

/T

Bifogar en bild på hur bra det kan det kan bli med dual-slot kortet. Att notera är att 1% hastighet är jag osäker på om det är 1%. Fläkten snurrar ivartfall och är tyst. Mycket tyst.

Inklippt är den profil jag satt för fläkten, brytpunkten för högre hastighet är vid 50 grader, sista punkten vid 100 grader.

/T

[bild bifogad 2008-10-30 17:47:37 av Monshi]

1094315_thumb.jpg

Svart hål? Du menar ingen bild? Det är en PNG-fil som alla webbläsare av rang borde klara idag!

/T

Nåja, du får en gif-bild då :(

/T

[bild bifogad 2008-10-30 20:13:30 av Monshi]

1094359_thumb.jpg

Vad för webbläsare?

/T

Mmh, det har du rätt i. testar med IE7, undrar varför den inte klarar PNG-bild? Felpaketerad av Eforum?

/T

inte en susning men jag ser också att min IE rapporterar snudd på samma fel från varenda sida jag är på:

"Färdig, men sidan innehåller fel."

Informationen är:

Rad: 2

Tecken: 7

Fel: Ogiltigt tecken

*suckar tungt... *

Nåväl, jag kör ändå på en nödinstallation eftersom sonen snodde min systemdisk, 2 nya kom idag så nu får jag underhållning ett tag :)

"Färdig, men sidan innehåller fel."

Informationen är:

Rad: 2

Tecken: 7

Fel: Ogiltigt tecken

Är det inte något man ställer in på Avancerat-fliken i Internet-alternativ, alltså om man vill ha felmeddelanden?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...