Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DVD+R som inte fungerar(?)

Farbror Blå

Recommended Posts

Hej, någon som har lust att svara på detta...? :-)

Jag har bränt en videosnutt från min dators hårddisk till en DVD+R (Fujifilm). Jag skulle titta på den i min DVD-spelare (en Sony DVP NS355), men displayen i DVD-spelaren säger att den inte går att spela! Enligt uppgift SKA spelaren klara DVD+R! Varför fungerar då inte skivan i spelaren? (Jag testade sedan att för säkerhets skull spela DVD-skivan i min dator och det gick ju...)

Det gäller att

välja en brännare som bränner lättläst

välja DVD+R som passar bra till brännaren

kanske bränna med lägre än högsta hastighet

välja DVD+R som DVD-spelaren klarar läsa

har samma problem själv med DVD+R

bränner därför med Verbatim DVD-R 16x skivor

som bränns med 4 x hastighet

Medienkompatibilitet viktigast i nedan lista, sedan för mig Abspielgeräusch (lågt ljud, 100 = bäst = tystast)

http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-DVD-Brenner--index/index/id/267/findAll/0

Jag löste problemet själv igår kväll, och det var tydligen så att eftersom jag första gången bränt med video data så fungerade det inte. Var det felet kanske? För sedan brände jag en ny skiva med ett annat brännarprogram med Video film eller något sådant... Och det funkade! Och så tog det mycket längre tid, och jag hade inställt på medel, och den läste kodningar osv. Så det är väl ingen hit att bränna filmer i Media Player kanske?

Kan ju gå lite snabbare att konvertera till mpeg-1 om din spelare klarar det.

Såg bara att den enligt prisjakt.se inte hade stöd för DivX

Med min billiga DVD-spelare ansluten till nätverket kan jag se filmerna(filer) på min PC eller på spelarens inbyggda hårddisk dit jag kan ha fört över filer via ftp.

Den klarar DivX både från skiva och dessa på disk. Vet inte om det finns varianter som klarar DivX från dess inbyggda disk men inte från skiva.

Kanske ska du kolla upp vad din spelare kan & inte kan och utifrån det välja lämplig hantering?

Jag har en ny dator med Vista, och det ska ju inte vara några besvär med bränning egentligen. Som sagt var, jag löste det ju med ett annat brännarprogram, så konvertering och annat behövs völ inte. Sedan KAN det ju vara så att den första skivan inte funkade för att jag hade skrivit på den med tuschpenna! (How easy...):)

jag löste det ju med ett annat brännarprogram, så konvertering och annat behövs völ inte.

Det andra brännarprogrammet kanske gjorde konverteringen "bakom kulisserna", du skrev nåt om "DVD Video" och "läste kodningar" och att det tog mycket längre tid.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...