Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Söka max och min värden

thojoh

Recommended Posts

Hej.

Jag håller på att lägga in mina resultat från min tid som friidrottare i ett excelark.

Hur skall jag formatera cellerna när det gäller löpningar så jag kan skriva in tider med minuter, sekunder & hundradelar där jag sedan vill kunna få fram minumumvärdet av dessa tider?

mvh. Tobbe

Mata bara in det som tidvärden så spelar det i praktiken sedan ingen roll hur du formatera cellen. Alla data finns där även om de ej visas så Max/min ska fungera oavsett format.

fast, det där med tusendelar av sekund och excel...aj, där går jag bet. Kanske inte vanligt tidformat är det bästa?

kanske då bättre att dela upp tiden i två delar, eller kanske fler, och sedan räkna om alla till formatet sekunder,tusendelar. Dvs sekunder som ett heltal och tusendelar som decimal och använda denna som det man söker på...

ja, jag tror på det senare mera.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Om vi tar 1 min, 15 sekunder och 75 hundradelar som exempel så kan du mata in det som

1:15,75

Sen kan du trixa med olika visningsormat. T.ex

mm:ss,00

eller

[t]:mm:ss,00

om du vill kunna se timmarna om du summerar

Så länge du skriver in 100-delarna så är det inget problem. Det som kan dumma sig är om du lägger in 1 min, 15 sekunder som 1:15. Då kommer den att tolka det som 1 timme och 15 min. Du måste skriva 0:1:15 eller 1:15,0

/M

(Hej föresten Monshi. Long time. Jag råkade döda MH2 och har tagit eforumledigt ett tag. Märkligt nog kunde jag återuppliva ett gammalt tillfälligt konto och ge det ett namn som borde vara upptaget. Strange)

Det där med hundradelar...

testade i Excel 2007. Formaterade precis som du nu givit exempel på.

Matar in en tid, exempelvis 1:15,75, och den visas i cellen.

MEN när jag väljer cellen så visas i formelfältet ej det värdet utan 00:01:16. Råkar jag ta mig in redigeringsläge av cell och sedan gå ur det så försvinner tusendelen helt från cellen.

inte helt optimalt.

Dödat MH2? Hur? varför?

Och gamla MH? Ja, den borde vara tagen..undersöker....återkommer...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hmm, det såg jag inte men det blir precis likadant hos mig (xl 2003). Skumt. Microsoft föreslår ju samma format och nämner inget om att excel avrundar tiden vid redigering.

http://office.microsoft.com/sv-se/excel/HP051986791053.aspx

t:mm:ss,00

Bugg? Undrar om det blir samma sak i ett engelskt system.

Nåja, Tobbe får väl ta sig en funderare. Om han aldrig redigerar en tid så är det inget problem. Annars får han väl dela upp det på olika celler och slå ihop till ett tidsvärde.

Dödat MH2? Hur? varför?

Blev lite trött på alla idi***r på webben (inte eforum naturligtvis) och bestämde mig för att ta webbledigt. När jag avaktiverade allt som gick att avaktivera var jag lite för hårdhänt mot MH2. Nytt slumptalslösenord och död epostaddress (@). Den typen får nog anses stå med cementskor i nybroviken :)

Då jag inte skall redigera utan bara mata in en massa tider och från dessa leta upp minimivärden så är inte avrundningsproblemet något som drabbar mig.

Så jag tackar så mycket för hjälpen.

// Tobbe

En bristfällig förklaring till att du kunnat återta ditt gamla alias är att det gamla aliaset finns kvar i ett äldre system. nu är inte ditt namn längre ditt id utan unikt guid och på något vis accepterar då systemet att du tar ditt gamla namn...

att utredas mer känner jag.

MH2 - död pga tappat lösen eller? Det ska nog gå att reda ut om så önskas och sedan borde du kunna fiska upp honom och med den profilen återta MH-aliaset.

/T

Kanon Tobbe. Konstig bugg, men fungerar det för dig så är det bara att köra på. Du får ursäka vårt lilla kafferep här i din tråd :)

MH2 - död pga tappat lösen eller?

Nahh, strunta i det. Har för mig att jag bytte epostadressen till något konstigt. Det spelar ingen roll. MH2 var ju bara barnet. Det är nästan roligare att vara MH igen (skulle tro att alliaset blev helt fritt när jag avaktiverade orginal MH, så MH2 var onödigt...).

/m

Hmm, fast det är klart. Det skulle vara rätt kul att återuppväcka den ursprungliga MH-profilen (1998-profilen). Ett ursprung i förra årtusendet ger en viss pondus :). Men jag tror vi struntar i det. Minns inte ensengång vilket epostkonto det var kopplat till (Jag skapade tydligen en 2-3 profiler när Eforum skärpte upp säkerheten och allting strulade).

Off-topic:

Om du, MH, vill så kan jag försöka återuppväcka något av dina tidigare konton, jag tror jag kan ändra epostadressen, skicka mig ett mejl i så fall.

He, he. enbart för att förvirra.

Nej, Cecilia är snäll nog att försöka återuppväcka den gamla MH så jag försökte ändra allt som kan krocka. Vi får se om det går. Det vore ju kul att väcka den identiteten till 10-års jubileét :-).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...