Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

linjemätning i film/bild


PålD

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är nybörjare på detta med bildredigering så om jag är otydlig beror det på det.

Jag har ett par hundra bilder som kommer från en höghastighetskamera i vilka jag skulle vilja göra en linjemätning för att ta reda på hur intensiteten i ljuset (0-255) varierar längs en given linjen i tiden (läs mellan bilderna) I photoshop eller liknande kan man ju få den informationen i varje pixel, men 1024 pixlar* x antal bilder känns länge... Histogrammet tycks ju göra detta på hela bilden, men jag vill ha längs med en linje 1 pixel bred - och så lång bilden är. En kollega tipsade att man ev. kunde läsa in bilden i MATLAB och ta ut informationen där , men den vägen känns lång...

Tips på program, insticksmoduler eller rentav bara hur man gör emottages tacksamt.

Bilderna är Tiff, men filmerna kommer som .avi eller mrf?, tror det senare är ihopklumpade raw, men är osäker. (om det underlättar lösningen)

 

mvh pål

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt:

 

Du har en serie bilder i tiff-format.

 

Du vill välja en pixel (d v s en viss rad och kolumn) i varje bild och sedan undersöka hur denna linje av pixlar varierar?

 

Ungefär som om man gjorde om bildserien till en film och sedan stirrade på en och samma punkt medans filmen spelas upp?

 

Vad vill du göra med denna tänkta linje?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ursäkta om jag var otydlig...

 

Jag vill inte bara titta på EN pixel utan på en linje som är en pixel bred och lika lång som bilden. Jag har gjort en serie experiment där jag förväntar mig en variation av ljusintensiteten. För att få detta kvantifierbart vill jag kunna mäta och presentera resultatet snarare än att säga :" det såg ut som om bilden blev ljusare med tiden" . Jag vill kunna säga att " bilden blev i snitt 3% ljusare " .

 

pål

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att studera hur en pixel med en viss koordinat förändras med tiden blir att studera en linje. Då ska man plocka ut en och samma pixel ur en serie bilder och projicera dessa på en linje.

 

Att studera hur en linje i varje bild ändrar sig med tiden blir till att studera en yta. Då ska man plocka ut pixelvärden längs en och samma linje ur en serie bilder och projicera dessa på ett plan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej !

okok, jovisst är det så. jag trodde du menade i varje bild, hjärnsläpp! Yta är det jag kommer att vilja presentera, men hur stor den blir beror nog på hur lätt jag kan plocka ut informationen, så förslag på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...