Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS Live - lösen


Monshi

Rekommendera Poster

Jahapp, så försökte man igår och det sket sig. Skaffa ett konto hos MS, på deras Live-tjänst.

 

Ah, får en bra adress. Matar in allt, kommer in i systemet. Läser mitt välkomstmail, allt ser bra ut.

 

Så loggar jag ut och försöker logga in igen. Nej, inte välkommen. Fel lösen eller användarnamn. Va?!

 

Sover på saken.

 

Idag klarnar det, testar skapa ett nytt konto, bara för att kolla. Ja, mitt användarnamn från igår är låst. Jag har inte drömt allt.

 

Bläddrar ned och finner raden för lösen och texten bredvid

....8-16 tecken....

Oops.

Tittar i Keepass som jag, slentriantmässigt, använt för att generera lösenordet.

21 tecken. Säg

123456789012345678901

av dessa har enbart 16 använts. Antar jag. Vilka? Borde vara de 16 första, men icke. har försökt.

 

Och den där säkerhetsfrågan, den för att återställa lösen. Den verkar ju icke fungera...undrar vad jag skrev där...

 

fasiken, det var ju en så bra adress. Bara att glömma denna eller vad göra?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar gå mot en lösning, tror jag. MS ska ha cred - de är snabba med att svara på support via epost.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala MS? Not a chance

 

Har haft en halft givande konversation med dem via epost. men vi verkar ha hamnat i en moment 22 situation. Uppgifterna de önskar av mig och de jag ger verkar inte stämma med uppgifterna i kontot jag skapade igår....

 

Lösenordsknäck?

Mmh, knäcka ett lösenord av denna art:

ejM01sZ7Qm2wRsnAIdy1

tar nog ett tag.

Sniffa efter det i systemet? Borde inte finnas då jag ej lyckats logga in någon gång på något vis utom den gång jag skapade kontot.

 

Får nog ge upp den fina adressen och skapa en mindre fin åt mig :(

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lösenord som finns lagrat hos Microsoft borde ju bestå av en delmängd av det du har i Keepass. Om du då skapar ett nytt konto med ett lösenord som består av 18 tecken (och är lätt) så borde det ju gå att rätt snabbt komma fram till om MS då har de 16 första, 16 sista eller 16 mellersta tecknen sparade. I varje fall kanske något som är värt att testa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tänker i det banorna också.

 

Rimligen borde det vara de 16 första som kommer med. Annat vore konstigt. Har testat med dessa men icke fungerar det...jag funderar nästan på om jag lyckats ta annat lösen ur keepass samling...

 

Som det är nu har jag testat så många gånger så det är alltid ett extra steg vid inloggningen så jag vet inte hur mycket jag orkar testa. Jag fick en bra adress (förnamn + första tecken i efternamn) så kanske jag försöker lite mer.

 

Men jag undrar

* Varför fungerar inte mitt hemliga ord (ja, säkerhetsfrågan) är tämlligen säker på vad jag skrev där.

* vart tog min alternativa adress vägen som jag angav vi reg

* Hur kommer det sig att de inte kan matcha mina data med de som sparats med kontot. Ex.v. Ip-adress, tidpunkt för skapade, land, namn osv.

 

Men men, inte så mycket jag förlorar, bara ett bra kontonamn som enligt MS "regler" om inaktiva konton ska bli fritt om antingen 210 dagar eller 100 dagar.

Så i början av nästa år kan jag göra nytt försök...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...