Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DHCPNACK-meddelande: Hur åtgärdas det?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Någon som känner till vad man kan göra åt det här problemet:

 

IP-adresslånet 81.237.99.166 för det nätverkskort som har nätverksadressen 00C0266E0CB5 har nekats av DHCP-servern 0.0.0.0 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).

 

Jag har fått det nu flera gånger under ett par dagar, och jag vet inte varför det blir så. Sökte lite på det och fann då mest problemet i samband med att folk hade routrar, men det har jag ingen.

 

Uppkopplingen bryts liksom under ett kort tag för att sedan komma tillbaka igen med ovanstående fel i Loggboken (Källa: Dhcp HändelseID: 1002).

 

Min uppkoppling är Telias bredband via Stadsnätet 10/10 Mbit/s.

 

Brandvägg Comodo Firewall. Har försökt lägga in egna inställningar där för Dhcp, Standard-gateway och DNS för att släppa fram servrarna genom brandväggen. Klickat "Apply" efteråt. Nästa gång datorn startas är inställningarna försvunna. Mysko!

 

I "My Network Zones" envisas Comodo med inställningen "Local Area Network #1 IP In [169.254.79.254 / 255.255.0.0]" som återkommer vid nästa omstart av datorn om jag raderat den.

 

Förstår inte varifrån det kommer?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-09-21 14:59:40 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara problem med Telias DHCP-server. 0.0.0.0 är inte ett giltigt värde för en DHCP-server i alla fall. Hur ser det ut i ipconfig/all när lånetiden för IP-adressen närmar sig sitt slut?

 

Uppkopplingen bryts eftersom datorn då plötsligt inte har någon giltig IP-adress.

 

I brandväggen så räcker det med att godkänna svchost för att förnyelse av lån av IP-adress ska fungera.

 

Troligen så har din dator IP-adressen 169.254.79.254 en kort stund när den inte får någon IP-adress från DHCP-servern i tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för svar!

 

Cecilia skrev:

Det kan vara problem med Telias DHCP-server. 0.0.0.0 är inte ett giltigt värde för en DHCP-server i alla fall. Hur ser det ut i ipconfig/all när lånetiden för IP-adressen närmar sig sitt slut?

 

Oki, då är det inte hos mig det strular.

 

Jag har kollat ipconfig/all när lånetiden tog slut. Det förnyades utan konstigheter. Så att det här problemet har jag inte blivit klok på alls.

 

Troligen är det Telia som har problem då, som du skrev.

 

I brandväggen så räcker det med att godkänna svchost för att förnyelse av lån av IP-adress ska fungera.

 

Det har jag godkänt redan vid installation av brandväggen. Sen är Comodo självlärande. Den lär sig ju vilka program och sådant som ska ut och in på nätet.

 

Troligen så har din dator IP-adressen 169.254.79.254 en kort stund när den inte får någon IP-adress från DHCP-servern i tid.

 

Högst troligt att det är så.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat ipconfig/all när lånetiden tog slut. Det förnyades utan konstigheter.
Är DHCP-servern korrekt där hela tiden?

Det är ju meningen att lånet ska förnyas när halva lånetiden har gått, så när allt funkar så ska man aldrig se att lånetiden går ut om bara ett par minuter.

 

För säkerhets skull, innan du ringer Telia, så kan du ju inaktivera Comodo och aktivera Windows-brandväggen och se om förnyandet då går bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är DHCP-servern korrekt där hela tiden?

 

Jepp, jag satt och hade fönstret uppe tills IP-adressen förnyades och en ny lånetid lades till. Det funkade då utan att jag märkte något.

 

Blir väl att jag skickar epost och frågar Telia vad som pågår. Är inte beredd att sitta i kö för en sådan här sak. Irriterande dock!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...