Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minska antalet kablar i nätverk


Mark_Trade

Rekommendera Poster

Jag tänkte bygga ett nätverk i mitt hus med dubbla uttag i nästan varje rum. Totalt blir det 16 uttag.

Alltså blir det en hel del kabel som måste dras i väggarna. Måste man dra en kabel till varje uttag eller kan man på något vis låta två uttag dela på en kabel och därmed minska det till hälften?

 

Det vore himla skönt att slippa ett stort nät av kablar i väggarna. Trådlöst är inte ett alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan snåla och låta en kabel gå till två uttag. Det fungerar så länge du inte tänker köra Gigabit Ethernet eller Power Over Ethernet. Jag tror nog att du kommer att ångra dig om du har tänkt köra snikvariant genomgående. I vissa sammanhang kan det vara vettigt, insamling av mätdata t ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä snåla vill jag inte. Tanken med alla uttag är att det skall vara lite framtidssäkrat så jag slipper göra om det igen om några år. Så då är det väl en kabel till varje uttag som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här är en bra ide eller inte men en tanke är att dra sladd från centralen till ett rum, koppla in en switch där och sedan dra vidare från ett uttag på switchen till nästa rum. Det finns många varianter på att använda switchar på smarta ställen, hur huset ser ut får bestämma var de är bäst att placera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att använda ett arbetsrum i källaren för tele/bredband in där router, switch och ev server placeras. Sedan skall kablar dras till både första plan och andra plan. Helst i väggarna om det går att lösa på ett smidigt sätt. 16 kablar ytligt är ju inte särskilt snyggt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite svårt att veta hur man ska dra, beror ju också på hur det ser ut med rum och så, är det ett plan eller två plan, ska det vara så billigt/enkelt som möjligt, eller får det kosta några kronor?

Som lizardKng säger, finns flera varianter att göra sådant här på.

Men det verkar ju handla om 8 olika rum i alla fall.

När man drar yrkesmässigt så brukar man utgå från en ritning, så man vet exakt hur man ska dra, precis som när man drar el och allt annat.

 

Så det är inte helt enkelt att bara säga nu och här hur du ska göra.

Men det normala i ditt fall vore nog att man utgår ifrån routern, och sedan kortfattat, så drar man en patchkabel till en switch som ställs på lämpligt ställe, och utgår från denna till övriga rum, med varsin patchkabel till varje patchuttag.

 

Edit: Såg inte att du hade tänkt att utgå från källaren och vidare upp genom första våning till andra våning.

Du ska tydligen ha en server också, då kan det löna sig att ha en switch på varje våning, och dra till rummen, om det är enkelt eller inte att dra i väggarna, vet bara du, annars får man köra med kabelrännor, finns ett flertal både smidiga och rätt snygga sådana.

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-09-21 16:15:31 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En switch på varje våning kunde ju vara en idé. Då blir det enklare att bygga ut nätet i framtiden och enklare dragning av kablar.

Har hittills aldrig jobbat med switchar. Hur är det med placeringen av dem? alstrar de mycket värme mm? Vad skall man tänka på?

Det hade varit skönt om man kunde gömma undan dessa switchar ordentligt.

 

Måste båda switcharna kopplas till routern eller kan man köra:

router i källare - switch på 1a plan - switch andra plan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, tack för alla svar!! Uppskattar det verkligen.

 

Följdfråga: Om man köper en 8portars switch, går då en av portarna åt till att koppla till routern så det endast är 7 kvar till uttag i rummen? Eller är det 8 för uttagen plus en port till router?

 

Undrar också vad skillnaden är mellan managed och smart switch?

 

Förtydligande angående värmen: Jag funderade på om man kunde gömma undan switchen (t ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301531 ) bakom servicelucka i vägg, eller i en garderob utan att den riskerar att överhettas av värmen som bildas från dess nätagg.

 

Min ursprungliga tanke var att köpa begagnad switch för rackmontering i källaren, men om jag skall ha en på varje våning så får det bli något lite smidigare som går att gömma undan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det enklare att bygga ut nätet i framtiden och enklare dragning av kablar.

Kan nog underlätta, ja.

 

Hur är det med placeringen av dem? alstrar de mycket värme mm? Vad skall man tänka på?

Placeringen beror ju också på om allt ska vara dolt, eller om en switch får synas lite?

Dom flesta mindre switchar är svala, för dom slipper jobba på samma sätt som en vanlig router, jag har själv en Dlink och en Belkin switch, olika antal portar, och bägge är svala, avger ingen värme alls.

Men visst behöver dom lite luftcirkulation, så att ställa dom i ett slutet skåp, kanske inte är så bra, men gäller det bara en , så kan man testa sig fram, kan mycket väl fungera.

 

Måste båda switcharna kopplas till routern eller kan man köra:

router i källare - switch på 1a plan - switch andra plan?

Så kör jag idag, router och en switch står bredvid varann på nedre våningen, en patchkabel från den switchen till den andra switchen på andra våningen, fungerar utmärkt.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga: Om man köper en 8portars switch, går då en av portarna åt till att koppla till routern så det endast är 7 kvar till uttag i rummen? Eller är det 8 för uttagen plus en port till router?

En port går åt tyvärr, du måste ju koppla in den någonstans i switchen.

 

Enligt specen, så är det tydligen normal rumstemperatur som gäller, även gällande luftfuktighet, så är det i en garderob utan en massa kläder som hänger för och i vägen, så bör det fungera, men det får du nog testa i så fall, jag kan ju inte lova något.

Beror ju på hur stor garderoben är?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag har blivit mycket klokare av denna tråden och börjar nu få bättre idé över hur jag skall lösa kopplingen i huset.

 

En sak gör mig dock lite fundersam. Du använde ordet patchkabel. Är detta bara en benämning för att en vanlig rak nätverkskabel mellan 2 switchar, alt router - switch, eller är det en särskild sorts kabel?

 

Har sett att ordet patchkabel använts i andra diskussioner också men inte riktigt förstått vad som skiljer dem från en vanlig nätverkskabel.

 

Visst ska det väl vara vanliga raka nätverkskablar överallt?

Med nätverkskabel menar jag då en sån som jag nu har kopplad mellan dator och modem/router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar så mycket för alla svar.

Nu är jag redo för all kabeldragning.

Nu ska jag bara vänta ut tillträde till huset : ) och fundera ut hur jag skall gömma undan två switchar med alla dess kablar utan att strypa lufttillförseln helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använde ordet patchkabel. Är detta bara en benämning för att en vanlig rak nätverkskabel mellan 2 switchar, alt router - switch, eller är det en särskild sorts kabel?

 

Har sett att ordet patchkabel använts i andra diskussioner också men inte riktigt förstått vad som skiljer dem från en vanlig nätverkskabel.

Det är som lizardKng säger,ett annat ord för nätverkskabel.

 

Lycka till med alla kabeldragning, och övrig installation, du kommer bli sysselsatt ett tag med detta.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...