Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Startproblem

Bertil Bertilson

Recommended Posts

Bertil Bertilson

Helt plötsligt har ett problem uppstått att starta XP.

Datorn stängdes av som vanligt innan detta dök upp.

Vad som händer är att xp startar som vanligt i ca 10 sekunder och sedan "blixtrar" en blå ruta upp med text och försvinner lika fort. Omöjligt att hinna läsa.

Efter detta startar den om från början för att hamna i läget som bifogade bild visar. Vad jag än väljer för alternativ så startar den om och upprepar samma procedur.

Har försökt boota från installationsskivan utan resultat och även från floppy men då får jag meddelande -ta bort flyttbar disk, tryck valfri tangent för att fortsätta-

[bild bifogad 2008-09-21 11:11:05 av Bertil Bertilson]

1083953_thumb.jpg

Har försökt boota från installationsskivan utan resultat
Har du ställt in i BIOS att datorn ska startas från CD-spelaren och inte från hårddisken?

Bertil Bertilson

Japp. Funkar inte. Verkar som den inte vill "boota" alls. Vad jag menar är att den inte tar, om du förstår vad jag menar.

Eftersom Windows börjar köra (det är Windows som visar texten på din bild) så försöker ju datorn starta från hårdisken.

Syns CD-spelaren i listan över anslutna enheter i BIOS?

Går det i någon annan dator att starta från XP-skivan?

Bertil Bertilson
Syns CD-spelaren i listan över anslutna enheter i BIOS?

Går det i någon annan dator att starta från XP-skivan?

CD-spelaren syns och jag har ändrat till att den skall vara först.

Skivan går att starta med i annan dator.

Tyvärr har jag inget bra förslag då.

Har du en filmkamera så att du kan filma uppstarten och spela upp långsamt så att det går att se vad det står på blåskärmen?

Bertil Bertilson

Här kommer en bild som går att tyda om än lite svårt. Blir tyvärr inte klokare av detta. Det konstiga är att den blåa bilden visas med blixtens hastighet och sedan startar datorn om med meddelande att bootningen misslyckades (failure)

Problemet verkar ju vara att den inte vill boota från skivan men i min andra dator funkar den som jag tidigare skrivit.

[bild bifogad 2008-09-21 15:07:36 av Bertil Bertilson]

1084057_thumb.jpg

Bertil Bertilson

Skriver detta som ett nytt inlägg.

Nu börjar det bli riktigt intressant. Hade en gammal hårddisk liggande med samma xp. Har satt i den istället och får EXAKT samma problem.

På denna hårddisk finns ett till 100% fungerande xp.

Bifogar ytterligare en bild, ursäkta kvalitén, på det som syns vid uppstarten.

Det enda jag tror mig förstå är att det inte är fel på programmet och lutar åt att hårdisken säkert funkar i en annan dator. Detta har jag tyvärr svårt att kolla

då problemdatorn är stationär och min andra bärbar.

[bild bifogad 2008-09-21 15:36:12 av Bertil Bertilson]

Edit: Inga viktiga filer. Allt viktigt säkerhetskopierat.

[inlägget ändrat 2008-09-21 15:39:57 av Bertil Bertilson]

1084072_thumb.jpg

Det kanske är något problem med kablarna mellan moderkortet och hårddisken resp. CD/DVD-enheterna. Ta loss de två kablarna från moderkortet och sätt tillbaks dem och gör samma sak med andra änden av kablarna.

På bilden ser man i alla fall att BIOS försöker starta från CDn men misslyckas.

Datorn ser ut att vara gammal. Stämmer det?

Bertil Bertilson

Ja, det är en äldre dator på 1 ghz.

Har ryckt loss alla kablarna som du föreslog men det hjälpte inte.

Hittade en recover-skiva Clonezilla-SysRe och denna "hittar" datorn. Vet inte om jag kan ha någon nytta av den för det är något helt främmande för mig. (visste inte att jag ägde en sådan hm...).

Vad tror du Cecilia. Är det lönt att testa hårddisken i en annan dator då felet verkar vara någon annan stans eftersom SAMMA fel inträffar på båda hårddiskarna. Den andra som jag prövat vet jag är 100% ok.

Här verkar det vara en beskrivning av skivan i alla fall:

http://clonezilla-sysresccd.hellug.gr/

Har du gjort en backup-skiva med det programmet? Vet du i så fall hur man kopierar tillbaks från den?

Du kan också kolla om avsnittet Data Recovery - Partition recovery kan fixa till hårddisken.

Det var ju knepigt att den CDn fungerar men inte den andra (du har väl kollat den efter kabelurdragningen?).

Bertil Bertilson

Ingen backup med det programmet.

Tack för länken skall kolla där.

Får bli lite social hemma ett tag så jag återkommer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...