Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigera hel mapp med foton


matte05

Rekommendera Poster

Hej

De senaste nätterna har jag sorterat ca 3000 av mina foton på datorn, och sparat dessa i olika mappar som jag döpt till "månad/år"

Många av fotona har "röda ögon" och det är det som behöver redigeras.

Finns det något fotoprogram som man kan redigera en hel mapp utan att behöva importera foton hit och dit mellan olika program och mappar????

Jag vill ju har kvar mina foton i mina sorterade mappar, samtidigt som jag vill slippa att redigera ett foto åt gången.....

Tack på förhand!!

MVH matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket bildbehandlingsprogram har du?

 

I de flesta (semi)professionella bildbehandlingsprogram så kan man skapa batch-skript för att automatiskt utföra en eller flera operationer på ett (större) antal filer.

 

Dock så kanske just röda ögon inte är så lämpligt för detta, det beror väl på hur bra ditt bildbehandlingsprogram är på att automatiskt hitta och åtgärda röda ögon. Min erfarenhet är att det till och från krävs lite handpåläggning (anpassning av storlek, pupiller och ögonfärg) för att det skall bli riktigt bra.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om du har CS3 kan du öppna en bild som ska redigeras. Skapa ett nytt funktionsmakro och starta inspelningen. Gör de ändringar som ska göras och stoppa sedan inspelningen. Öppna nu Adobe Bridge och välj den mapp med filer som ska redigeras, markera alla bilder och gå sedan till Verktyg, Photoshop, Gruppera.

Välj det funktionsmakro som du nyss spelat in och ställ in vad du vill göra med filerna. Klicka sedan på OK och luta dig tillbaks och vänta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Picasa 3.

 

Här kan du plocka bilder från 10 mappar om du vill klicka på håll, sen exporterar du alltihop till en mapp och väljer tex storlek, bra om man vill maila bilder från olika mappar, du kan samtidigt märka dem med text i ena hörnet tillexempel.

 

Du kan också batchredigera , tex göra dem svartvita eller ljusa upp.

 

Du behöver inte bry dig om katalogstruktur längre, jag döper efter land, ort eller tillfälle på mappen sen bilderna efter person och ställe, datum och storlek kan du infoga automatiskt på hela mappen.

 

Innan du har fått igång PS så har jag hunnit redigera 30 bilder och döpt om dem, kanonbra, ändå har jag phoppat sen 96.

 

Tex ladda upp en bild, ta högerklicka i picasa på en bild välj kopiera fullständig sökväg, klistra in det i popupen för uppladdning, klart.

 

[inlägget ändrat 2009-04-04 21:27:49 av snurt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...