Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varken Chrome eller Firefox fungerar..?


Teoma

Rekommendera Poster

Hej.

 

För någon dag sen kunde jag helt plötsligt inte starta Firefox längre. "En komponent saknas" "USP10.dll kan inte hittas"

 

Försöker med olika saker, ingenting fungerar.

Ger upp och laddar ner Google Chrome istället..

 

Under installationen så kommer samma meddelande som vid start av Firefox. Filen USP10.dll kan inte hittas.

 

 

Jag har kollat att den finns (System32/usp10.dll). Vad är fel?

 

Installerade ett spel precis innan Firefox slutade fungera, vet inte om det kan ha med något att göra. Spelet gick inte att avinstallera i vilket fall som helst, så tog bara bort spelmappen.

 

Snabb hjälp, tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske vart något vajsing när du försökte avinstallera spelet, så komponenten avregistrerades. Pröva att registrera den manuellt. Gå in i Start->Kör program och kör följande: regsvr32 c:\windows\system32\usp10.dll

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju ha blivit något fel på denna fil, testa och lägg in en ny kopia.

Enklast är då att hämta den härifrån, så slipper du krångla in den från skivan.

http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?usp10

 

Annars så kan du också testa att backa tillbaka med systemåterställning till en tidpunkt innan du installerade spelet.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade båda förslagen.

 

När jag försökte regga via Kör så kom detta upp:

 

LoadLibrary misslyckades - Det går inte att hitta den angivna modulen.

 

 

 

Sen försökte jag byta ut USP10.dll och då fick jag det här meddelandet:

 

Det går inte att flytta USP10. Det finns redan en fil med det namnet. Ange ett annat filnamn.

 

 

Så inget av sakerna fungerade med andra ord..

 

Fler förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att flytta USP10. Det finns redan en fil med det namnet. Ange ett annat filnamn.

Försök då först att avregistrera den gamla komponenten. Inte säkert att detta fungerar med tanke på det felmeddelande du fick, men försök iallafall.

 

Nästan samma procedur som tidigare fast med switchen /u.

regsvr32 /u c:\windows\system32\usp10.dll

 

Om detta funkar, radera den gamla filen, lägg in den nya och kör sedan det kommando jag gav i mitt första inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipset om att göra en systemåterställning, testat det? Eller kanske gå in i felsäkert läge och ersätta den strulande filen, kanske den inte laddas/låses då.

 

Söka igenom datorn efter virus/trojaner är alltid en god rekommendation vid oväntade problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte systemåterställa.

Varför inte det?

Som sista försök, om ingenting annat fungerar, så är det annars ett bra försök.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort andra saker på datorn som jag inte vill ska försvinna.

 

Förresten så fungerade inte det att ta bort / avregga i felsäkert läge..

 

Säg inte att den ENDA lösningen är att systemåterställa? Låter askonstigt. Är ju bara 1 liten fil som det är fel på, och jag vet vilken, samtidigt som jag har en ny fil att ersätta den med..

 

Jag märkte också att den ENDA filen jag inte kan ta bort / kopiera / byta namn på etc är usp10.dll - alla andra filer kan jag göra vad jag vill med i system32.

Någon som har en aning?

 

Edit: Det Error som blir vid försök av kopiering etc lyder:

 

Det går inte att kopiera usp10. Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)

[inlägget ändrat 2008-09-22 12:55:21 av Teoma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, kanske dags att kolla hårddiskens integritet? Dvs en felkoll av den?

 

Några andra program/filer som plötsligt börjat bråka?

 

Ladda hem verktyg från hårdisktillverkaren, eller ta Hitachis Drive Fitness Test som fungerar på alla, och kör igenom hårddisken. Först - gör en backup på dina data.

 

Systemåterställning - kan sabba installation av program och drivrutiner du installerat tiden efter punkten du återställer till men orsakar INGEN förlust av data.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg inte att den ENDA lösningen är att systemåterställa? Låter askonstigt. Är ju bara 1 liten fil som det är fel på, och jag vet vilken, samtidigt som jag har en ny fil att ersätta den med..

Kan ju vara så att denna fil är låst/används hela tiden av systemet, och därför inte kan röras oavsett vad du gör.

 

Men en systemåterställning är oftast det sista möjliga man har att göra, när ingenting annat återstår förutom formatering, även om det bara handlar om en ynka liten fil som bråkar.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en del rotande har jag funnit att denna dll inte kan ersättas rakt av (vilket vi ju nu märkt)

Det som krävs är att ersätta den via Recovety Console.

 

Hur du startar/använder Recovery Console

http://support.microsoft.com/kb/314058

 

Länk som förklarade att Recovery Console krävdes

http://www.aksharamala.com/help/chm/Installation/win2k.html

 

Hoppas dessa två länkar kan hjälpa dig lösa problemet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Systemåterställde 2 veckor tillbaka.

 

Fungerar fortfarande inte, helt otroligt..

 

 

Ska testa Anjuna Moon´s förslag och återkomma..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...