Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NVIDIA GeForce 6150


spikfier

Rekommendera Poster

Vad innebär det om en dator har: Grafikkort NVIDIA GeForce 6150 128 MB dedikerat minne

upp till 319 MB totalt tillgängligt minne som allokeras av Windows Vista®

Hur mycket grafik har man till te x spel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ

 

Grafikortetkortet (som mycket troligen är inbyggt i moderkortet) har 128mb inbyggt minne (dedikereat) och kan förutom det "låna" minne av ditt ram minne så att det kan andvända upp till 319MB. dock så är 319 MB onödigt för ett 6150 kort då kortet är så klen och inte drar nytta av all MB.

för att dra nytta av all MB så krävs att du kör i lite högre upplösningar men det klarar ju inte kortet av endå...

 

egentligen så är detta bara en "funktion" för att det ska se bra ut på pappret.

 

Till exempel så har ett 8600gt (med standardfikationerna) "endast" 256 MB minne men det kortet presterar dubbelt så bra som ett 8500gt med 512MB minne.

 

minnes storleken är ett enkelt sätt för tillvärkarna att "lura" kunderna till att tro att kortet är bättre än vad det egentligen är.

 

sen så är det skillnad på minne och minne också, det finns lite olika typer av dessa minnen, och det är ofta att tillvärkare "skryter" med att kortet har en stor mängd minne men på bekostnad har den då den sämre typen som gör att kortet presterar sämre än om bättre minne hade andvänds.

 

bättre typen av grafikorts minne heter Gddr3, ddr2 är sämre.

 

finns det två olika varianter av ett och samma kort där det enda som skiljer är minnestyp och minnesmäng skall man oftast välja typen med gddr3 minne i stället för den äldre typen ddr2 minne , ÄVEN om kortet med ddr2 minne har dubbelt så många MB.

 

 

så för att ge dig ett kort svar: nej med ett nvidia geforce 6150 går det inte att spela spel särskilt tillfredställande, knappt alls men det beror ju också på vilka spel som du menar, harpan, hjärtar och ink ball fungerar nog utan särskilda problem.

 

edit, jag som stavar som ett... troll??

[inlägget ändrat 2008-09-20 23:42:37 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för hjälpen! Men jag har en fråga till... Den lyder så här: om man har ett spel som kräver 319 mb grafik så går det inte med den datorn? Men ett spel som kräver 128mb grafik måste ju gå... Så vad är maxet detta kortet kan prestera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja altså kortet kan ju andvända 319 MB så det klarar ju av att spela spelen men frågan är med vilken prestanda...

 

inte för att göra dig besviken med det kortet är inte speciellt bra, jag skulle rekomendera dig att i alla fall kopa ett enklare kort , kanske i alla fall ett 8400gs, helst ett 8600gt eller bättre för att kunna spela dem nyare spelen med medium i inställningarna.

 

vad för spel är det du funderar över ?

 

UPPDATE:

 

jag googlade lite och fick fram denna länk:

 

http://www.nordichardware.se/nyhet,8423.html

 

Där står det att 6150 är lite bättre än xpress 200, vilket faktiskt jag råkar ha som integrerat grafikort i min dator, jag har testat det med 3dmark 03 och fick då ca 1000 poäng, vilket inte är särskilt mycket , till exempel så får ett 8500gt ca 7500 och ett 8600gt 14000.

 

6150 är kanske 1.5 ggr bättre än ett ati radeon xpress 200 så det kortet kanske får 1500 poäng men det är endå bara 1/9 så bra som ett 8600gt

 

battlefield 2 på mitt xpress 200 kort fungerar inte särskilt bra, med allt på low/off så laggardet fortfarande med en 15 fps (bilder på sekund)

 

troligen ganska lika med ett 6150, tyvär.

 

MER UPPDATE:

 

Det går ju som sagt att köpa till ett extern grafikort till datorn, om det inte är en bärbar då. så du ska inbte känna att det är "kört" att spela spel p ådatorn, det går ju att uppgradera den lite...

[inlägget ändrat 2008-09-21 12:29:35 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat det med 3dmark 03 och fick då ca 1000 poäng, vilket inte är särskilt mycket , till exempel så får ett 8500gt ca 7500 och ett 8600gt 14000.

Jag håller med dig i ditt resonemang även om det där ändå är kort ur bottenskrapet – det är många år sen som 14000 poäng i 3DMark03 var något att lyfta på ögonbrynen över, även om resultatet antyder om att de flesta spel ändå hade fungerat på datorn (prestandamässigt).

 

8600GT är två år gammalt och för samma pengar, från ca 500-600kr, får man idag ett mycket bättre och nyare kort, exempelvis ett HD4650:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s22853228

 

Som jämförelse kan iaf nämnas att jag med 3DMark03 så i somras prövade en äldre dator med ett några år nyare grafikkort, en AMD64 3400+ (4.5 år) samt 1.5GB DDR400 (single channel) med ett 8800GTS 640MB (2.5år) och dessa numera faktiskt gamla prylar lyckades uppnå ungefär 26000 poäng.

 

HD4650, ett budgetkort, presterar nästan men inte riktigt som gamla prestandakortet 8800GTS 640MB (och dubbelt bättre än 8600GT) men skillnaden ligger i priset: medan det senare kortet vid släppet kostade ca 3500kr så säljs nu HD4650 som helt nytt alltså till ett närmare 3000kr lägre pris.

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-21 15:46:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...