Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Begränsad eller ingen anslutning" efter formatering...


distress

Rekommendera Poster

Hej, jag har nyligen installerat om en kompis dator, en dator från Compaq(kommer inte ihåg modell och sådant just nu) och allting funkar finfint, laddade ned drivrutiner från Compaqs hemsida så det borde ju vara rätt. Men nätverket beter sig lite konstigt, det är "nvidiva MCP networking adapter", är jag rätt säker på.

Iallafall, problemet är att den hittar nätverk och så men det går inte att ansluta till internet. jag kanske har gjort fel, för det var en lite annorlunda drivrutin som inte hade några specifika instruktioner till hur man installerade så jag använda enhetshanteraren till det. Det är inte modemet det är fel på, det har jag provat med en annan dator, samma kabel, samma allt, och det funkade. Jag kanske ska beskriva installationen lite mer specifikt så något geni kanske kan säga till om jag gjort helt fel.

Installationen gick alltså till så att jag laddade ner ett windows installer-paket från Compaqs hemsida, och installerade, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt, för installer-paketet extraherade bara filer till en mapp och gjorde sen inte mer. Så jag startade upp Enhetshanteraren och prövade att för första gången installera därifrån, det verkade funka tills "begränsad eller ingen anslutning"-tjafset började.

 

Känner att jag har givit all tillräcklig information nu, hoppas på att någon kan hjälpa.

 

MVH Joel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerade från Enhetshanteraren så valde du Uppdatera drivrutin och pekade ut att den finns i mappen som filerna extraherades till när du körde windows installer-paketet?

 

I så fall verkar det mest som att nätverkskortet inte fått någpn IP-adress.

Kan du kolla vilken IP-adress datorn har?

 

Hur ser nätverket ut?

Det finns ett (ADSL?)modem, men finns det router och flera datorer också?

Vem är internetleverantör?

Vilket Operativsystem är det i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har några gula frågetecken eller utropstecken i Enhetshanteraren ska alla enheter ha rätt drivrutiner.

 

Om du ansluter direkt till internet med datorn, kan modemet behöva vara avstängt en stund (5 - 20 minuter) för att operatören ska släppa låsningen till det nätverkskort som var anslutet förut. Detta slipper man dock om man har en router emellan, problemet blir då för operatören att acceptera routern första gången, löses pss med avstängt modem.

 

Omstart av dator, alternativt reparation av anslutning kan också hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Weldit, ja, jag installerade på så sätt. Jag prövade att köra ipconfig-kommandot, och jag får massor med information, men vet inte riktigt hur jag ska tolka den. Jag är rätt säker på att när jag försäkte reparera nätverket så sa datorn ifrån vid förnyelsen av ip-adressen.

 

Datorn är direkt kopplad till ett adsl-modem utan router imellan och det är den enda datorn. Internetleverantören just nu är Telia . Datorn har Windows XP Service pack 3.

 

@Flora50, jag prövade allt det där direkt efter att jag startat om datorn efter installationen. Men problemet kvarstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. När du kör ipconfig, får du då en adress på det lokala nätverkskortet som börjar på 169.xxx.xxx.xxx? I så fall VET du att nätverkskortet inte fått någon IP från Telia (eller annnan inställning). Adresser som börjar på 169 är adresser som nätverkskortet tar sig självt, i ren panik över att inte få någon "riktig" IP-adress.

 

Kanske du kan klistra in en bild här på informationen du får av ipconfig?

 

Jag är tveksam till om det är datorn som säger ifrån, den står nog och skriker efter en IP-adress när du försöker reparera men det är nog så att det inte finns någon i andra änden som levererar en IP-adress....

 

Nu kommer vi till tipset INGEN vill ha:

Kolla för säkerhets skull en gång till så att du säkert satt sladdarna rätt i modemet, du vore inte den första som haft för bråttom "för att man minns var den satt" (egen, trist, erfarenhet :))

 

Tipset du fick av flora50 gäller VARJE gång du rycker ur sladden mellan dator och modem, så det kan vara värt att prova igen! Jag tänker på att du provade med den andra datorn och det funkade.

När du flyttade sladden till den dator du nyss installerat så kan den fungerande anslutningen (i testdatorn) ha hängt sig hos Telia och då behöver du utföra manövern igen.

 

Kolla även med Telia om du omfatta(t)s av någon form av driftstörning. Hos mig har de haft problem hela veckan, till och från...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen, men jag löste det genom en How-To jag hittade genom google om hur jag skulle sätta en Manuell ip-adress och fick det att funka! tack så mycket både Flora50 och Weldit då ni hjälpt mig på traven!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...