Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS Home Server ominstallation


bellan99

Rekommendera Poster

Kört Microsoft Home Server (Evaluation version) i ett "hemmabygge" som gällde 120 dagar. Tiden har gått ut och servern går ej starta (får meddelande att starta upp med en skarp version av operativet.

Funderar på att istället skaffa en ny server (HP MediaSmart Server EX470) då det verkar vara omöjligt få tag i endast nytt OP.

Hur kan jag rädda allt material (film, foto mm) som jag idag har på befintlig server? Möjligt att lägga till alla gamla diskar (2 interna och 2 USB) i den nya servern/poolen utan att de formateras om?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Home Server säljs i en OEM version. Vilket brukar betyda att man måste köpa någon hårdvara samtidigt.

 

Själv köpte jag windows xp och vista ihop med tangentbord och mus för att komma lite billigare undan.

 

Kanske skulle kolla på följande sidor angående butik som säljer WHS.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214445

 

Sen så ska det gå att formatera om enbart systemdelen på en windows home server. Dock vet jag inte hur det fungerar ihop med att uppgradera från testversionen. Men det fungerar åtminstone när man installerar om windows home server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM-version är kanske säkrast med tanke på möjligheten att rädda befintligt material!? Provade att flytta diskarna från WHS till annan dator - kan se alla mappar jag skapat men inget innehåll (så enkelt var det förstås inte.....)

Kan det vara möjligt att boota om WHS med den gamla testversionen och välja re-installation? Bara för att komma åt materialet och flytta/kopiera.

Har jag bara säkrat filerna är ju alla alternativ möjliga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, får prova detta! Återkommer med resultat

 

Testat enligt ovan. lyckades ej!

Har kapitulerat och införskaffat HP MediaSmart Server

 

[inlägget ändrat 2008-09-24 16:26:38 av bellan99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...