Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MBGTMARI.. Behöver DIN hjälp!!


annelith

Rekommendera Poster

Hej Mari. Även jag har läst dina översättningar och skulle så gärna vilja få meningen MINA BARN - MITT ALLT översatt. Betydelsen för mig är att jag gör allt för mina barn eller att dom är mitt allt. Barnen är tonåringar idag och inga småbarn men dom är ju ändock mina barn" Ska tatuera in texten om några veckor och skulle bli så glad för översättningen. /Anneli

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort och koncis översättning av Mina barn - mitt allt är Liberi mei omnia mea. Detta är en ordagrann översättning och precis som i svenskan behöver man inte skriva ut "är" ("sunt" i detta fall). Vill du lägga till meningen "jag kommer att göra allt för mina barn" skriver du: Omnia meis liberis faciam. (Det är bättre att skriva att man ska göra allt i framtiden än att skriva att man gör det just nu, tycker jag, men i presens blir samma mening: Jag gör allt för mina barn= Omnia meis liberis facio.)

 

Om du vill kan du skriva pueri i stället för liberi. Pueri är barn till skillnad från vuxna och "liberi" är "barn i allmänhet i förhållande till föräldrarna och utan hänsyn till barnens ålder", enligt mitt lexikon. Om sina egna barn kan man mycket väl använda båda orden. (Final Fantasy-spelare lär ju känna till sången Liberi Fatali, ödesbundna barn, till tonåringarna som väcks till sitt uppdrag.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mbgtmari.. Ser att du verkar vara en hejare på Latin!! Så undrar om du kan hjälpa mig med meningen: För att just du är du

 

Skulle vara super tacksam!!

 

Mvh, Dunham

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunham, här är din mening: För att just du är du. Quia es quae es.

Quia = därför att, es = du är, quae = som (om en tjej). Skriver du samma sak till en kille blir det Quia es qui es. "Just" kan nog låta OK på svenska och engelska men går inte överföra till latin så att den här meningen får rätt betydelseinnehåll. Det har den ändå. För att du är den person du är, betyder den latinska meningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så otroligt mycket!! Är ny här men har förstått att man kan ge varandra poäng och vill ju såklart ge dig det. Men.. Hur gör man? :)

 

Tack igen!!

 

Mvh, Dunham

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...