Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ping - Svar från annan IP?

sir_mackan_

Recommended Posts

Hejsan, visste inte vart jag skulle skapa inlägget så valde denna tråd.

Min fråga är; jag vill pinga en IP-adress och vill INTE få svar. Men jag får svar - ibland - och från en ANNAN IP-adress...

ping 10.32.0.1 -w 100 -n 10000

Skickar signaler till 10.32.0.1 med 32 byte data:

Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Svar från 81.232.130.1: Målvärddatorn kan inte nås.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.

Som ni ser får jag svar - från en annan IP-adress. Varför?

10.32.0.1 är IP-adressen till min skolas gateway - så jag ska inte kunna få svar.

Kan man på något sätt göra så att den inte skriver ut att jag fick ett svar när det är från en annan IP-adress än den jag pingar??

[inlägget ändrat 2008-09-18 21:17:33 av sir_mackan_]

[inlägget ändrat 2008-09-18 21:18:01 av sir_mackan_]

[inlägget ändrat 2008-09-18 21:18:14 av sir_mackan_]

10.32.0.1 är en privat IP-adress, dvs den får inte finnas på Internet.

Om du sitter hemma och har tex IP-adressen 192.168.0.4 och pingar 10.32.0.1, så kommer din router förstå, som den ska, att adressen inte finns i ditt lokala nät, utan nån annanstans (läs Internet) och skickar paketet till din default gate.

När detta ping når en router hos din ISP som uppmärksammar att 10-nät inte finns där, så skickas ett ICMP (Internet Control Message Packet) tillbaka till dig om att adressen inte går att nå. Det är detta du ser i din ping.

Det _borde_ komma tillbaka ett sådant svar för varje paket (ping) du skickar, men av nån anledning så kanske routern har annat att göra som är viktigare.

Svaret du får från 81.232.130.1, är i klartext "jag kan inte hitta någon host med den IP-adressen". Inget konstigt egentligen, utan som det ska vara.

Okej, jag fattar vad du menar - men kan man göra så att det bara "tillåter svar eller inte svar från 10.32.0.1?

Jag vill alltså att den säger: "Begäran gjorde timeout" om den inte kan pinga den, jag vill inte få ett svar att det inte går att nå den från 81.232.130.1....

Finns två sätt.

1. Lägg till en manuell route i din dators routingtabell.

I kommandoläge:

route -p add 10.0.0.0 mask 255.0.0.0 192.168.0.222

(där .222 inte finns i ditt nät)

Dock kommer detta göra att din dator inte kommer åt någonting i något nät som börjar på 10.x.x.x

2. Om du har en lite mer avancerad brandvägg, lägg in en policy där du gör en Deny på subnet 10.0.0.0/8

[inlägget ändrat 2008-09-18 22:03:28 av Mr Andersson]

Så det finns inget sätt att göra att när jag är hemma (där jag inte ska komma åt 10.32.0.1) får svaret "Begäran gjorde timeout", och när jag är i skolan (där jag ska komma åt 10.32.0.1) får ett svar?

10.32.0.1 är skolans gateway.

Nej, inte på IP-nivå. Hade Windows hanterar source-routing så hade det gått att lösa på det sättet.

Men berätta vad problemet är och vad du vill åstadkomma så kanske jag har en lösning.

Jag och en kompis håller på att skapa ett program (bat fil) som ska stänga av processen msmsgs.exe om man är i skolan.

Så om det går att pinga skolans gateway så stängs MSN ner, men om det inte går (inte får svar) så ska MSN vara kvar uppe.

Men nu stängs MSN ner trots att jag inte är i skolan - eftersom jag får ett svar från 81.232.130.1.

[inlägget ändrat 2008-09-18 22:26:28 av sir_mackan_]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...