Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket format ska jag använda?


DJ Aweponken

Rekommendera Poster

Hej jag har gjort en egen film på cirka 700mb. Den ska gå in på en skiva. Det har jag kollat. Och eftersom jag fick så bra hjälp här innan så frågar jag väl denna gången också.

 

 

Jag har lagt filmen i formatet .avi och tänker lägga den på en CD. Så min fråga är: Kan en helt vanlig lite halvkass DVD-spelare spela upp en CD i .avi format?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en denver - DRS 1218 .. Finns det någonstans jag kan ta reda på om min spelare tar avi?

 

[inlägget ändrat 2008-09-18 19:59:07 av DJ Aweponken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade detta på nätet:

 

Spelar upp följande format MPEG-4, DVD, VCD, CD, DVD-R/+R, DVD-RW/+RW, JPEG och MP3.

 

 

 

Vilket format ska jag då lägga den i utan att förlora kvalitet och utrymme?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror väl det.. har bara använt Nero för att bränna - inte för att konvertera, skapa menyer osv..

Och nu använder jag inte ens programmet för att bränna - ImgBurn är för bra för att inte ha det som förstaval..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en DVD brännare men ingen DVD bara en CD. Så om jag ska göra det enkelt så bara lägger jag den som MP4 format eller? Finns det någon bra konverterare som jag kan ladda ner någonstans?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du har Nero vision så kan du ju testa att konvertera till Video-CD (VCD) .Det är väl idag ett ganska ute format.Men testa är väl aldrig fel,ger ju erfarenhet.

 

DVD spelaren kunde ju spela upp MPEG-4 .För mej är det oklart vad man menar .Hade man menat XVID eller DIVX hade väl det stått.

I Nero recode kan man konvertera till Nero digital som också är ett MPEG 4 format .Men jag vet inte om din spelare klarar den varianten.Nero digital kan läggas på en CD.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-09-19 20:14:47 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-09-19 20:18:10 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast inte. Det finns något som inofficiellt kallas "DV on a CD". Man bränner DVD-format fast på en CD. Men såvitt jag kommer ihåg är det inte många spelare som kan spela upp det.

 

Och har du en avi-film på 700MB så kommer inte motsvarande DVD-kopia att få plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.denver-electronics.com/UploadetFiles/154/25/DRS-1218_IB_swedish.pdf

 

Ja här är manualen till DRS 1218 .Den verkar inte ha någon licens för DIVX så jag tror inte den kan spela upp det formatet.

 

Utan att veta säkert så tror jag att den endast kan spela upp något "fritt" MPEG4 format.Det hade varit bra om man talat om vilka och kanske också anvisat eller bifogat programvara för konverteringen.

 

Själv köper jag endast DVDspelare som klarar DIVx och då klarar den också normalt xVID.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-09-20 09:47:52 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt skulle man ju kunna säga att det beror på vilket program som skapat avi-filen.

Eller snarare vilken inställning som är gjord i ett visst program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVI är en slags "behållare" (container). Man kan sedan stoppa in en massa olika saker i en AVI-fil.

 

En sak man kan stoppa in är video som är kodat enligt Xvid eller DiVX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...