colahelge Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Förra tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1082291 Förutsättningar: Tabell Medlemmar MedID - MedlemsID KlubbID - Vilken klubb dom tillhör Tabell Klubbar KID - KlubbID DistriktsID - Vilket distrikt klubben tillhör Vill ha ut antal medlemmar i varje klubb sorterat på klubbnamnet. SELECT Count(MedID) AS Betalande FROM Medlemmar INNER JOIN Klubbar ON KlubbID = KID WHERE Medlemmar.Betalat=Yes AND Medlemmar.Villkor2=Yes GROUP BY Klubbar.Klubbnamn Ungefär så, fast här kommer då problemet igen att klubbar med ingen betalande medlem inte kommer med i RS:et. Har försökt med tipsen jag fick i den gamla tråden, men får inte till det. Antingen får jag bara med de klubbar som har medlemmar som passar villkoren, eller så får jag med alla klubbar men med det totala antalet medlemmar på varje klubb (dvs. finns det totalt 200 medlemmar så står det 200 på varje klubb). Känns som jag kört fast totalt, skulle behöva några pekpinnar åt rätt håll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gip Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Enligt samma modell som sist: SELECT klubbNamn, (SELECT Count(Medlemmar.medlemId) FROM Medlemmar WHERE Medlemmar.medlemKlubb = Klubbar.klubbId) AS AntalMedlemmar FROM Klubbar; Link to comment Share on other sites More sharing options...
colahelge Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 Bara å inse att man är kass på detta. Stort tack igen gip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.