Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken formel funkar? (om någon)


danground

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har ett litet problem i Excel som någon smart och grym människa säkert har ett svar på. Såhär lyder det:

 

Har en .xls med 3 st kolumner. Den första kolumnen är oviktig i sammanhanget. Den andra är en lista med siffror, numrerade 1-ca 320. Samma siffror förekommer på många celler i kolumnen. I den tredje kolumnen har jag en kombination av en bokstav och 2 siffror, dessa finns i 6 st olika uppsättningar, vilket innebär att samma uppsättning förekommer på många celler i kolumnen. Jag vill veta när mer än en av dessa uppsättningar förekommer på samma rader som en specifik siffra i kolumn 2. Alltså:

 

Kolumn 1 Kolumn 2 Kolumn 3

0101 3 A32

0102 3 A47

0103 5 A32

0104 5 A32

0105 3 A32

 

När siffran 3 i kolumn två på samma rad som sig har både A32 och A47, vill jag veta detta i kolumn 4, inte just vilka rader, utan vilken siffra i kolumn 2 detta sker hos. Är det möjligt?

/danground

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missuppfattar vad du vill ha gjort, men om du skapar en Pivot tabell ifrån din tabell så kan du tex få fram hur många gånger siffran 3 förekommer i kolumn 2.

 

Ett annat sätt är att använda följande formel för kolumn 4

=IF(COUNTIF($B:$B;B1)>1; "X"; "")

Koden sätter X i kolumnen om värdet i kolumn 2 på raden finns i kolumn 2 mer än en gång. Sätt in formeln på rad 1 och kopiera neråt så uppdateras referensen till B1.

 

Är det nått annat du är ute efter så kan du kanske exemplifiera hur du vill att det ska se ut i kolumn 4.

[inlägget ändrat 2008-09-18 12:57:49 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret. Såg att min tabell blev aningen konstigt utformad när den lades upp, därför kan den nog tolkas fel. Vill snarare veta följande:

 

Kolumn 2 är numrerad 1-320, alla siffror förekommer mer än en gång men i separata celler. I kolumn 3 finns en tresymbolskod, typ A20, i sex olika uppsättningar. Om flera olika uppsättningar av tresymbolskoden förekommer på samma rader som tex siffran 3 i kolumn 2, vill jag veta detta. Alltså, om siffran 3 i kolumn 2 bara existerar på samma rader som en och samma tresymbolskod i kolumn 3, är det ok. Om det däremot förekommer mer än en tresymbolskod på samma rader som siffran 3, vill jag att den siffrar exporteras till en ny kolumn, kolumn 4.

 

Kolumn 2 Kolumn 3

3 A20

3 A20

3 B20

3 A20

3 A20

 

I ovanstående exempel kommer alltså siffran tre att exporteras till en ny kolumn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du läsa kolumn 4 maskinellt? Annars skulle jag nog rekommendera dig en Pivot tabell eftersom du då slipper scrolla igenom hela listan bara för att hitta några värden i kolumn 4.

 

För att lösa detta annars skulle jag gjort en temporär kolumn som innehåller kolumn 2 och 3 sammanslaget med ett specialtecken emellan. Ex:

=B1&":"&C1

Sedan använder vi en variant av min förra formel i kolumn 5. Denna formel räknar hur många gånger samma siffra förekommer i kolumn 2 samt hur många gånger kombinationen av kolumn 2 och 3 förekommer. Om det första värdet är större än det andra betyder det att det finns andra kombinationer.

=IF(COUNTIF($B:$B;B1) - COUNTIF($D:$D;D1)>0; B1; "")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra. Hinner inte testa det nu men ska göra det direkt när jag kommer hem. Får jag det inte att funka får jag väl återkomma:) Tack för hjälpen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...