Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor fråga


J.O.B

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Jag håller just nu på att köpa ny dator.

Första gången på 6-7 år.. Så jag är lite luddig på detaljerna.

 

Som jag minns det från när jag köpte dator sist gällde det att ha hög Mhz/gigaherz, och nu när jag kollar på internet är det valet och kvalet mellan dual core och quad core.

 

Som jag förstått det ökar inte antalat kärnor prestandan direkt..

Alltså den dubblas/fyrdubblas inte.

 

Men i alla online affärer jag vart i har dom fler quad core än dual core.. de är också dyrare.

 

Så vad jag undrar här är; är en quad core på 2.1 ghz bättre/snabbare än en dual core på 2.7?

 

Det är i stort sett de valen jag hittat som ligger i min prisklass.

Jag ska inte ha den till några tyngre grejer, lite bild-behandling likosm, några spel möjligtvis.

 

Men jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra.

För enligt mitt tänkande är ju den dyrare versionen (quad core) sämre på grund av den har lägre..tja ghz..

 

Tacksam för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en 4 kärnig processor KAN vara 4 ggr snabbare en en "vanlig" processor på samma klockfrekvens, men oftast så kan inte alla program andvända alla kärnorna, och har du otur så är pogramet så dåligt kodat så det bara andvänder EN kärna och då går det ju inge snabbare.

 

oftast så andvänds iallafall två kärnor i program, och har du då en cuad core processor så kan det kännas lite surt men dem andra två är ju inte till helt onytta då dem lastar av andra program, exempel windovs mm.

 

sen så spelar andra faktorer så som mängd cache in på hur bra processorena presterar så kolla inte blint på frekvensen.

 

I spel så brukar två snabba kärnor vara bättre än fyra lite långsammare.

 

värt att veta är ju att utväcklingen värkar gå mot mer kärnor och inte färre snabbare så jag tro att programen kommer att kunna köras på alla kärnor inom en snar framtid då dem flästa nya datorer andvänder flera känor, då vore det ju dumt att programera så att inte man inte drar nytta av alla kraft.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då vore det ju dumt att programera så att inte man inte drar nytta av alla kraft.

Det är inte så enkelt som du uttrycker det. Det hela är en nyttovärderingsfråga, där nyttan som flertrådig utveckling skapar måste vägas mot den ganska rejält ökade kostnaden detta innebär. Det är ett välkänt faktum att utveckling av system med multipla trådar är väldigt invecklat och att potentialen för att skapa svårhittade buggar är väldigt hög jämfört med entrådig utveckling. Nyttan i form av ökad prestanda överväger sällan den ökade kostnaden och därför utvecklas de flesta program entrådigt.

 

Detta sagt så går förstås utvecklingen av programmeringsverktyg mot att förenkla denna svåra sits för utvecklingsföretagen, så förhoppningsvis kommer det trots allt att bli vanligare med program som utnyttjar flera kärnor. Frågan är bara hur lång tid detta kommer ta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...