Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ihop plock från Inet.se. Värt pengarna?


Mhedman

Rekommendera Poster

Värt att satsta på? Vart inte så farligt dyrt tycker jag. Kom gärna med förslag annars. Ska hålla budget under 2000kr för dessa tre komponenter.

 

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 355:-

AMD Athlon 64 X2 6000+ (3,0GHz) Socket AM2 Box 779:-

Gigabyte GA-M56S-S3 574:- Till butiken

 

Summa Inet 1 708:-

Summa totalt för detta alternativ 1 708:-

 

Tacksam för svar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, varför inte en tråd?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1082347

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-09-17 13:37:06 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för andra krav på uppdateringen? Man får ju vad man betalar för. Generellt sett tycker jag att det ser ut att vara en ganska välbalanserad standarddator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inga andra krav. Extern grafik fixar jag på sidan om.

 

Datan ska användas till internet, nerladdning, wow o liknande spel. Inga super avancerade uppgifter dvs.

 

Däremot vill jag märka en skillnad på datorn då jag stoppar i nya delarna. Ex laddningstider i wow, uppstart av dator, uppackning av filer etc etc..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför startade du en ny tråd?

 

Laddtider - stoppa in en snabbare disk! kanske i RAID (ditt gamla moderkort klarar det).

 

Kanske lite mer minne... DÄR har du flaskhalsarna i ditt gamla system och även det nya. En AthlonX2 6000+ är givetvis snabbare men...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inga svar i gamla, försökte ta bort topicen men gick inte.

 

Ska inskaffa 2gb extra till nya systemet lite senare självklart. Samt stoppar i en S-ata disk på 500gb så de borde lösa laddtider väl?

 

Athlon 6000+ e snabbare men vad?

 

blir detta till slut:

 

Gigabyte GA-MA78G-DS3H AM2+

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0Ghz

2048MB (2x1024MB) DDR2 PC6400 CorsairXMS

 

totalpris 1900 ungefär..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på din andra tråd.

 

Tyvärr krävs det en större budget än 2000 kr för att få fart på din dator. Är 2000 kr vad du har så hade jag nog avvaktat. Förutom de komponenter du listar behöver du ett grafikkort samt förmodligen ett nätaggregat för att driva allt.

 

För att få lite bättre kräm i burken kan du köpa 1GB minne till för ca 300 kr samt installera om din dator. Efter ominstallation ska du se till att bara installera de saker som du verkligen behöver. Många program petar in små delar som laddas när du startar datorn och de ligger och snurrar även om du inte använder programmen.

 

Du kan också överväga att skaffa ett bättre grafikkort. Det finns prisvärda kort med ATI kretsar för AGP bussen från ca 700 kr. Då ska du dock tänka på att du inte kan ta det kortet med dig till en eventuellt ny dator.

 

En annan vanlig prestandabov är antivirusprogram. Om du inte redan har det så se till att byta till ett antivirus med liten prestandainverkan, tex AVG Free som är gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga svar - jag svarade där... du svarade inte mig...

 

men alltid är det svårt att veta vad man ska lägga pengarna på... Om vi pratar spel i din gamla så tror jag ett nytt grafikkort kan snabba upp dem en del. Laddtider mer minne....

 

Stor hårddisk innebär inte att den är snabb, bara att den är stor.

 

Samt notera det jag skrev i gamla tråden - nätagget kan vara en kritisk detalj vid uppgraderingar. Windows kan ogilla det nya och hävda att det, med all rätta kanske, är en ny dator och ny licens krävs. Lite extra kostnader som du kanske bör vara medveten om.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mhedman skrev:

Finns det ngt sätt att stänga ner denna tråd?

 

Vill du så kan jag låsa tråden och hänvisa till din tidigare?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/konfigurering|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...