Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dubbla medborgarskap och identiteter?

.M

Recommended Posts

Något som jag funderat länge på, är om jag råkar skaffa mig ett till medborgarskap i tillexempel Långtbortistan. Vad skulle hända om jag då väljer att byta namn i Långtbortistan? Skulle jag nu helt plötsligt ha två identiteter? Dubbla id-kort, dubbla pass etc?

Och skulle jag då kunna ta mitt nya namn och söka medborgarskap i Sverige igen?

Väldigt intressant fråga (tror jag iallafall, kommer inte på något självklart svar iallafall). Jag ska faktiskt själv precis till att skaffa mig dubbelt (får äntligen skaffa svenskt pass utan att ge upp mitt utländska).

När det gäller mitt fall så följde inte de namnändringar jag gjort i Sverige (lade till ett mellannamn i tonåren) när jag förnyade mitt amerikanska pass. Men vad som skulle ske om jag ändrade namn i det land jag ÄR medborgare i istället för som nu tvärtom (vilket ju var din fråga).

• 1 month later...
Väldigt intressant fråga (tror jag iallafall, kommer inte på något självklart svar iallafall). Jag ska faktiskt själv precis till att skaffa mig dubbelt (får äntligen skaffa svenskt pass utan att ge upp mitt utländska).

Det var väl några år sedan de insåg att det vore ett brott mot mänskliga rättigheter att tvinga folk att avsäga sig sitt ursprungsmedborgarskap för att få svenskt men om ditt andra medborgarskap är i USA så tror jag faktiskt att du hade kunnat göra det ändå (fast det är ju i dagsläget rätt ointressant).

USA godkänner vad jag kommer ihåg inte andra medborgarskap om man har ett amerikanskt sådant, har man blivit amerikan så har man. Jag har för mig att en av anledningarna är att man inte ska kunna fly undan IRS eller för all del polis genom att bli medborgare i någon bananrepublik och på det sättet skyddas av att det saknas utlämningsavtal men att det på köpet gäller alla andra också.

Har jag för mig iaf, har insett att jag nog aldrig blir amerikan så jag har bara lyssnat med ett halvt öra.

Edit: Och för att svara på .M:s fråga så tror jag att det beror rätt mycket på vilket land det är. Svenska myndigheter brukar acceptera offciella papper som visar på ändringar i civilstånd och namn om det kommer från något land de kan lita på. Långtbortistan kan möjligtvis ha ett rykte om sig att vara opålitligt när det gäller administration och då kan det säkert bli svårare (alt. är det enklare att göra bytet här också).

Dubbla id-kort och pass har man all rätt att ha om man har två nationaliteter så det ligger lite utanför frågan om namn.

[inlägget ändrat 2008-10-19 20:01:07 av fhe]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...