Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blue-Screen vid start


william_90

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Min bärbara HP-dator kan inte köra igång Vista. Följande inträffar:

 

1. När datorn startar får jag jag en upplysning att något är fel, och jag får alternativen att starta i felsäkert läge, konfigererat som senast fungerande uppstarten etc. Spelar ingen roll vad jag väljer här.

2. "Ormen" kommer fram som visar hur Windows startas.

3. "Ormen" fryser fast och då kommer Blue-Screenen fram

4. Jag får en massa vit text om felet, som jag inte hinner läsa noga, eftersom datorn startas om efter 2 sekunder.

 

Jag har letat i BIOS men inte hittat något användbart där.

 

Är det nåt virus som spökar? Nåt fel på hårddisken?

Jag kan inte återställa Windows då jag saknar en återställningsskiva. Dessutom förlorar jag då oersättbar data :(

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn startar får jag jag en upplysning att något är fel
Det vore bra med det exakta felmeddelandet.

 

Om du har något anslutet till datorn så ta bort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, här kommer de båda.

 

Första är så fort man satt på datorn (vit text på svart bakgrund)

 

[log]

WINDOWS FELÅTERSTÄLLNING

Det gick inte att starta Windows. Detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin- eller programvaran. Gör så här för att lösa problemet:

1. Sätt i din Windows-skiva och starta om datorn

2.Ange språkinställningar och klicka på "Nästa".

3. Klicka på reparera datorn.

 

Andra alternativ:

Om ett strömavbrott inträffade när datorn startades väljer du Starta Windows Normalt.

 

(Markera ditt val med piltangenterna)

Felsäkert läge

Felsäkert läge med nätverk

Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfiguration (avancerat)

Starta windows normalt

[/log]

 

En välkänd startbild om något har gått på tok. Spelar ingen roll vad jag gör, härnäst börjar Windows laddas, och då får jag blue-screen som säger följande i 2 sek innan datorn startas om:

 

[log]

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

If this is the first time you've seen this Stop Error Screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

 

Disable or uninstall any anti-virus, disk defragmentation or backup utilities. Check your hard drive configuration, and check för any uppdated drivers. Run CHKDSK /F to check for any hard drive corruption, and then restart your computer.

 

*** STOP: 0x00000024 (0x00190445, 0x84E48CA8, 0xC0000102, 0x00000000)

[/log]

 

Detta är all information jag får. Eftersom jag saknar Windows-skiva så kan jag inte reparera eller installera om Windows.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x00000024: NTFS_FILE_SYSTEM

Det betyder att det är ett allvarligt filsystemsfel på hårddisken.

 

Din dator är med stor sannolikhet utrustad med en dold återställningspartition. Med hjälp av den kan man åtminstone få datorn till leveranskick. Ibland så innehåller den ytterligare funktioner, se datorns manual.

 

För att ta reda på om hårddisken är trasig så testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats. Testprogrammet bränner man på en CD/DVD som man startar datorn ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har en återställningspartition, men den fungerar inte, försökte återställa datorn för ett bra tag sedan, men det lyckades inte.

 

Så det min kompis föreslog är ingen bra idé/fungerar inte med tanke på felets allvarliga grad: att köra in Ubuntu, säkerhetskopiera alla viktiga filer, och sedan formatera om hd:n och köra in XP??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra från en Ubuntu Live-CD, för du bör nog låta hårddisken vara, och se hur det går. Alternativt ta ut hårddisken och ansluta till en annan dator som extra-disk, det finns adaptrar som gör att man kan ansluta hårddiskar för bärbara till stationära.

 

men däremot ett "Hard Disk Self Test" som jag nu kör.
:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en live-cd jag ska bränna snart. Men med detta, kommer man åt hårddisken och kan säkerhetskopiera filer? Eller ska jag helt enkelt vänta att göra något sådant?

 

Jag återkommer med rapport från testet senare. Testet tar sin tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med detta, kommer man åt hårddisken och kan säkerhetskopiera filer?
Det bör man kunna göra. Om du får problem så bör du ju kunna googla på sådant som ubuntu read windows harddisk eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen plocka ut hårddisken på egen hand när det gäller en bärbar dator? Trodde det var något man borde undvika :)

 

Testet gav följande "rapport":

 

Quick: PASS

Comprehensive: PASS

S.M.A.R.T: PASS

 

Vilket jag tolkar som om det inte är något fel, vilket det ju är.

 

Det gick inte att komma åt HD:n från Ubuntu, troligtvis för att windows inte har fått en "clean shutdown".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen plocka ut hårddisken på egen hand när det gäller en bärbar dator? Trodde det var något man borde undvika :)
Det beror ju på hur det är gjort, om hårddisken sitter under en lucka så borde det ju vara tänkt att det ska gå.

 

Då är själva hårddisken troligen bra, utan det är "bara" filsystemet som det har blivit något fel på. Det finns ett program som heter Test-disk på System Rescue CD som kan fixa till partitionsproblem. Det verkar dock inte helt lätt att begripa sig på, enligt andra inlägg.

http://www.sysresccd.org/Main_Page

 

Annars så kan du försöka med något filräddningsprogram för att rädda filerna på hårddisken i alla fall. Här tipsas om 3 stycken:

http://www.idg.se/2.1085/1.72853

Ibas rekommendation: http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

 

Hur gammal är datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn köptes i maj 2007.

Har ett avtal med HP, 3år garanti. De får fixa den om jag inte klarar det själv. Datan är inte det viktigaste, utan att datorn fungerar över huvud taget.

 

Men jag fattar lixom inte, de här filräddningsprogrammen fixar väl bara tillbaka filer som man råkat radera? Och programmen är väl gjorda för att köras i operativsystemet som vilket annat program som helst?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filräddningsprogrammen kan hitta igen filer på en hårddisk som man inte kommer åt på normalt sätt, om de sedan har kommit bort för att man raderat dem själv eller om filsystemet har gått sönder ska inte spela någon roll.

 

Filräddningsprogrammen är intressanta om du flyttar över hårddisken till en annan dator, eftersom de mycket riktigt är Windows-program som ska installeras.

 

Men om datorn har garanti så ska du nog inte ta ut hårddisken för det kan påverka garantin. Men om du inte bryr dig om några filer så ska väl en återställning till leveransskick (installation av Windows) få igång datorn, och om återställningen inte fungerar som det är tänkt så ska ju HP-supporten kunna hjälpa till med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...