Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om att dölja sin IP-adress


torpet1

Rekommendera Poster

Det finns ute på nätet möjlighet att ladda ned program som 'skyddar' (döljer) IP-adressen. Man hävdar att detta ökar säkerheten mot intrång. Men det lär också medge tillgång till t.ex. strömmande videosändningar då dessa är spärrade för andra regioner än den egna.

 

Är nyttjandet av denna typ på program 'lagligt'? Finns här risker eller problem? Fungerar programmen som utlovas/sägs?

 

Någon som har erfarenheter, goda eller dåliga?

Tacksam för synpunkter!

 

T

 

[inlägget ändrat 2008-09-17 09:09:06 av torpet1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hävdar att detta ökar säkerheten mot intrång.
Eftersom det finns datorer ute på internet som håller på och skannar av samtliga IP-adresser för att se om det är möjligt att komma in i dem, så har det ingen betydelse att man går via en annan server när man surfar när det gäller risken för intrång. Man skyddar sig mot intrång genom att ha en brandvägg och hålla Windows och alla program i datorn uppdaterade.

http://secunia.com/software_inspector/

 

En risk är att du inte vet vad som händer inuti den server som din internet-trafik passerar igenom, det kan ju finnas ett spionprogram där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Du kan få problem på en del sidor t ex Hotmail om du har en dold IP-adress. Hotmail tar inte proxy. Det går inte att logga in alls. Tänkte om du har Hotmail.

 

Prova onlineproxy innan du börjar strula med programinstallationer. Testa på sidor där du brukar hänga på nätet och där du brukar behöva logga in.

 

Att vilja dölja sin IP-adress är inget olagligt.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag skall vara mycket tydlig. Det finns i USA siter som sänder strömmande 'coverage' av golftävlingar. Dessa är ofta begränsade till nordamerikanska IP-adresser. Jag hade tänkt mig att vid dessa tillfällen temporärt dölja min adress för att sedan vid normalt surfande köra som vanligt med öppen IP.

 

Finns här något lömskt problem att se upp med? Förutom att man kan råka ut för ett oseriöst VPN (Virtual Private Network har jag nyss lärt mig att det heter). För vad det nu kan vara värt - min nya version av AVG (antivirus) ger grönt ljus för den hemsida som tillhanda håller IP-döljarprogrammet.

 

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ditt ändamål kan jag inte se nån speciell risk.

 

Enklast vore kanske att ändra proxyinställningar när du vill titta på golf. Kan du komma undan med det behöver du inte installera något program som av sin natur kommer från den mörkare sidan.

 

Jag har själv ändrat proxyinställningar för liknande ändamål och det har fungerat bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt intressanta svar. Nu förhåller det sig så att min kunskaper inte räcker till för att kunna följa din rekommendation. Menar du att jag själv kan 'byta IP' eller rentav dölja den?

 

Om du, för den som inte behärskar 'datoriska' kunde berätta hur det går till, skulle jag bli ändå gladare. Jag ser fram mot ditt svar med stor förväntan.

T

 

[inlägget ändrat 2008-09-18 08:33:03 av torpet1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda en proxy betyder att man skickar all trafik genom en annan server som på så vis döljer din dator för den du kommunicerar med. Med andra ord, om du använder en proxy i nordamerika så ser det ut som att du sitter där. Nackdelen är att det går långsammare.

 

I IE ställer du in att du vill använda en proxy under Internet Alternativ, Anslutning, LAN Inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, så går det till.

 

När jag gjorde det sist letade jag på Google efter "anonymous proxy". Det finns långa listor på såna, jag har inget mer direkt tips än så.

 

Det ipnummer som denna proxy har ska du skriva in på det vis som gip beskrev. Om du anvädner en annan webläsare eller itne får till det kan du väl höra av dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gip och LizardKng.

Vid det alternativ som ni bägge rekommenderar så finns två rutor att fylla i: Adress:....... och Port:...... Pratar vi här om URL för den videoström jag vill se? Och vad skall jag skriva i Port-rutan? Jag är ledsen att behöva fråga om så här elementära saker men - nöden har ingen lag, som bekant.

 

Efter lite googlande hittade jag 'proxyfy.com'. Om jag förstått saken rätt så räcker det vid detta alternativ med att ange URL för den videoström jag vill se. Och när jag tittat klart så är det bara att deleta adressen? Skulle passa mig utmärkt. Om ni tycker att detta alternativ verkar OK så vore det kul att pröva det också.

 

För ordningens skull - jag sitter med Windows 2000. I helgen skall jag låna en annan dator. Här gäller XP. Någon skillnad?

 

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vid det alternativ som ni bägge rekommenderar så finns två rutor att fylla i: Adress:....... och Port:...... Pratar vi här om URL för den videoström jag vill se? Och vad skall jag skriva i Port-rutan?

 

Jag kollade lite snabbt under LAN-inställningarna. Adress ska du troligen skriva proxyns IP-nummer och i Port ska du skriva porten proxyn använder.

 

Här finns hur många som helst att prova:

http://www.publicproxyservers.com/page1.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan för info. Menar du att det bara är att välja en proxy i listan för t. ex. USA, fylla i uppgifterna och sedan öppna aktuell ström? Jag ställer alla dessa frågor eftersom jag, i likhet med alla okunniga, är livrädd för att göra bort mig. En dag är detta förhoppningsvis ren rutin även för mig.

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Menar du att det bara är att välja en proxy i listan för t. ex. USA, fylla i uppgifterna och sedan öppna aktuell ström?

 

Jupps, det är det. Du får dock förbereda dig på att det kan gå långsammare via proxys än när du sufar runt med din egen IP-adress.

 

Du kan checka din proxyIP här så att det fungerar som önskat:

 

http://www.ip-adress.com/

(Klicka på länken när du lagt in proxyadressen och porten)

 

 

Jag ställer alla dessa frågor eftersom jag, i likhet med alla okunniga, är livrädd för att göra bort mig. En dag är detta förhoppningsvis ren rutin även för mig.

 

Förstår det. Av den anledningen finns Eforum. :-)

Inga frågor är för dumma för att ställa.

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-09-18 19:32:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har personligen använt olika proxies flertalet gånger. Både via webbläsaren och via VPN.

 

Många proxies har förbjudit att du kan skicka data ex. formulär (för att motverka hacker attacker). Men via "Hotspot Shield" (VPN, googla) är det möjligt att göra det.

 

Intsickspluginen "Tor" till Firefox är ett bra program. Tar en stund innan den hittar en proxy men sedan är det bara att köra på.

 

Har personligen sett massvis med serier och sportprogram via proxy...fungerar utmärkt.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...