Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blandade underligheter, har jag fått nåt skit på datorn?


mari_eliz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade Trojan.vundo och trojan.metaware på min bärbara PC i somras som jag fick hjälp med att ta bort för drygt en månad sen. Den har väl funkat ok efter det om än lite slö... Ibland händer det också lite grejer som jag inte förstår mig på. Det kanske inte är nåt konstigt men jag är ingen hejare på datorer så jag vill kolla här först.

 

Ibland när jag ska stänga av datorn kommer det upp ett fönster där det står: "Avslutar program ccApp" eller nåt i den stilen (minns inte riktigt nu). Vad är ccApp?

 

I förra veckan när jag startade datorn såg jag också att jag hade två genvägar till msn och Windows media player på skrivbordet som inte låg där när jag stängde av kvällen innan. När jag nu klickar på WMP kommer det upp ett installeringsfönster där det står "Välkommen till Windows Media Player 9 Series. Tack för att du installerade den här heltäckande mediaspelaren osv"

Men jag har ju inte installerat nån ny version av WMP! Vad är det här?

 

De tre senaste dagarna har det också gjort en inkonsekvenskontroll av hårddisken när jag startat datorn. Varför? Jag stänger ju av som vanligt...

 

Hoppas ni kan hjälpa mig!

 

Hälsningar Mari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ccApp.exe är en fil som ingår i Symantec/Nortons antivirusprogram. En avinstallation av det, följt av en ny installation kanske hjälper mot det.

 

Har du uppdaterat och kört Malwarebytes Anti-Malware något mer?

 

De tre senaste dagarna har det också gjort en inkonsekvenskontroll av hårddisken när jag startat datorn.
Det kanske är hårddisken som håller på och går sönder. Se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har försökt köra Malwarebytes Anti-Malware en gång i veckan. Kanske inte alltid blivit så men näst intill. Inget konstigt har hittats så jag antar att det inte är nåt fel pga virus iaf.

 

Jag ska ta hand om min hårddisk i helgen. Hör av mig om jag behöver mer hjälp.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...