Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta "Uppgraderingspaket" värt för mig? Blir det skillnad?


Mhedman

Rekommendera Poster

Hej!

Snabb fråga för mig som vill byta ut lite delar i datan om hopp att den ska bli lite snabbare

 

Idag nu kör jag med:

 

AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3000+

MSI K8N Neo (MS-7030) (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)

nVIDIA GeForce FX 5600 XT

1024 MB (DDR SDRAM)

 

Använder dator till bla. Spela WOW(funkar bra med nuvarande g.kort så tänkte behålla det så länge då budgeten samt kravet inte finns för ett bättre grafikkort), Nerladdning, streama film på trådlöst internet, surfa, lyssna musik etc etc..

 

Paketet jag är intresserad av är:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

 

Frågan är bara om detta paket kommer göra märkbar skillnad mot de jag har i burken nu. Eller bättre att komponera ihop delar själv (Moderk, cpu, minne) och hamna runt samma pris för bättre grejjer? Vill hamna runt liknande(+/- några hundra) pris som paketet ovan.

 

Tacksam för många svar

 

Mert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas du är medveten om att ditt grafikkort GeForce FX 5600 XT är ett AGP-kort. Moderkortet du tänkt att köpa har visserligen inbyggd grafik, men ingen AGP-plats, utan PCI Express. Vill du ha bättre grafik för spel, lär du få köpa ett nytt grafikkort också.

 

Alternativet att leta på ett moderkort som har AGP, t ex Asrock, är inget vidare, eftersom nya AGP-kort är dyrare än motsvarande PCI Express.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip klarar inga inbyggda grafikenheter modernare spel, tyvärr, och lite googlande ger också svaret nej:

 

http://www.techimo.com/forum/graphics-cards-displays/214780-help-needed-nvidia-geforce-6100-a.html

 

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html;jsessionid=E3DCE40891AC8B04152B8FF3F3642111?topicId=64627359&sid=1

 

Om du har tid att vänta och se om RN här på Eforum har några råd att ge dig, kommer du att få ett bättre svar. Han är bortrest, men kommer hem tidigast i morgon tisdag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst självklart kan ja vänta på svar fler. Skulle bara kolla om ngn har ett tips på vad man bör uppgradera datan med. Kanske bara räcker att skaffa lite mera RAM? DDR PC3200(som mitt moderkort anv.) e ju inte så farligt dyra heller. Får ju lätt ihop 3gb för nåra hundralappar..

 

Datorn jag har är ju inte överklockad heller så man kanske t.o.m kan gå in o dra upp den några mhz i biosen utan problem med? Har ju utöver processorfläkten även chassifläktar som kylen burken, så det borde kanske funka det med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestanda kommer stiga, ja. Grafikkort bör du köpa till. Likaså kan man betrakta detta som en helt ny dator så du får nog, om vi ska vara ärliga, köpa ny licens av Windows. Kanske går att komma runt.

 

MEN - ny processor, nytt grafikkort - det ställer kvar på ditt nätagg, vad klarar det av? Effekt? Samt, det låter som om du har koll på det, att lådan har kylning så det räcker.

 

Plockar jag ihop paketet för hand blir kostnaden, exkl. frakt 1 298 kr (exkl antistat-armbandet). Så någon rabatt får du inte utan bara ett "lämpligt" paket som passar ihop. Med det sagt, inget fel paketet.

 

MEN - Du kanske ska ta ett steg utill pp? Köpa ett moderkort med stöd för Phenom-serien? Då kan du senare stoppa i en än snabbare processor. Det är bara några hundralappar till för moderkortet och kanske 500 kr räcker för ett hyffsat grafikkort (kanske ATI 3850 för 719 kr?). Fast bäst är det vanligen att direkt köpa det man siktar på...

 

 

Men som sagt, vad har du för nätagg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela WOW(funkar bra med nuvarande g.kort så tänkte behålla det så länge då budgeten samt kravet inte finns för ett bättre grafikkort)

Här blev det konflikt i min lilla hjärna, för grafikkortet är faktiskt din dators i särklass största flaskhals. På plats nr två kommer minnesmängden och beroende på vad datorn har för ljudkort är jag inte så säker på om det är det eller processorn som kommer på tredje plats (beroende på ljudkort kan man lätt gå miste om åtminstone 10fps)... Och med en AMD64 på 2.0GHz så nog går det utan tvekan fortfarande att få helt okej spelprestanda – med rätt grafikkort.

 

Paketet du länkar till kostade alltså 1349kr och för den summan kan du få upp prestandan helt ojämförligt av att istället spendera pengarna på enbart grafikkortet, på X1950Pro eller hellre det modernare HD3850 (beroende på att priserna är nästan desamma). Detta såklart beträffande just spelprestanda.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=349#rparams=k=s22712583

 

Först därefter föreslår jag uppgradering av minnet till faktiskt inte mer än 2x1024MB – för det rör väl sig om ett moderkort med socket 754 eller hur? För dessa moderkort (eg socket 754-processorn) bör man stanna vid precis 2x1024MB. Den processorns inbyggda minneskontroller har svårt att (kan inte) stödja mer minne i den rätta hastigheten DDR400. Satsa gärna på Kingston som jag av erfarenhet vet fungerar bra i dylika konfigurationer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86010

(2GB kommer man långt med och det fungerar t o m bra att spela under Vista med den mängden – om Vista är uppdaterat från Windows update).

 

Men du har inte specifierat närmare om vad det är för prestanda du egentligen vill få upp? Är det bara allmän användning av datorn kan långsamhet förstås mycket väl bero på hårddisken och t ex långsamma 5400-varvare skapar onekligen magsår.

 

Och Monshi tog upp en extremt viktig punkt: nätaggregatet! För HD3850 AGP anser Sapphire följande: "450Watt or greater power supply with 30Amps on 12 volt with 2x4 power connector recommanded."

http://www.sapphiretech.com/sn/products/products_overview.php?gpid=227&grp=2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rn - trist medlem som skapat ny tråd, se:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1082828

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl ta på mig detta, eftersom jag ville att du skulle svara, RN. Dock skapades den nya tråden efteråt:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl ta på mig detta, eftersom jag ville att du skulle svara, RN.

Nej så behöver du inte alls känna! :thumbsup: Korspostare är inte ditt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu har de löst sig ändå tror jag.

 

6000+ amd 64

msi motherboard

2x1gb ram

nättagg

saphire hd4580

500gb sata samsung

 

fick allt för ca 2500-2700 via kontakter. Ja e nöjd..

 

Hur stänger ja ner tråden nu? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger trådar gör icke vanliga användare utan bara moderatorer och då enbart på förekommen anledning, dvs regelövertramp.

 

Men det paket du nu siktar på ser bättre ut men som sagt - missa inte licens för Windows.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal licens bör duga. Alltså en licens som redan är köpt.

Med gott samvete kan man installera OS på ny dator med "gammal licens". Så länge man avinstallerar/skrotar den gamla datorn man hade licensen på.

 

(Påminner lite om "äktenskapslicenser": Man måste skilja sig från sin gamla make/maka innan man får gifta sig igen.. Annars kör man sambo/linux/one night stands..) ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal licens bör duga. Alltså en licens som redan är köpt.

Med gott samvete kan man installera OS på ny dator med "gammal licens". Så länge man avinstallerar/skrotar den gamla datorn man hade licensen på.

Inte om det är en OEM-licens man har på gamla datorn, den får inte flyttas till en annan dator (moderkort).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, har ju windows på flera datorer men samma nyckel/licens.. fungar klockrent.. Inget som är bundet med själva kortet eller datorn i sig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag får, det du beskriver är ju definitivt ett brott mot licensvillkoren och vem vet hur länge det fungerar, rätt som det är så kanske Microsoft märker det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, låser gör vi aldrig om inte tråden spårar ut till något ämne vi inte önskar här....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Inte om det är en OEM-licens man har på gamla datorn, den får inte flyttas till en annan dator (moderkort).

 

-Finns det sådana även för äktenskap? :-)

(Fanns det förr.)

 

[OBS! Det är fredag!]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...