Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny önskad viktig funktion.


mindsleep

Rekommendera Poster

Hej!

 

När man tittat på en tråd som man deltar i så tycker jag det är ganska besvärligt att inte missa några nya inlägg. Visst "Hänt sedan sist" är en ypperlig funktion problemet är att då man går in en tråd som det "hänt något sist i". Vilka är nya?

 

Hitills har jag tittat i trådöversikten (den översta biten) och suttit och tittat på datum och tider, vilket är otroligt tidskrävande och besvärligt.

 

Jag skulle vilja föreslå en lösning på detta. Hurvida den är genomförbar med tanke på den tekniska biten vet jag inte eftersom jag inte sett koden bakom. Men den borde inte alls vara svår att applicera.

 

Ok, varje gång jag besöker en tråd jag deltar i (de viktigaste trådarna) så bör mitt besöksdatum/tid sparas i databasen eller som en cookie på datorn (om man nu inte vill köra så hårt i db´n). Nästa gång jag besöker tråden jämförs mitt besöks datum/tid med inläggens datum/tid och om mitt datum/tid är "lägre" än inläggens datum/tider så skrivs namnet och ämnet (om det skrivs ut) med FET text (se bifogad bild). Självklart så ska kodlogiken ligga tvärtom, först kontrollera vilka inlägg som är nya och skriva ut dessa med FET text, sedan skriva in nytt besöksdatum/tid i en cookie eller i db´n.

 

Sedan när man scrollar ni i den detaljerade trådvisningen bör man ha en röd "NY!" text på alla meddelande block som är nya.

 

De små förändringarna skulle göra livet lite enklare här på eforum, tycker jag i alla fall.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[bild bifogad 2008-09-15 04:05:58 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2008-09-15 04:08:22 av mindsleep]

1082157_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där har jag också tänkt på länge. Detta då de trådar man deltar i ofta är (eller åtminstone blir) väldigt långa och det är riktigt jobbigt att leta upp vad som är nytt, vilka svar man fått på sina egna inlägg osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte lätt att hålla reda på vad som föreslagits och inte. Jag postar i alla fall förslaget så får väll IDG´s projektkordinator ta hand om det.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske lägga till möjligheten att få trådare i rakt, kronologiskt, format samt en knapp i varje tråd "gå till första nya inlägg"...

 

ja, som MinHembios forum fungerar på den punkten (fast gärna lite bättre).

 

Men samtidigt, det med trådad vy, det är trevligt här men samtidigt den aspekt som är begränsande vad gäller hur stora trådar kan bli.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns idag inte lagrat en tid per tråd, men det finns en tid lagrad per användare och det är som standard den tid då man förra gången loggade in. Man kan också sätta tidpunkten med knappen Tidsmaskinen i högerkolumnen så man kan sätta den till aktuell tid t ex innan man loggar ut, för att få en tidpunkt som mer stämmer överens med den funktion du vill ha.

 

Det finns en flaggmarkering, se bifogad bild, som utgår från den lagrade tidpunkten, så att inlägg som är skapade efter den tidpunkten är markerade. Flaggmarkering finns både i trådöversikten och på varje nytt inlägg i tråden.

 

Det är samma tidpunkt som används för funktionen Hänt sedan sist.

 

[bild bifogad 2008-09-15 09:27:07 av Cecilia]

1082176.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Tack för bra synpunkter!

 

Fyller funktionen vi redan har (med flaggorna som Cecilia beskriver) ditt behov, eller ska vi undersöka hur vi kan vidareutveckla det här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyller funktionen vi redan har (med flaggorna som Cecilia beskriver) ditt behov, eller ska vi undersöka hur vi kan vidareutveckla det här?

 

Nej, Tidsmaskinen förutsätter att du loggar ut och sedan loggar in. Om man som jag aldrig loggar ut (stänger bara webbläsaren) så verkar det inte fungera. Jag har i princip aldrig sett de där flaggorna.

 

Vill man inte belasta databasen med en massa skrivningar och anrop (vilket i och för sig bara handlar om att hämta och sätta ett(1) värde) så skulle ni kunna använda cookies.

Syntax: trådID|Tidssträng.

 

Rätt enkelt.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-09-15 10:34:39 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del så är jag idag nöjd med Flagg-funktionen, tycker man ser bra vilka inlägg som nya, även om en tråd har blivit lång.

Men förslaget att t.ex besöksdatum/tid skulle sparas som en cookie på datorn, kommer inte att fungera, eftersom många har cookies-funktionen avstängd.

 

Men visst kan det nog behövas en smidigare funktionalitet med detta framöver, sen hur det ska se ut, har jag inte tänkt på ännu.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Tidsmaskinen förutsätter att du loggar ut och sedan loggar in. Om man som jag aldrig loggar ut (stänger bara webbläsaren) så verkar det inte fungera. Jag har i princip aldrig sett de där flaggorna.
Jag loggar aldrig ut heller, men för mig så innebär det att det vimlar av flaggor i stället.

Om jag trycker på Tidsmaskinen så står tiden 2008-09-14 09:17:35 (troligen tiden när jag startade Firefox igår) där och alla inlägg som är skrivna sedan dess är flaggade. Vad står det i din tidsmaskin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggar aldrig ut heller, men för mig så innebär det att det vimlar av flaggor i stället.

Instämmer, loggar heller aldrig ur, stänger inte ens webbläsaren, allt stå på dygnet runt, det jag bl.a gör är att "nolla" tidsmaskinen när jag lägger mig, sedan när jag sätter mig vid datorn nästa gång, så gör jag en update på Eforum, index-sidan, då kommer alla nya trådar/inlägg fram direkt med flaggor som kommit sedan jag nollade.

Gör likadant när jag går och jobbar, då får jag fram allt som hänt under tiden jag inte är hemma, kan i lugn och ro gå igenom allt som är nytt, och göra det som ska göras, det i kombination med koll av bevaknings-mailen, gör att jag får en 100 koll på vad som hänt mellan tidpunkterna som jag inte är närvarande.

Har inga problem med att jag "missar" något jag vill ha koll på.

 

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-09-15 11:17:58 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förslaget att t.ex besöksdatum/tid skulle sparas som en cookie på datorn, kommer inte att fungera, eftersom många har cookies-funktionen avstängd.

 

Vad baserar du det på? Väldigt många sidor använder cookies. Tror inte alls det är speciellt många som har de avstängda.

 

Men visst kan det nog behövas en smidigare funktionalitet med detta framöver, sen hur det ska se ut, har jag inte tänkt på ännu.

 

Du skrev ju ovan att du var nöjd med flaggsystemet.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte alls det är speciellt många som har de avstängda.

Och de som ändå stänger av dem får ju skylla sig själva att de missar en massa finesser. Detta betyder ju dock inte att man inte kan implementera funktionalitet som fungerar för de som faktiskt inte är paranoida och stänger av cookies.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...