Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att dela skrivaren


elilan44

Rekommendera Poster

Hej jag har problem med en skrivare som jag vill dela mellan de två datorerna i mitt nätverk. Jag kan inte få det att fungera. Jag har kopplat så här ungefär: modemet är kopplat till telefonjacket, routern är kopplad från porten wan till port ett i modemet och mina två datorer är kopplade till lan 1 och lan 2 i routern. Har jag kopplat fel? Jag har testat att dela ut skrivaren som sitter i dator 2 men jag kan inte hitta den i dator 1. Hur gör man?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera inställningar i datorerna som ska vara rätt för att fungera. Du kan börja med dessa två, som nog är vanligast:

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia är inne på, du måste ha ett fungerande nätverk för dina datorer innan du kopplar in en skrivare i nätverket.

När själva nätverket fungerar, så bör du även kunna hitta att installera skrivaren i bägge datorerna.

Har du fått skrivaren att fungera till dator 1?

Om du har det så måste du troligen också installera skrivardrivrutinerna i den andra, för att även få den att fungera.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarnamn, inloggningsnamn, kontonamn som används när man loggar in på datorerna. Lösenordet till det kontot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...