Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP till Quad Q9300


m_rystrand

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Jag har ett Asus P5K3 Deluxe som jag kör ihop med en Core2Quad Q9300 och 4gb OCZ Reaper PC-8500.

Jag satte ihop delarna igår men till min förtvivlan måste jag uppgradera BIOS för att få cpun att prestera max. Just nu går den på knäna pga dåligt stöd i default-bios.. :S

 

"You have to update BIOS to unleash its true power." Står det..

 

Frågan är dock. Det tar en evighet för datorn att automatiskt detecta mina SATA-diskar.. Kan det också bero att jag är i behov av BIOS-uppdatering eller vad kan detta vara?

Tar såpass lång tid att jag inte ens orkar vänta på första installationsrutan av XP att komma upp.. Inget fel på diskarna, de blev flyttade från min Core2Duo samtidigt igår och är relativt nya de med..

 

Har även några andra luriga problem med (antagligen) moderkortet. BIOS i sig är ganska långsamt.. Kan ju vara för att jag inte har uppdaterat det till min Quad, men vissa inställningar tar oerhört lång tid att ändra, t.ex. klockan..

 

Sen är det även ett annat trassel. Om jag har alla mina 6 SATA-diskar inkopplade samtidigt så vägrar datorn ge bild till skärmen.. SATA-platserna på moderkortet är 4st röda och 4st svarta. Det bör vara nån skillnad på de, men jag kan inte hitta nånting i manualen till moderkortet... Får alltså ha min systemdisk i när jag ska börja installera XP.. Och BIOS-uppdateringen får jag väl göra innan installationen av XP då det tar en evighet...

 

Trist läge jag sitter i! Snälla hjälp mig med konstruktiva svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flyttat disken med XP till ett nytt moderkort utan att installera om XP från grunden på formaterad disk/partition så är det rena turen datorn startar alls.

 

Det gjorde det inte för mig. XP kraschade helt kanske 2 sekunder efter Windowsstarten börjat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...