Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äventyrsspel tips?


mindsleep

Rekommendera Poster

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar
Myst-serien är snygg men väldigt obegripliga

Gillar man pussel-lösning och invecklade problem att lösa, så är både MYST och ATLANTIS-serierna rätt häftiga ändå, har man sedan en schysst dator med bra grafik, så är det en fullupplevelse, även fast dom kan vara rätt svåra ibland, på med lurarna och bara köra.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Deppar för att ha kört 8km/h för fort på 70-väg idag; 1500 i böter! Löjligt!

Finns väl en anledning till det ändå, lika för alla, bara och lätta på foten, så slipper man böterna.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eureka, var det inte det man kunde vinna pengar om man löste det?

Precis, £25.000 vann den som först klarade det. Jag klarade de fyra första äventyren och hade precis börjat på det sista när datatidningarna utlyste vinnaren, någon finnig 15-åring från England vill jag minnas. Jag spelade aldrig klart det sista äventyret efter det, så kanske jag ska ge mig i kast med det.

 

Det var en bra blandning av äventyr, alla iscensatta i varsin tidsera: Förhistorisk tid, Romarriket, Kung Arthurs England, WWII Colditz och slutligen nutiden i Karibien. (Det var f.ö det första spel jag köpte till Amigan)

 

Men inget slår upplevelsen första gången man spelade The Hobbit på 64:an. De blev ganska kända för sin, för den tiden, väldigt avancerade tolk, där man kunde skriva mer eller mindre fullständiga meningar. Typ: "Tie the troll to the rock and pick up the knife". Efterföljaren Lord of the Rings var dock ingen hit tyvärr.

 

Favoriten bland Infocoms textäventyr var Planetfall. Dessvärre spelade jag aldrig Zork-serien, som det var mycket hajp kring på den tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh jösses, riktig poäng sänkare. Kristall puzzlet (undevattnet). Det tar nog rekord över OLOGISKA pussel. Det var det absolut dummaste pusslet som jag sett. Det fanns verkligen ingen tanke eller logik bakom.

 

Jag provade allt. Motsatta element, lika element...."you name it". Det var bara omöjligt. Tröttnade till slut och tittade snabbt i en guide. När jag ser lösningen är min fråga...hur mycket knark hade dom tagit den dagen? Finns det någon som löst det pusslet utan att sitta och chansa villt?

 

Som tur är har det varit det enda pusslet som varit riktigt uselt. Alla andra har varit kul.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristall puzzlet (undevattnet). Det tar nog rekord över OLOGISKA pussel.

Ologiskt tycker jag inte det var, men däremot rätt irriterande. Jag fick också lösa det med hjälp av en walkthrough., framförallt för att hitta undervattensgrottan som var gömd bakom sjögräs eller vad det nu var.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ologiskt tycker jag inte det var, men däremot rätt irriterande. Jag fick också lösa det med hjälp av en walkthrough., framförallt för att hitta undervattensgrottan som var gömd bakom sjögräs eller vad det nu var.

 

Jo, det var VÄLDIGT ologiskt. Det stämmer fortfarande inte. Kanterna skulle matcha varandra...det var logiskt. Men den sista matchade INTE dom andra kanterna.

 

Är nu på staty puzzlet med symbolerna (de 4 som ska vridas). Har inte hunnit knäcka det än.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna, läser du denna tråd än?

 

Är på Kapitel 9 nu. Har inte kunnat spela så mycket i veckan. Blivit någon kväll här och där. Me nu i helgen ska jag lira klart.

 

Det enda som jag inte gillar med spelet är....att det är snart är slut. Vet att det finns 13 kapitel.

 

Känns riktigt jobbigt att spelet snart är slut. Jag vet inte...försöker komma på något annat äventyrsspel som knäcker "Longest Journey" men det är svårt att komma på något. Även om jag tycker TLJ2 och Syberia spelen har mera visuell stämmning men dom har ju som sagt var lite andra förutsättningar. Helt otroligt kul. Nästan omöjligt att lägga sig ifrån spelet. Hur kul som helst. Storyn är helt unbelivible.

 

Ohyggligt bra spel! Pusslen har varit roliga och underhållande. Endast 2 pussel som jag inte gillade. Det i början med gummiankan (för långsökt) och kristallpusslet under vattnet (fullständigt ologiskt). Men annars har det varit hur kul som helst.

 

Ang. undervattnetspusslet så tänkte jag köra en screenshot (har sparat precis före) bara för att visa hur ologiskt det är.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt kul. Nästan omöjligt att lägga sig ifrån spelet. Hur kul som helst. Storyn är helt unbelivible.

I told you you'd like it :)

 

 

Känns riktigt jobbigt att spelet snart är slut.

Ja, det kändes ganska vemodigt när allt var slut, så bra var faktiskt storyn. Det kändes likadant i TLJ2 och Syberia 2 (eller som första gången man läste klart Lord of the Rings)

 

Om du ångrar dig angående The Hobbit så bifogar jag en länk där du kan spela C64-spel online (de har konverterar 100-tals spel till Java, hur kul som helst för en nostalgiker)

 

Startsida

http://c64s.com/

 

The Hobbit

http://c64s.com/game/418/hobbit,_the/

 

[inlägget ändrat 2008-09-19 20:40:55 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2008-09-19 20:41:29 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ångrar dig angående The Hobbit så bifogar jag en länk där du kan spela C64-spel online (de har konverterar 100-tals spel till Java, hur kul som helst för en nostalgiker)

 

Startsida

http://c64s.com/

 

Jag kontrahöjjer med:

http://www.virtualnes.com/

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat lite men tycker det funkar väldigt dåligt?

 

Ska jag göra nåt speciellt innan jag spelar? Jag provar med pilar, spacebar, CTRL men det verkar inte fungera speciellt bra?

[inlägget ändrat 2008-09-20 01:51:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag gära nåt speciellt innan jag spelar? Jag provar med pilar, spacebar, CTRL men det verkar inte fungera?

Det är lite olika beroende på spel, men Ctrl har funktionen av joystickknapp. Något speciellt spel du tänker på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt :)

 

Men skriv ett exempel som funkar bra?

 

(så jag vet att det inte är nåt fel på min sida)

[inlägget ändrat 2008-09-20 02:26:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, satt och spelade mina gamla favoriter Manic Miner och Blagger tidigare ikväll (ligger i Platform-sektionen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manic Miner.

 

Är det mgi eller nåt annat det är fel på... Jag hoppar upp med SPACE, går till höger till första hindret. Tänker mig att jag fortsätter att gå och hoppar samtidigt.

 

Innan jag får gråa hår, är det jag som gör fel eller är det hos mig det inte funkar eller ska man göra på nåt annat sätt?

 

Nu provade jag i IE7. I FF3 fick jag det inte att starta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mgi eller nåt annat det är fel på.

Det beror lite på =) Vad är det som inte funkar med Manic? Det ser ju ut som du fått hoppandet och gåendet att funka. Det är allt du behöver för detta spel.

 

Nu provade jag i IE7. I FF3 fick jag det inte att starta.

Läsare skall inte spela någon roll, detta är ju spel som körs på en Java-baserad emulator (f.ö är denna C64-emulator skapad av en kille härute i Solna).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag spelat klart TLJ. Vilket fantastiskt spel. Rösterna och skådespeleriet är snuskigt bra. Karaktärerna underhållande och intressanta. Det är verkligen ett av de absolut bästa äventyrsspelen som finns ute. Det enda som jag tycker drar ner betyget är slutet.

 

Jag begriper verkligen inte slutet och det är många (för många) frågor som poppar upp. Som vad hände med Charlie och Emma? Även om de inte var betydande karaktärer så var de ju med hela tiden. Dog verkligen Cortez?

 

Sedan verkar det som "Vanguard" vann. Hela deras syfte var ju att föra den magiska och den teknologiska världen samman. Vilket de också fick till slut. Sentinels försökte ju förhindra det till varje pris eftersom människan inte ska ha så stor makt. Men Vanguard verkade ju lyckas med sitt mission. Världarna slogs samman och den 13 väktaren (Gordon) var den sista.

 

Nä, slutet var inte alls bra.

 

Funderar nu på att installera "TLJ2 - Dreamfall" och spela igenom det en gång till. Det var ju så kul och jag minns inte sådär jättemycket från spelet.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[log]Gömmer ev. spoilers, även om jag inte tror det är så många som spelar detta spel längre

******************************

"Dog verkligen Cortez?"

- Ja, han dog (du förstod också att han var The Red Dragon?)

Du minns väl även att han dyker upp i Dreamfall, fast i flashbacks?

 

"Som vad hände med Charlie och Emma? "

De levde väl kvar i Stark, deras roller var utspelade i historien.

 

"Nä, slutet var inte alls bra."

Fast det är ju inte ett slut, storyn fortsätter ju i 2:an och senare i 3:an

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dog verkligen Cortez?"

- Ja, han dog (du förstod också att han var The Red Dragon?)

Du minns väl även att han dyker upp i Dreamfall, fast i flashbacks?

 

April sa, "Do dragons really die after a fall like that?". Så jag tänkte att skaparen av historien ville så ett frö hos spelaren. Minns inte Dreamfall speciellt bra. Karaktärerna minns jag inte alls eftersom jag inte spelade TLJ så betydde namnen inte så mycket.

 

Men hur tolkar du slutet? "Vanguard" fick ju som de ville. Världarna fördes ihop. Det var därför man ville ha "Gordon" som "Guardian". Man hade manipulerat i hans hjärna så han var ju ond. Men blev god i slutet. Men ändå så förde han ihop världarna. Lite märkligt.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här kan du spela Zorkspelen online om du vill:

 

http://zmpp.sourceforge.net/games/index.html

 

OBS: Kräver att Java 5 är installerat. Det kan du annars hämta hem på http://www.java.com/sv/

 

OBS 2: Det är version 3-spelen du vill spela av Zork. De andra är äldre, buggigare versioner.

 

 

Och här kan du spela liknande spel på svenska:

http://www.microheaven.com/if/sweplay/

 

Av dessa är Drakmagi och Pangnyheten nog de bästa. Äventyr är det mest kända. Stuga är det mest kända i Sverige.

 

 

Gillar du Lovecraft och gärna spelar på engelska, så kan du ge dig på vad en hel del människor anser vara det bästa textäventyret som gjorts: Anchorhead. http://ifdb.tads.org/viewgame?id=op0uw1gn1tjqmjt7

Storleksmässigt är det ungefär som att spela Infocoms två första trilogier (Zork 1, 2, 3 samt Enchanter, Sorcerer och Spellbreaker) som ett spel, men kvaliteten är högre än för Infocoms tidiga spel.

 

Mvh,

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Anjuna Moon

Återgår lite kort till denna gamla tråd (om du nu skulle dyka upp Mindsleep).

Jag spelade gamla Still Life för första gången igår. Jag spelade igenom hela i sträck, så bra tycker jag att det var. Tur att man inte spelade det när det kom ut och varit tvungen att vänta i tre år på upplösningen. Nu kommer ju uppföljaren i augusti, vilket jag ser fram emot.

 

Fortfarande är det lika tyst från Norge dessvärre angående Longest Journey. Alan Wake har nu också verkligen dragit ut på tiden in absurdum, men Remedy är ju perfektionister som vägrar sätta slutdatum utan kör på tills det är klart enligt deras normer, så förhoppningsvis blir slutresultatet lika fantastiskt som Max Payne blev på sin tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindsleep
Jag spelade gamla Still Life för första gången igår. Jag spelade igenom hela i sträck, så bra tycker jag att det var. Tur att man inte spelade det när det kom ut och varit tvungen att vänta i tre år på upplösningen. Nu kommer ju uppföljaren i augusti, vilket jag ser fram emot.

 

Still Life var ett kanon spel. Var dock ett tag sedan jag spelade det. Men jag väntar också med spänning på uppföljaren.

 

Fortfarande är det lika tyst från Norge dessvärre angående Longest Journey.

 

Enl. Ragnar så är det inte högprioriterat...vilket jag tycker är märkligt...vill de inte tjäna pengar?

 

Det finns lite info om episoderna i arkivet på hans blogg. Tyvärr tar det nog många år innan vi ser en ny TLJ.

 

Alan Wake har nu också verkligen dragit ut på tiden in absurdum

 

Jag har sedan länge gett upp på det spelet.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...