Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äventyrsspel tips?


mindsleep

Rekommendera Poster

Har en hel helg där jag ska ta det väääääldigt lugnt eftersom det var ett tag sedan sist. Så jag tänkte ta mig tid att spela lite sköna äventyrsspel.

 

Spelade ut "Sinking Island" för ett tag sedan som jag tyckte var ganska kul.

 

Så finns det några sköna Äventyrsspel....typ Monkey Island,Syberia som man har missat eller som precis kommit ut.

 

Såg att Benoit Sokal kommit ut med ett nytt spel...kan det vara något? Nåt "Alien mysterium i Paris" eller nåt liknande. Låter då väldigt ointressant.

 

Har inte spelet "Traitors Gate". Kan det va nått? Svårt att hitta det dock.

 

Så tips önskas.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-09-12 23:38:17 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Varför inte ta en nostalgitripp, ladda ner en C64-emulator och spela lite gamla klassiker som The Hobbit, Eureka eller Sherlock Holmes? Eller varför inte klassiskernas klassiker från Infocom?

 

Eller så väljer du en Amiga-emulator och spelar Magnetic Scrolls äventyrsspel, som var väldigt heta då de kom (framförallt med The Pawn och The Guild of Thieves)

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_Scrolls

 

Här kan man förresten spela en del av textklassikerna online

http://www.ifiction.org/games/

 

Kommer jag på något nyare som jag glömt tipsa om tidigare i dina trådar så återkommer jag. Ska även jag ha en lugn hemmahelg och letar för fullt efter något kul att spela. Har suttit med Warcraft 3 Frozen Throne den senaste veckan, men har tröttnat nu.

 

Du gillar väl bara rena äventyrsspel, så det är väl ingen mening att försöka få dig att spela Knights of the Old Republic antar jag? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt äventyr till helgen:

 

Klättra upp ett par steg på en stege och plocka ner mogna äpplen.

 

Dessa ska sedan rivas i småbitar, blandas med diverse ingredienser och efter ett dygn - med inslag av magi - producera äppelsaft som får all köpsaft att likna färgsatt sockervatten.

 

Där har ni ett äventyr som inte kan beskrivas av en algoritm, dessutom kan man trilla ner och skada mer än högerhanden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, textbaserade äventyr...usch! Nu är jag ingen grafiknörd, men visst är det trevligt med hyfsad grafik. Speciellt i äventyrsspel där stämmning är så viktig.

 

"Knights of the old republic"...visst gillar jag andra spel än bara äventyr. Men provade Knights of the old republic...jag är star wars nerd men jag gillade bara inte spelet. Kanske för att jag testatde för lite. Kanske jag skulle ge det en ny chans?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har ni ett äventyr som inte kan beskrivas av en algoritm

 

$location=getUserLocation();

 

IF ($location=="Södra Sverige")

{

$reason="Warm and nice weather";

doPickApples($reason);

}

ELSEIF ($location=="Norra Sverige")

{

$reason="Freaky cold";

doStayInside($reason);

}

END IF;

 

[inlägget ändrat 2008-09-13 02:13:14 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag skulle ge det en ny chans?

Var det action-momenten (pausa, välj targets, starta och slåss) som du inte gillade? Personligen älskade jag detta moment, eftersom man själv i spelet väljer vilka krafter (mörka eller ljusa) man vill levla upp sig till och sedan taktiskt kunna använda dessa utan att stressa i realtid.

 

Men storyn är riktigt bra i båda spelen och det hela fungerar ju faktiskt som ett äventyrsspel, fast med mer interaktion än vanligt. Peka-och-klicka-spel är jag trött på.

 

Men gillar du sådana, och dessutom stämning och svåra pussel/gåtor så måste du självklart spela Myst-serien. Mer genomarbetad story och bakgrundshistoria har nog ingen lyckats med. Dock får du vara beredd på att det tar lång tid att spela igenom dessa spel och ett anteckningsblock vid datorn är ganska nödvändigt för att notera ledtrådar och symboler mm för attt lösa gåtor längre fram i spelet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

function lizardKngFeelsCold(void)

{

return false;

}

 

Hemskt men sant, jag fryser väldigt sällan.

 

Bara jag får röra mig endast lite så verkar inte min kropp generera fryskänslor.

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-13 02:21:41 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det action-momenten (pausa, välj targets, starta och slåss) som du inte gillade? Personligen älskade jag detta moment, eftersom man själv i spelet väljer vilka krafter (mörka eller ljusa) man vill levla upp sig till och sedan taktiskt kunna använda dessa utan att stressa i realtid.

 

Nä, det var nog inte det. Jag ÄLSKAR ju Final Fantasy spelen som fungerar lite så.

 

Men storyn är riktigt bra i båda spelen och det hela fungerar ju faktiskt som ett äventyrsspel, fast med mer interaktion än vanligt. Peka-och-klicka-spel är jag trött på.

 

Nä, det kan man aldrig tröttna på :)

 

Men gillar du sådana, och dessutom stämning och svåra pussel/gåtor så måste du självklart spela Myst-serien.

 

Ja, Myst har jag funderat på flera gånger. Men har svårt för första persons perspektiv, det känn så "billigt". Gillar absolut inte heller "Fyrkant tillsammans med triangel blir en annan geometrisk form" pussel. Jag gillar mera "Om du vill ha hinken med vatten måste du första göra det och det" pussel.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har ni ett äventyr som inte kan beskrivas av en algoritm

Så här hade Infocom beskrivit din helg =)

 

You are standing under an apple-tree. What do you do now?

>Pick apples

You can't reach the apples. What do you do now?

>examine tree

You see: A lush apple-tree, A Ladder, A Bucket

>climb ladder

You are standing at the top of a ladder under an apple-tree. What do you do now?

>pick apples

You picked an apple, but dropped it. What do you do now?

>help

Maybe you need something to put them in

>climb down

You are standing under an apple-tree. What do you do now?

>take bucket

You now have a bucket.

>climb ladder

You are standing at the top of a ladder under an apple-tree. What do you do now?

>pick apples

You now have a bucket of apples. What do you do now?

>exit game

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You are standing at the top of a ladder under an apple-tree. What do you do now?

 

So how exactly how did I get to the top of the ladder? I think 3 steps are just what it takes to not do it.

[inlägget ändrat 2008-09-13 02:29:21 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här hade Infocom beskrivit din helg =)

 

Usch...jag bara ryser vid tanken av sådanna spel.

 

UPDATE:

Hittade mitt gammla Knights of the old republic....installeras "as we speak". Ger det en liten chans till. Funkar det inte drar jag in "Sid Meyers Pirates" och kör igenom det en gång till eller varför inte knäcka nåt "Hitman" spel igen på annorlunda sätt?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger det en liten chans till.

En viktig ingrediens i spelet är ju att det blir roligare ju tyngre Jedi man blir och ju fler krafter man samlat på sig. Jag kan definitivt rekommendera dig att spela så "ont" som möjligt Var oförskämd mot alla som ber om din hjälp, mot alla dina "kollegor" så att du maxar upp din Force-level på den onda sidan så snabbt som möjligt.

Sedan skall du i så stor utsträckning som möjligt bara välja onda krafter (förutom Heal som man bör ha oavsett). Mina två favoriter (och dessutom nästan helt oslagbara när man blivit riktigt mörk) är Lightning Storm (tror jag den hette, symbolerna ser ut som blixtar) och Life Drain.

 

EDIT: Jag kan hålla med om att början är lite seg, på Dantooine.

[inlägget ändrat 2008-09-13 02:56:28 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig ingrediens i spelet är ju att det blir roligare ju tyngre Jedi man blir och ju fler krafter man samlat på sig. Jag kan definitivt rekommendera dig att spela så "ont" som möjligt Var oförskämd mot alla som ber om din hjälp, mot alla dina "kollegor" så att du maxar upp din Force-level på den onda sidan så snabbt som möjligt.

 

Men va fasen, jag vill ju bli Jedi...använda ljusablar och tunga Jedi grejer. Kan man lära sig dom grejerna också om man först är "Ond" och sedan blir "God"?

 

Tar en jäkla tid att sätta sig in i alla detaljer. Hur mycket som helst att tänka på.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va fasen, jag vill ju bli Jedi...använda ljusablar och tunga Jedi grejer.

Du kan använda ljussablar oavsett om du inriktar dig på att bli Sith Lord eller hålla dig på den ljusa sidan. Själv satsade jag på att bli expert på dubbelsablat svärd. I strider använder du ju en kombo av allt du har samlat på dig. En bra attack som Sith är att inleda med en "blixt", springa upp till närkontakt med ljussabel och när man börjar tappa hälsa drar man till med en Life Drain och backar tillbaka lite, osv.

 

Även om du är mörk kan du välja de ljusa krafterna när du levlar upp. Sedan finns det ju en hel del neutrala krafter som båda den ljusa och mörka sidan har samma fördel inom.

 

Kan man lära sig dom grejerna också om man först är "Ond" och sedan blir "God"?

Du ska inte byta inriktning mitt i spelet, då slutar du bara på mitten som en halvmesyr. Antingen spelar du igenom hela som ond eller som god. Själv spelade jag det två gånger för att se skillnaden. Skillnad är det definitivt, inte bara i vilka krafter man kan dominera inom utan även i dialogen. Det är väldigt kul att gå den onda sidan och se hur ens medspelare reagerar på ens onda handlingar.

 

[inlägget ändrat 2008-09-13 04:17:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beslutade mig för att inte börja lära mig KOTR eftersom det krävs för mycket tid. Vill läsa en del innan jag väljer hur jag ska spela som tydligen inverkar på spelet en del.

 

Installerade istället "Art Of Murder". "Still Life" liknande spel. Verkar intressant. Har testat lite gran. Ska spela mer imorgon (senare idag).

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update:

 

Lade ner FBI ett tag eftersom jag installerade "The Longest Journey" och ska ta mig igenom det. Jag förstår nu vad som var fel då jag testade det för ett par månader sedan....REGINA LUND. Att lyssna på henne i rollen som "April" är bara ohyggligt jobbigt. Har nu hittat USA versionen och nu går det MYCKET bättre. Storyn verkar helt okej hitills. Har precis stegat in i den "andra" världen. Den "blockiga grafiken" är lite jobbig, men man står ut.

 

Hoppas att det är så bra som alla säger. Fast det är ju helt klart en stor skillnad av att spela spelet då det kom ut jämfört med idag. Just nu har jag bara irriterat mig över "Iron Key" pusslet...maken till besvärligt. Första tanken var ju att använda gummihansken eftersom gummi inte leder ström...men nä, det skulle ju fiskas och med hjälp av en gummianka!?

 

Smått irriterade över all överdriven dialog också. Man vill ju uppleva ALLT för att få en bra bakgrund, verkar dock som dom har gått lite till överdrift hitills. Varenda figur har typ 20 minuters dialog om väder och vind. Men är nästan rädd för att ställa en följdfråga.

 

Ska bli kul att se hur mycket jag gillar 1:an nu då jag har spelat 2:an som jag tyckte var alldeles fenomenal! Bland de bästa äventyrsspel jag spelat. Är det bara hälften så bra som 2:an så kommer det bli skitkul!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.REGINA LUND. Att lyssna på henne i rollen som "April" är bara ohyggligt jobbigt.

Ja just det, jag hade glömt bort att det fanns en dubbad version. Tack och lov har jag aldrig råkat ut för den... *ryser*

 

Hoppas du tar dig igenom den, för det är en fantasisk berättelse. Om du sedan dessutom skall spela 3:an (när den nu kommer) så är det trevligt att ha hela mytologin och historien på plats.

 

Jag tyckte precis som du i början av 1:an att det inte kändes lika intressant som 2:an, men det beror nog på att vi är så vana vid fantastisk grafik att vi glömt bort de viktigaste elementen i en berättelse, dvs. själva berättelsen. Man vänjer sig vid grafiken och storyn blir helt drivande ganska snabbt tycker jag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, jag hade glömt bort att det fanns en dubbad version. Tack och lov har jag aldrig råkat ut för den... *ryser*

 

Jag lovar, den var ingen höjdare.

 

Hoppas du tar dig igenom den, för det är en fantasisk berättelse. Om du sedan dessutom skall spela 3:an (när den nu kommer) så är det trevligt att ha hela mytologin och historien på plats.

 

Jag visste inte att det skulle komma en 3:a tills jag nu läser Ragnars blogg. Verkar dock som vi inte kommer få se dessa nedladdningsbara kapitel på mycket länge eftersom han i Juni hävdar att han inte har tid...för själva historien...då ska man tänka att det ska programmeras och designas också...ren gissning...kanske 2010.

 

Vilket är synd...men att de gör kapitel för kapitel är bättre än att göra hela spelet klart vilket skulle dröja ytterligare 3-4 år (2014?)

 

Spelade som sagt 2:an före 1:an...som tur är minns jag i princip inte vad som hände med April Ryan eller stora delar av spelet förutom visa "key scenes".

 

Så det är en förjd att spela 1:an. Jag minns de 2 världarna från 2:an och Arcadia och Stark så det kom inte som någon överaskning. En ren gissning nu då jag precis kommit tillbaka till Stark och träffat Cortez är att det kommer sluta att April blir den nya "The Guardian".

 

Jag tyckte precis som du i början av 1:an att det inte kändes lika intressant som 2:an, men det beror nog på att vi är så vana vid fantastisk grafik att vi glömt bort de viktigaste elementen i en berättelse, dvs. själva berättelsen. Man vänjer sig vid grafiken och storyn blir helt drivande ganska snabbt tycker jag.

 

Jag tycker precis som du...storyn är viktigast. Men ganska högt också kommer grafik och användandet av kameror. TLJ lyckas bra förutom då polygonerna...men det är så länge sedan så jag kan inte direkt säga att jag kommer påverkas av det (hoppas jag). Tycker CGI sekvenserna är bra, storyn är vass (nu), rösterna exemplariska. Hoppas bara att jag bjuder på lite varierat spel och massvis med nya platser att utforska.

 

Kommer fortsätta äventyret nu...har spelat i typ 4-5 timmar hitills. Kul har det varit...om man sliter bort den första timman som i princip var "Get to know everyone"...var faktiskt väldigt ointressant att veta att hennes husvärd var lesbisk...väldigt ointressant information.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ren gissning nu då jag precis kommit tillbaka till Stark och träffat Cortez är att det kommer sluta att April blir den nya "The Guardian".

Hehe, I'm saying nothing, annat än att det är inte en helt förutsägbar historia.

 

Jo, visst spelar såväl grafik och ljud in enormt mycket för stämningens skull. På samma sätt som en film realiserar en bok är dessa element avgörande för ambiensen, men utan storyn skulle det bara fungera som en massa meningslöst glitter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, I'm saying nothing, annat än att det är inte en helt förutsägbar historia.

 

Ja, jag blev lite överaskad i 2:an också. Måste dock säga att det varit väldigt fängslande hitills. Ska försöka hinna så mycket lirande jag kan innan Söndagen är slut...sedan är det tillbaks till långar hårda arbetsdagar...SUCK! Men så blir det ju helt plötsligt helg igen :-)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Benoit Sokal kommit ut med ett nytt spel...kan det vara något?

Är det Nikopol du syftar på så håller jag med om att det ser väldigt lovande ut. Release-datum nästa vecka. Dock är det inte Microids som utvecklat denna, Sokal tycks ha gått till annan utvecklare. Fast det var ju iofs inte utvecklarna som stod för det mest fantastiska i Syberia, utan Sokal och resten av art department.

.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Nikopol du syftar på så håller jag med om att det ser väldigt lovande ut.

 

Japp, det var det jag syftade på.

 

NEEEEEEEEJ! Då var det slut på det roliga. The Longest Journey CRASHAR! Har kommit till kapitel 3. Ska springa in i polishusets huvudentre med spelet crashar precis då jag kommit in...har provat köra i kompabillitetsläge och allt. INGET funkar. JÖSSES!

 

[REDIGERAT]

JAAAAAAAAAAAA....hahaha. Det fanns en katalog som hette "station_fix" på Skiva nummer 2....hahaha. Efter att kört den fungerar det att gå in i polissationen igen.

[/REDIGERAT]

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-09-14 08:27:26 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2008-09-14 08:27:47 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jotack, nu när du nämner det så minns jag att jag hade en kopia med samma bugg. Dock var jag inte så smart att leta efter en fix i den kopian utan laddade ner en annan (där buggen inte fanns). Frustrerande var det dock ett tag, när man trodde att man inte skulle få fortsätta spela, det var ju inte ett lätt spel att få tag på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eureka, var det inte det man kunde vinna pengar om man löste det? Jag lyckades aldrig, kanske ska prova igen.

Infocom's spel var ju helt suveräna, lite mycket exa this, exa that, put blue rod in red slot kanske. Fantastiskt när man bara behövde skriva exa isf examine.

Väldigt bra engelskaträning fö.

Fick 5:a i engelska efter att spelat Sorcerer ;)

 

Myst-serien är snygg men väldigt obegripliga, fast Uru är ett ok-lir.

 

- Deppar för att ha kört 8km/h för fort på 70-väg idag; 1500 i böter! Löjligt!

 

[inlägget ändrat 2008-09-14 21:02:57 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...