Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kastas ut och kopplas upp mot det trådlösa nätverket gång på gång


Perdita X Dream

Rekommendera Poster

Perdita X Dream

Hej!

 

Jag har problem med att min systers stationära dator har en pendlande kontakt med vårt trådlösa nätverk. Det kopplar upp, och sedan direkt kopplar det ner, sedan kopplar det direkt upp, och så håller det på så tills man avbryter processen. Needless to say så kan man inte surfa de millisekunder den verkar ha kontakt med nätverket emellanåt.

 

Det har måste börjat någon gång efter att vi fick vårt nya trådlösa modem från Bredbandsbolaget, vilket gjorde vårt gamla modem och trådlösa router onödiga.

 

Först trodde jag att det berodde på att hon hade en uråldrig version av accesspunkt+nätverkskort och att det inte gick ihop med det nya trådlösa modemet. Så jag köpte ett sprillans nytt ZyXel-nätverkskort till henne vilket jag har installerat enligt konstens regler.

 

Jag får upp tre trådlösa nätverk när jag kolla listan på trådlösa nätverk, varav två är våra grannars och ett är vårt (B2_private_4F). Det är ett skyddat nätverk så man ska ange lösenordet som hör till vårt internetabonnemang, och det har jag gjort. Efter det börjar historien med uppkoppling, nerkoppling, uppkoppling osv.

 

Det borde inte vara lösenordet som är fel, för jag har anslutit med andra datorer med det lösenordet. Signalen är inte den starkaste men den har mottagning där datorn står. Jag har provat att köra med och utan ZyXels programvara, och jag tror att jag har avinstallerat allt som hade med det gamla nätverkskortet att göra. Men det är fortfarande samma problem.

 

Nu har jag slut på felsökningsmetoder och jag vet inte vad det hela kan bero på. Kan det vara någon illasinnad programvara som ligger och hindrar uppkopplingen? Något med operativsystemet (Windows XP)? Något med bredbandsbolagets trådlösa modem? Har jag missat något med det gamla nätverkskortet? Eller är det något simpelt som jag borde göra som jag inte kommer på?

 

Snälla hjälp mig!

/Linnea

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalen är inte den starkaste men den har mottagning där datorn står.
Det är viktigt med stark signal så pröva om det hjälper att vända datorn eller flytta den en bit.

Pröva med andra kanaler för det trådlösa i modemet, om du idag använder en kanal som bara ligger 1 eller 2 steg från någon annans trådlösa nätverk så blir det mycket störningar. Även bärbara telefoner kan störa ut trådlösa nätverk, så se till att hålla sådana och deras basstation på avstånd från router och dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perdita X Dream

Tack för ditt svar!

 

Jag har "Bra" signalstyrka enligt Windows XP, 68-75% enligt ZyXels programvara. Detta gäller från att jag väljer anslut/connect och medan jag erhåller nätverksadress. Men så fort jag verkar ha erhållit den klart får plötsligt jag 0% i signalstyrka, kopplas ner och processen börjar om.

 

Jag tror inte att det verkligen är signalstyrkan som går från 68% till 0% på en sekund, för sekunden efteråt är den tillbaka på samma signalstyrka som den var nyss, så det måste vara något som tvingar nätverkskortet att tappa kontakten med modemet. Det är så märkligt.

 

Vi har ingen bärbar telefon som kan störa, men hur ändrar man kanal för det trådlösa modemet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Försök logga in på modemet och hitta en inställningsmöjlighet. Prova 192.168.1.1, annars borde detta stå i anvisningarna eller bakpå/under modemet.

 

2. BBB borde kunna byta kanal åt dig.

 

3. Ett tredje alternativ är att plugga i din gamla router igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Perdita X Dream

Hej!

 

Jag hade försökt ta mig in på 192.168.1.1 även tidigare. Försökte igen efter förslaget, men där jag förra gången fick en förfrågan om ett lösenord jag inte kunde (eller kunde hitta i några papper) så fick jag nu bara ett felmeddelande. :/

 

Så jag ringde Bredbandsbolaget och förklarade mitt problem och de berättade vänligt att jag hade fel lösenord.. ! Så enkelt var det..

 

Då har jag alltså lärt mig att datorn inte kommer att ge något relevant felmededlande om man använder fel lösenord utan bara tyst jobba vidare, vilket var precis mina symptom :)

 

Tack för hjälpen i alla fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...