Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild i bild, batchfunktion


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag har ett gäng bilder (ca 8000 st) i varierande storlekar, som ska placeras ovanpå en annan bild (denna grundbild är likadan för alla bilder). Bilden som ska placeras ovanpå, kan som sagt ha vilket h/b-förhållande som helst och den ska centreras.

 

Jag letar efter ett program som kan göra detta i batch, då jag inte har lust (eller tid) att göra detta manuellt med ~8000 bilder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något skräddarsytt program har jag inte.

 

Jag skulle göra det programvägen. Många skriptspråk kan jobba med bilder. Eller varför inte skriva ett skript till Photoshop om du har tillgång till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma linje, men jag har aldrig skrivit en enda scriptrad för photoshop (eller fireworks, som jag använder). Men det är ju js i vilket fall som, som jag fattat det. Någon som kan ge en hint om hur man börjar...? :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, är man van vid .Net är det sannolikt enklare där. Att "blanda" två bilder med varandra kan väl alla grafikbibliotek göra.

 

Välj det där man kan skriva en loop :)

 

En fördel att använda Photoshop: Du kan använda hela photoshop när du kombinerar bilderna.

 

Alla effekter, allt. Det kan man bara göra om man skriptar Photoshop.

 

[inlägget ändrat 2008-09-13 01:23:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla effekter, allt. Det kan man bara göra om man skriptar Photoshop.

Kan man inte använda sig av Photoshops SDK i .Net? (Den är ju förvisso inte lätt att få tag på)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant nyhet!

 

Ingen aning, faktiskt.

 

Skriptmässigt finns i princip alla saker tillgämgliga som man kan klicka på manuellt.

 

Vet du om det finns nån dokumentation av Photoshop i typ C++ (med .Net)?

 

Det vore oerhört intressant!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om det finns nån dokumentation av Photoshop i typ C++ (med .Net)?

Den finns väl, men den har man nog bara rätt till när man godkänts av Adobe att få ladda hem deras SDK. Först måste man skapa konto hos Adobe (har jag gjort). Därefter måste man svara på följande frågor och skicka en request till Adobe om att få tillgång till SDK:n

 

*Describe your product:

*What areas of the SDK are you planning to use? (e.g., Filter plug-in, Selection plug-in, etc.)?

*Is your product intended for commercial or non-commercial use?

 

Detta kan man ju iofs förstå. Om SDK:n var gratis så skulle ju folk kunna konkurrera ut Adobe med deras egen, väldigt dyrt framforskade, teknik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan man ju iofs förstå. Om SDK:n var gratis så skulle ju folk kunna konkurrera ut Adobe med deras egen, väldigt dyrt framforskade, teknik.

 

Hur menar du?

 

Att få tillgång till SDK borde ju inte behöva betyda att man får distribuera sina applikation hur som helst? Dessutom lär man väl behöva ha licens till Photoshop för att kunna använda program utvecklade med deras SDK, men det är bara en gissning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du?

Att de är väldigt måna om att veta exakt vem som får tillgång till SDK:n. Det är ju väldigt svårt att kontrollera om ett program har använt en allmänt tillgänglig SDK, oavsett om det finns regler som säger att man inte får använda den hursomhelst. Har man en lista på företag som använt den är det ju betydligt enklare att följa upp deras produkter, än att behöva kontrollera varenda produkt på planeten. Eller hur?

(detta då inte enbart om "gratisheten" utan som sagt även tillgängligheten till SDK:n)

 

Dessutom lär man väl behöva ha licens till Photoshop för att kunna använda program utvecklade med deras SDK,

Det vet jag inte, men jag vet heller inte vad som ingår i SDK:n. Någon av oss kanske skulle pröva att skicka en request, det vore kul att se vad det hela är för något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...