Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamisk pivotabell med VBA


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag håller på med ett litet projekt, där jag ska använda pivotabell (har knappt ens tittat på det).

 

Det blir ett blad med en massa data och jag har lyckats göra en pivotabell som fungerar som jag vill, men datan i blad1 kommer att fyllas på dagligen med ny info, som då ska ingå i pivotabellen. Jag använder VBA för att lägga till data och undrar om jag kan skapa/ändra en pivotabell mha VBA, eller om den är statisk?

 

Jag vill även kunna styra pivotabellens filter via VBA, tex välja en viss dag eller en viss ort etc.

 

Och till sists, vill jag skapa ett diagram utifrån vad pivotabellen visar. Även detta via VBA.

 

Jag har jobbat en hel del i VBA, men aldrig med pivotabeller eller diagram och jag har dåligt med tid för att studera det i detalj, så jag behöver hjälp på vägen. Det är Excel 2003.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga till data i Pivot - bättre att använda dynamisk adressering för detta.

 

I Excel 2003, går det inte där att skapa tabeller som ges namn som Excel håller koll på? Och sedan använda detta namn som referens i Pivottabellen?

 

Asch, vet inte. En lösning med formler skulle kunna se ut såhär om vi säger att din tabell finns på Blad1 i cell A1 och utåt/nedåt, skapa ett namn och sätt formeln till

 

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;0;0;ANTALV(Blad1!$A:$A);ANTALV(Blad1!$1:$1))

och använd sedan namnet som referens i Pivot. Sedan är det bara att uppdatera Pivot så tar den med alla värden i referensen, köra en automatisk refresh av tabellen kan man göra ex.v. när bladet med Pivot på aktiveras.

 

Filter - mmh, låter dig lösa det själv då jag annars skulle gjort ungefär samma sak: Spela in makro där du ändrar i filtren. Städa och använd.

Om du inte lyckas, kan titta lite mer på det imorgon, har själv bara nosat på Pivot+VBA tidigare. Pivot är komplext.

 

Diagram - ett Pivotdiagram? Via VBA? Bättre väl då att skapa ett manuellt, kanske gömma det och ta fram det vid behov med VBA. Notera att diagram är direkt kopplade till tabellen, ändra filtreringen i tabellen och diagrammet ändras.

 

Det var kvällens tips.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låter förvånad. Inte konstigt. Jag vet egentligen inte vad jag frågar efter. Det är tjejerna på kundservice som vill en del, som inte riktigt förstår.... Men det löser sig i nästa vecka, låt mig återkomma då...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad? Kanske det. Excel är inte "din hörna" här på Eforum men alla ska via hitta nya saker att lära oss.

 

Enkla regeln i Excel är att hålla sig borta från VBA så länge det bara går. Går något att lösa via formler eller via en lite arbetsinsats förhand så bör man göra så. Ex.v. det där med diagram. Om de inte ska förändras alltför mycket är det bästa troligen att skapa dem förhand och sedan göra mindre anpassningar av dem via kod.

 

Fråga på! Ju bättre du formulerar dig, desto rakare svar får du. Lättare sagt än gjort, jag vet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Nej, Excel är inte min hörna. Jag hade löst det i Access på 2,87 millisekunder, men alla användare har inte Access, men alla har Excel, så jag har försökt "fuska" mig igenom det.... via VBA... Funkar bra, hittillls.

 

Men ibland så blir det tvärstopp...

 

Enda fördelen är att jag blir bra på VBA...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...