Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RF-Modelator för Intern-TV, HJÄLP!!!!!


ToNyNot

Rekommendera Poster

Hej.

 

Håller på att göra ett internTV-system på en skola. Jag har en dator som ska skicka bilden till en RF-modelator som därefter skickar vidare bilden (via antennkabel) till en kabel-TV dosa (F-kontakt) som via kabelTV-nätet ska ge en ny kanal med informationen från datorn.

 

Får bra bild om jag kopplar antennkabeln direkt till en TV. Men när jag kopplar in den i kabel-systemet så blir bilden otroligt grynig och dålig.

 

KabelTV-dosan har några delningfilter med out och in (F-kontakt's honor).

 

Någon med lite erfarenhet i ämnet som skulle kunna hjälpa mig.

 

Beskrivningen här kanske är lite oklar, men skriv om ni inte förstår så ska jag försöka förklara bättre...

 

Just det, finns en kabelTv ingång i RF-modelatorn som jag just nu inte har något alls i. Måste jag ha det? Förstår inte va den är till för.

 

// T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är signalen du matar in i nätet stark nog?

 

Om du inte själv kan mäta, ta hjälp av någon som kan. Varje uttag och varje meter kabel dämpar signalen så den måste vara stark nog för att orka ta sig genom systemet.

 

Är dosan du använder gjort för att mata in signal i nätet? Är alla delningsfilter öppna på den frekvens du sänder?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kabeln från RF-modelatorn till själva kabel-systemet är kanske 20-30 meter. Kanske inte är någon höjdare, helt enkelt.

 

Kanske får placera datorn närmare.

 

Har inga instrument för att läsa av signalstyrkan så har ingen aning.

 

Systemet ska vara förberett för att just ha ett interntv-system så jag tror jag helt enkelt får ha datorn närmare och testa.

 

Vet inte om delningsfiltrerna är öppna för frekvensen, hur tar jag reda på det och hur ändrar jag om jag skulle behöva?

 

Som ni märker har jag ingen större koll. Men tar emot all hjälp jag kan få. Tycker det är kul och lära sig nya saker! :)

 

Tack för svaret Mr. Andersson.

 

Du får gärna komma med fler synpunkter.

 

// Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om delningsfiltrerna är öppna för frekvensen, hur tar jag reda på det och hur ändrar jag om jag skulle behöva?

 

Den som installerat systemet bör ha informerat om vilka frekvenser systemet är byggt för. Enda sättet att ändra filternas frekvens är att byta ut dem. Eller ändra frekvens.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...