Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behövs förstärkare/reciever?


KGHKGH

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt in begagnade högtalare, 4st och en sub. (tror jag skulle få med en center också men den glömdes?)

 

På subben har jag en vanlig RCA kontakt men på de fyra högtalarna är det högtalarkablar, två "tåtar" som man trycker in och klämmer fast. Några sådana ingångar/utgångar har jag inte på min TV.

 

Frågan är då hur jag gör för att koppla in dem? Är det så att man måste köpa en förstärkare/reciever och är det säkert att det finns sådana med sådana ingångar/utgångar som jag behöver? eller finns det något annat sått att koppla ihop dem med TV:n.

 

Tacksam för svar

 

//Claes

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga högtalare (såna som du köpt) måste matas med förstärkt signal så det blir till att använda en förstärkare.

 

och är det säkert att det finns sådana med sådana ingångar/utgångar som jag behöver?

 

Vad tänker du på? Vad är det för speciella in/ut-gångar du behöver?

 

eller finns det något annat sått att koppla ihop dem med TV:n.

 

TV'n har förmodligen en SCART-utgång och kanske även Line-OUT. Dessa kopplar du till lämplig ingång på förstärkaren (tex, AUX, TV eller vad du anser lämpligt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du på? Vad är det för speciella in/ut-gångar du behöver?

det jag menar är om förstärkare har "hål" så att man kan koppla in sladdar som ser ut så här http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/ItemImages/3127/P_3127.jpg eller hur det ligger till.

 

Min TV har allt möjligt bla "YPbPr" eller vad det heter, vanliga ut och ingångar för R/L, för sub, hdmi och scart.

 

Tack för svaret och om jag förståt det rätt så är det så att jag behöver köpa mig en förstärkare? Någon som har något bra tips på en schyst förstärkare för inte alltför mycket pengar? max 3000kr

 

Edit: Kollade runt lite, hittade dessa förstärkare

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10103&sortBy=p&minprice=&maxPrice=2000&zbo2=false

 

Kan jag garanterat koppla in mina högtalare i någon av dessa?

 

//Claes

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-16 17:31:06 av KGHKGH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...