Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

koppla ihop 2 routrar för andvändning av många datorer


Gurre G

Rekommendera Poster

hej, jag tänkte dra ihop ett litet "lanparty" men har inte den nätverks utrustning som riktigt behövs.

 

jag har en 4 portars trådlös router (dlink, dl 624) som fungerar bra när jag endast andvänder mina hemdatorer men då vi kanske blir upp mot det dubbla så räcker inte dem 4 utagen + trådlösa anslutningen.

 

kan jag andvända mig utav en till router som jag kopplar i min befintliga router? det är så att min kompis har en 4 portars router (också dlink, dock äldre med "endast" 40mbit throught put) som jag skulle kunna få låna.

 

så är det möjligt och hur gör jag ?

 

tacksam för svar, "poäng varning" !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att skaffa en switch, då får du fler portar på LAN-sidan utan att krångla till det.

 

Du KAN använda hans router, men med lite mer krångel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda en till router som switch. Stäng av DHCP och sätt en statisk IP-adress i den och koppla i den i LAN-uttaget. Du får då tre portar kvar att använda till fler datorer. Läs mer ingående i min Nätverksguide, Två routrar/routers, Gemensamt nätverk:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Kör du trådlöst, kan du använda resten av IP-adresserna i sub-området, dvs t ex 192.168.0.xxx. Totalt finns det 253 stycken (0, 1 och 255 är upptagna). Du kan antingen utöka DHCP eller sätta statiska adresser utanför DHCP. Dock får du sämre hastighet med trådlöst.

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-10 09:57:17 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra sida du har :thumbsup:

 

endast en sak jag inte riktigt fattade till 100% :

Koppla ihop router 1 med router 2 genom att dra en nätverkskabel från en av LAN-portarna på router 1, till en av LAN-portarna på router 2

 

så jag ska altså inte dra kabeln från router 1 till WAN porten på router 2??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Kopplar du in i WAN-porten blir näten separerade.

 

Du får alltså bara tre LAN-portar (om routern har fyra) för varje ny router du hänger på. Har inte provat, men det borde gå bra med fler än två.

 

Du skulle kunna sätta den i Routing-mod och koppla ihop näten. Jag har provat detta på Linksys WRT54GS, men jag får inte näten att kommunicera. Router 2 måste då sättas som Router. Default för alla konsumentroutrar är Gateway. I ditt fall spelar det ingen roll, men Router 1 kan inte köra NAT på annat än sitt eget nät ut mot internet, så datorer anslutna till Router 2 når inte internet. Detta bör dock funka för en mer avancerad router.

 

EDIT: Tackar för poängen:thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2008-09-10 23:06:29 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte provat, men det borde gå bra med fler än två.

 

Du kan hänga på så många ditt eluttag orkar driva :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...