Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med översättning till latin


Bebban

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle behöva hjälp med att översätta några fraser till latin.

Jag ska göra en tatuering och då känns det viktigt att det blir rätt.

"Jag kan själv" el. "Jag klarar mig själv"

Hittade på en annan sida "Alis volat propriis" - Hon flyger med egna vingar, hur blir det om jag vill ha "Jag flyger med egna vingar"

Är oehört tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

 

Hoppas att jag inte gör/skriver något fel för jag är inte så hemma på sådana här saker.

 

Mvh Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag flyger med egna vingar=> Alis meis volo propriis. En kort och bra mening som säger precis det du vill. Det är väl därför USAs delstat Oregon har valt det du hittade som sitt motto. Men "volat" betyder inte bara "hon" flyger utan kan lika gärna betyda han eller det flyger. Volo däremot betyder bara jag flyger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Heejsan! Jag skulle hemsk gärna få en bekräftelse på vad "jag flyger med egna vingar" översätts till latin? :)

Jätte tacksam för svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker inte det som jag svarade 2008? Latinet har inte förändrats sen dess.

 

Alis volo propriis. Jag flyger med egna vingar. Latinsk ordföljd: Med vingar (alis) jag flyger (volo) egna (propriis).

Orden: volo - jag flyger, propriis - med egna, alis - vingar.

 

Alis propriis är en ablativ, en medlets ablativ. Därför är ändelsen "is" på båda orden, substantivet såväl som adjektivet.

 

PS Jag ser nu att du också har skickat mig ett PM där du ställer samma fråga och verkar vilja veta om inte "meis" (mina) ska vara med i meningen. Svaret är att det inte är fel att ha med meis. Possessiva pronomen kan dock underförstås i latinet när de inte behövs och här står det redan "egna". Med meis blir meningen precis som jag skrev 2008: Alis meis volo propriis. (Jag flyger med mina personliga/mina egna vingar.) Undvik att skriva stor begynnelsebokstav på ord du vill framhäva, i detta fall "mina"! Det ser olatinskt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...