Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!! Flimmer på tv när windows startat upp!


ErikaH

Rekommendera Poster

Okej, detta verkar krångligt för en som är dålig på datorer..vad menar diu med att testa sända komposit??

 

är det bättre att låna en DVD?? Eller går det inte?? :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då vet jag inte riktigt men om det INTE flimrar så bör kortet vara okej, och det är någon inställning.

 

Flimrar det ändå så kvarstår väl eg. frågan. Kortet kan vara trasigt, "trasig" signal till VHS som bara förmedlar den. Men det kan ju fortfarande vara någon inställning...

 

Klen tröst men..

 

Nu minns jag inte vad man kan göra med TV-out men du hade klonat. Att bara ha TV som primär skärm eller att ha utökat skrivbord (om nu det går med tv-ut), har du testat det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om kortet är okej bör det blir bild på tv:n om jag kopplar via en VHS? Ursäkta att jag är sååå trög men detta är en djungel för mig...

 

Jag har testat att köra klonat och att då ha dataskärmen som primär skärm och t.n som sekundär, har även testat köra dual view...utökat skrivbort, vad menar du då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough, startar en ny gren

 

 

Som sagt, enda sättet att utreda vad som är galet är att testa de olika möjligheterna. Har du annan utrustning som kan ta emot den signal datorn vill sända, testa då med denna. Kanske tillochmed datorn själv i form av ett TV-kort kan klara det?

 

S-video/komposit - de två möjliga signalstandarderna som datorn kan sända ut som TVn kan klara av. Komposit är den enkla som alla TV-apparater klarar av, s-video den en aningen bättre som dock inte alla klarar. Fast vid problem flimrar inte bilden utan blir svartvit. Oftast går det att välja format i drivrutinen till grafikkortet men även en adapter krävs oftast för att få ut rätt signal. Dock kan det fungera med en s-video-kabel för komposit. Kan.

 

med flimmer för den delen, hur stor störning menar du? Skakig bild eller bara färger som flimrar utan någon ordning?

 

Flimmer kan man anta bero på att Tvn ej lyckas synka signalen, hitta en korrekt klocka i signalen. Det kan bero på störningar eller kanske att grafikkortet inte sänder ut förväntat format.

 

Så testa.

byt signal (s-video/komposit), byt kontakt på TVn, byt TV-standard (PAL/NTSC/SECAM), testa olika upplösningar (min gamla TV ballade ut helt vid 720x576 av någon anledning ex.v.), ställ ned även primära monitorns upplösning, testa sända till annan enhet, testa sända till TVn med annan enhet (samma kablar dock om möjligt)

 

testa allt du kan komma på!

 

och i slutändan, förhandla med den i familjen som sköter ekonomin och gå och köp en ny plattTV och mata den med överlägsna VGA eller DVI/HDMI!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte säkert att kortet är okej, men det kan ju ge en liten vägledning.

 

Utökat skrivbord kan man ha om man har två skärmar. Du kan alltså dra ett programfönster från ena skärmen till den andra.

 

Men om man kan ha det vi TV-OUT låter jag vara osagt..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska ta och göra det. Känns som att jag testat allt utom att koppla upp mot annan tv...har testat välja komposit ist för s-video, testat olika upplösningar osv

 

Nej, det är inte bara skakig bild utan ingen bild alls, alltså bara typ myrornas krig-flimmer..svartvitt flimmer..men när jag ändrar inställningar flimmrar det lite olika, alltås det märks att nåt händer men det blir ändå ingen bild..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har nu lyckats få tag i en VHS av en kompis. har vkopplat in s-videosladden ivideons scartuttag och sedan en antennsladd mellan tv och videp..men sen står det still i huvet..vad gör jag nu? Hur ska jag ställa in tv:n och videon??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du ett videoband? Stoppa in, tryck på start och ställ in TVn på rätt kanal...

 

Nästa steg - har VHS-spelaren SCART in? Anslut då datorn till denna och ställ in VHS och TV på rätt kanal. VHS-spelaren gillar nog bäst komposit.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-16 18:52:45 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, har inget videoband...Fick bara låna en VHS...

 

Ja, det är ju till Vhs scarten jag kopplat s-videosladden. Måste bara få in rätt kanal nu, så att tv:n hittar videon. Men efter det är det väl bara att sätta videon på E1??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget videoband, då får vi skaffa bild på annat vis...

 

1: Om ställer in TVn på rätt kanal, E1, E2... beroende på var du anslutit videon och du startar videon utan att den har bildkälla bör du se myrornas krig

2: Videon kan ha en kanal-inställnings-brytare som ger att den sände ut en testbild. Titta på baksidan. Eller har videon någon form av grafik-visning av ex.v. kanalnummer. Detta så att vi ska se att TVn är inställd på rätt kanal

3: Om inte 2 duger, får du se till att ansluta antenn (givet att du HAR analoga kanaler) till videon och låta denna söka kanaler.

4: Visserligen kan vi skippa steg 2-3 och direkt ansluta datorn till videon, ställa denna på E1 och TVn på rätt kanal. Om bild - ja då fungerar allt, om ingen bild vet vi inte var felet ligger.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, är precis det jag gjorde igår kväll. Har anlutit datorn till videon och letat fram rätt kanal på tv:n...men när jag sätter videon på E1 blir det bara svart..alltdå inte flimmer som det tidigare var..jag tänkte då att jag antagligen inte fått in datorbilden än, men vet inte??? Ska jag ändra på några inställningar??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat och det blir precis samma ska som när jag kör genom tv:n. Bilden syns hur bra som helst när windows startar upp men när "användarrutan" kommer upp så blir det flimmer...då är det ingen ide att krångla med videon mer eller?

 

är det bara att testa en annan dator mot tv:n då eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, jag vet inte så mycket mer... tycker vi testat det mesta och det låter som om ditt grafikkort är det som är orsaken till detta problem.

 

Tyvärr.

 

men om du har möjlighet att testa vidare kan du alltid göra det men jag tror slutsatsen kommer vara densamma.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, okej, ja, jag ska ta och låna en bärbar dator o testa..o fukar det då är det ju grafikkortet antar jag..funkar det inte då heller vete tusan..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har nu lånat en dator o kopplat i min s-videosladd men det blir bara svart nu, inget flimmer heller... Till mit grafikort förljde ju en sladd (en adapter) med för koplla in s-video men i datorn jag lånat kopllas s-videosladden direkt, men det ska väl inte spela någon roll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt utryckt - följer det med en adapter bör man använda den.

 

Men ofta fungerar det med en s-video-kabel direkt i grafikkortet.

 

Dock inte alltid då olika tillverkare utan bra motivering verkar flytta runt pinnarna i kontakten en del...

 

Helt svart - då verkar det inte sändas något alls.

Följt råden

1: Stäng av dator och TV

2: Anslut datorn föst

3: Anslut TV

4: Slå på TVn

5: Slå på datorn

 

Vill man vara idiotsäker ska man

1: Koppa bort dator och TV från jord. Dvs datorn från elnätet helt, TVn från antenn och om jordad strömkontakt även denna.

2: Anslut datorn först, se till att med kabelns skärm nudda datorns chassi innan du ansluter.

3-5 enligt ovan.

 

6: I datorn, aktivera sekundära bildskärmen via Windows skrivbordshantera. Om allt fungerar som det ska så ska det räcka.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade koppla sladden direkt till tv out men det gick inte..

hur som helst så funkade allt perfekt när jag kopplade en annan dator till tv:n så måste väl vara grafikkortet då. Om inte felet kan sitta i adaptern? Men hur ska jag kunna kolla det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..en ny teori efter att ha testat med ett GeForce 5200 kort, ett för mig NYTT kort.

Vad för kort har du förresten?

 

Nåja, till saken. Med senaste version av ForceWare, dvs v 175.16, bråkar det kortet. Ger svartvit bild på TVn. Orsaken tycks vara att kortet envisas med att sända ut NTSC, jag lyckas ej få det att sända PAL-B. NTSC kan ge upphov till svartvit eller rullande bild vanligtvis. Ibland kanske värre än så.

 

Backar till en för mig bekant fungerade version av drivrutinen, v 93.71, och se då fungerar allt som det ska. Det blir en stabil färgbild på TVn.

 

Så om du har ett grafikkort som stöds av 93.71, testa denna version på din dator.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så du tror inte felet kan sitta i adaptern då? Dum som jag var glömde jag kolla om det funkade med den. Testade bara om jag fick bild genom att koppla min s-videosladd direkt till en annan dator, utan adaptern eftersom den inte behövdes. Nu har jag tyvärr inte den andra datorn kvar..

 

Hur vet jag om mitt grafikkort stöds av 93.71 då??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...