Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!! Flimmer på tv när windows startat upp!


ErikaH

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jar har tidigare haft min dator kopplad till tv:n med en s-videosladd. Efter det att jag haft min dator inlämnad på lagning fungerade det inte längre. Sladden var lite skadad så jag köpte därför en ny. Trots detta är det fortfarande flimmer på tv:n. Har uppdaterat drivruntinerna till grafikkortet och klonat precis som vanligt. När windows startar upp syns bilden precis som den ska på tv:n men strax efter börjar det flimra , vad gör jag för fel???

 

Vore tacksam för hjälp!!!!

 

Mvh

E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagning av vad?

 

Det låter tyvärr som om ditt grafikkort är skadat, att TV-ut är skadat.

 

tipset är enkelt

1: testa datorn mot annan TV.

2: Testa TVn med annan dator

 

och följ de enkla råden:

anslut s-video kabeln endast till datorn när datorn är avstängd

anslut datorn först och TVn sen.

 

det är det säkraste sättet att ansluta en dator till TVn, ingen risk för överslag eller liknande föreligger då.

 

men att du ser bild vid uppstart... mmh. testa ställ ned upplösningen du sänder till TVn till absolut lägsta

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ena hårddisken kraschade när jag "lekte" lite med partition magic, vilket jag trodde att jag förstod mig bättre på än jag egentlighen gjorde :/ Lämnade in datorn och de lyckades rädda allt jag ville ha kvar, formaterade om disken ocn var det bara att tuta och köra igen =)

 

Men när jag då kopplade ihop dator och v som vanligt var det bara flimmer på tv:n.

 

Det är det jag tycker är så konstigt, att bilden visas precis som den ska när jag startar datorn, men när användare kommer upp så börjar det flimra..kan det verkligen vara grafikkortet då?? Då borde ju ingen bild alls kunna visas..eller??

 

Har tvärr ingen annan tv att testa på..men har jag kopplat allt rätt då?

 

Från grafikkortet går en adapter där jag satt in s-videosladden på out (man kan välja att koppla in sladden i adaptern på antingen in eller out) Scarten går in i tv:n där det står av-s. Scartkontakten kan ställas på in eller out och den har jag på in. När jaghar det kopllat på etta sätt så visas bild på tv.n när windows startar upp.

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar :/...inte så hemma på sånt här...menar du om tv:n klarar det eller? jag bhar samma tv som jag haft och det har ju alltid funkat förut..

 

jag funderar på om det är någon ide att på nåt sätt avinstallera och insatllera om grafikkortet?? kan man ens göra så??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ställa uppdateringsfrekvensen på sin skärm till ex 60 Hz eller 75 Hz osv.. och kan ju ha ändrats/satts till annat efter ominstallationen.

 

Om du bara klonat så blir det väl samma frekvens ut till tv,n

 

Klarar inte tv,n ex 80 Hz, men din skärm gör det, så blir det ju knas.

60 Hz ska funka för båda.

 

Egenskaper för bildskärm-Inställningar-Avancerat-Bildskärm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ok..ja det är inställt på 60 hz och det ska ju tv:n klara...

 

Kan det verkligen vara grafikkortet som gått sönder på nåt sätt?? varför kan det i så fall visa bild på tv:n när windows startar upp??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat det som Monshi skrev? Att ställa ner upplösningen till den lägsta?

Har du Nvidia eller ATI?

Kan du välja att ex. bara ha utdata till TV?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändrar nån inställning så flimrar det annorlunda, alltså man ser att det händer nåt men blir ändå ingen bild..

 

Sen börjar jag fundera på en annan sak, när jag trycker på av-knappen på fjärrkontrollen till tv:n står det ju vid första trycket av1, andra av2 och tredje -vhs..har som för mig att det brukar stå av3 där..men det kanske bara är jag som kommer ihåg helt fel..vet inte..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara så att de olika ingångarna är anpassade för speciella källor? Låter långsökt. Sitter S-videokabeln på samma fysiska ingång som tidigare?

 

Ska kolla lite i Nvidias kontrollpanel så snart jag kommer åt en annan dator med Nvidia & tv-out...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt sitter precis som det gjort..om det är det du menar?? Det enda som skiljer den nya s-videosladd som jag köpt är att det på själva scartkontakten sitter en swtch där man kan välja att ha på in eller out. Jag tror annars att jag har s-videosladden kopplat i samma utttag som tidigare på tv:n, blir lite osäker men antog att den skulle sitta där det står av-2 (s-)..har även provat koppla in den där det står av-1 men då har jag inte ens bild när windows startar upp..

 

Men du tror inte att det är fel på grafikkortets tv-out eller?

 

Är väldigt tacksam för all hjälp =) Hoppas verkligen detta går att lösa!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen i datorn spelar ingen roll för TVn. Det som styr är vilken TV-standard som du sänder. Väljer du Pal-B blir det Pal-B som sänds, dvs 576i, 25 bildrutor per sekund eller 50 fält per sekund, halva bilden per fält.

 

Grafikkortet må rendera bilden snabbare än så men video-ut minnet läses ej av snabbare än vad regleras i PAL-B standarden.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej =) Ja, då är det ju ingen ide att installera om grafikkortet heller. vet att jag någon gång tidigare fått uppdatera drivrutinerna till grafikkortet för att få det att funka. men då har det varit andra problem, inte flimmer, utan att jag inte lkunnat klona..efter det att jag uppdaterat drivrutinerna har det då funkat.men det är ju nåt helt annat än detta..

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen i datorn spelar ingen roll för TVn.

 

Blandade kanske ihop det med när man kör i läge "PC" på tv,n. dvs VGA in.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid titta igenom min guide, dock har den lite gamla dialoger. Ingen ha velat serva mig med nya och nu har jag inte ens kvar grafikkortet den är skapad med.

http://goto.glocalnet.net/geforce/

 

 

Någon som har ett, se:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1070642

gärna ett G4Ti4200 som jag vet fungerar i datorn :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer jag inte åt ev. inställningar för tv-out då jag inte har något anslutet.

 

Att installera om drivrutinerna (ta bort de gamla först) kanske inte hjälper men vad har man att förlora..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då ska jag testa det imorrn. Menar du alltså att jag helt ska vainstallera grafikkortet (eller om man nu ens kan göra det)?? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag avinstallerat grafikkortet och installerat det på nytt samt laddat ner senaste drivrutinerna...MEN, bara flimmer =( Vet inte vad jag ska göra nu??? Går det på nåt sätt att felsöka så det inte är nåt fel på grafikkortet?? Eller tror du att det är nån inställning som är fel bara??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

risk för dubbelpost men eforum är seg igen:

 

Som Monshi redan påpekat - testa mot annan TV. Kanske har du en DVD eller VHS som du kan ansluta via?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nån har kanske en gammal VHS liggandes.

Koppla s-video till scart på den och använd antennkabeln mellan VHS & TV, bara för att testa.

Vet inte om det framgått här i tråden men det kanske gäller en bärbar dator och då kan du ju ta med den & testa hos någon annan..

 

Följ Monshis råd om inkoppling bara!

Enkla åtgärder - ingen vits att chansa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst..vore ju enkelt om detta var en bärdar dator..men är tyvärr inte det =( men ska kolla runt lite om jag får låna en VHS av någon. Du menar då alltså att jag kopplar s-videosladden till videon o sen bara antennsladd mellan VHS och tv?? Har jag förstått rätt då? Och om det fortfarande flimrar då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en gammal VHS klarar troligen inte bättre än komposit. Det är ett annat tips, testa att sända komposit. Kan gå via s-video-kabel med lite tur.

 

felsöka går inte på annat sätt än via uteslutningsmetoden. Fungerar TVn som den ska, då vet vi att felet in är där, fungerar kortet som det ska mot annan TV vet vi att kortet är det inget fel osv.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...