Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorpaket?


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

ja....

 

alla delar du behöver dock inte tangetbord, mus, skärm eller något operativsystem (tror jag) men dock ett spel för windows...

 

men undrar du - ring till komplett, de svarar snabbt, är vänliga och oftast kunniga.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej schysst =)

Var bara hårdvaran till en komplett burk jag tänkte på :thumbsup:

 

Men om man inte vill ha det där spelet, är detta alla delar som datan innehåller som man kan köpa separat istälelt då? Följer nätverkskort och ljudkort med moderkortet?

 

338137 - Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggregat

352390 - Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16

344771 - Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

338074 - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

362568 - Asus GeForce 9800GTX+ 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP

343055 - Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

368295 - Sony NEC Optiarc DVD±RW burner Black AD-5200S-08, 20x, SATA

365430 - Spore, PC

303162 - Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-09 10:27:16 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du på Kompletts webbsida som listar alla delarna, trycker på siffrorna, t ex 338137, så kommer du till en sida om just den produkten, så då kan du läsa mer om t ex moderkortet. Men "GbLAN" ska nog stå för "Anslutning till lokalt nätverk med hastighet upp till 1 Gbit/s".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkort och nätverk finns integrerat på moderkortet:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352390&view=detailed#ProductTabs

 

Plockar jag ihop delarna själv, exklusive spelet, blir kostnaden 7 587 kr mot de 7 995 kr som Komplett tar för paketet. och ja, det är allt du behöver. Chassi att bygga i, nätagg att ta ström ifrån, moderkort att bygga på, processor och kylfläns, minne, ett grafikkort, hårddisk och en DVD. Det är en dator.

 

men sedan kan jag ju då även påverka datorn, ex.v. välja bort hårddisken på 1 TB och köpa två mindre istället. Min preferens.

 

Förövrigt - känner du att du skulle klara av att sätta ihop ett sådant paket? Det är inte så svårt iofs, det svåraste är väl nästan att få kablarna till chassit rätt vända. Samt då att montera kylaren på processorn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer nätverkskort och ljudkort med moderkortet?

Hej Fr3ak0ut, av dina tidigare trådar att döma är det väl en ren spelmaskin du är ute efter? Och då duger inte längre det inbyggda ljudet utan det finns inget snack om att datorn då inte skulle ha ett X-Fi – som jämförelse så nöjer sig filmälskaren knappast med avsaknaden av Dolby eller DTS.

 

Dolby kan återfinnas bland spel också men de huvudsakliga argumenten för ett X-Fi i spelvärlden är inte bara EAX-stödet utan även kortets förmåga att simulera surround på ett som jag anser oöverträffat sätt. Simuleringen kan ske från konfigurationer på stereo/2.1 och 4.1 (som ju faktiskt inte är "surround"). Och exempelvis simuleringen CMSS-3D Headphone kommer väl till pass då man sitter med enkla hörlurar istället för 5.1-högtalarna. Ibland tycker jag t o m det att ställa in 4.1 fastän jag har 5.1 låter bättre för i det läget simuleras, vad blir det nu, jo 8.1-ljud(!) Hur det fungerar har jag inte fördjupat mig i utan konstaterar bara att det funkar mycket bra.

 

Vet inte vad du gillar för slags spel men om du kör t ex BF 2 ges full tillgång till X-Fi:s EAX 5.0 och 128 kanaler vilket såklart ger ett övertag mot de motståndare som har nöjt sig med t ex inbyggda Realtekkretsar.

 

Välj modell efter plånbok...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s22397779

...men uteslut direkt Xtreme Audio vilket inte alls är ett äkta X-Fi (jag förstår inte ens vad det har att göra inom den familjen).

 

Som en parentes är det ganska synd att det numera egentligen bara finns EAX kvar. I slutet av 90-talet hade Aureal deras A3D 2.0 vilket var överlägset den tidens EAX. Men det företaget klappade tyvärr igen, år 2000 tror jag det var, och blev ytterligare ett exempel på att bäst inte nödvändigtvis blir störst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo tack, det är en spelmaskin jag är ute efter ja ;)

 

Kör bara BF2 och kommer eventuellt köpa Operation Flashpoint när det kommer. Är inge hajj på det där men om jag nu har Realtek HD som jag är hel nöjd med, kommer jag bli besviken på detta inbyggda ljudkort? Är inte i behov av surround eftersom jag kör Stereo här med antingen hörlurar eller högtalare...

 

 

Vad missnöjd med denna dator...

 

http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000oSHanKmy?ProductID=jPTD4QFHqk0AAAEaDSBtzMRd&CatalogCategoryID=KjzD4QFHc.MAAAEOb_o03xil&Selected=Specifications#tProductTabcontent

 

...så ville kolla runt lite innan öppna köpet går ut

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-09 19:26:08 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, det där med ljudkort? Nog klarar väl det integrerade av flerkanaligt ljud? Fast du beskriver visserligen en del specifika tekniker som jag aldrig hört talas om så det saknas kanske i det integrerade?

 

Nu är jag inte så himla beroende av det då jag inte spelar så mycket spel och inte heller har ljudanläggning att dra nytta av det i men...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fr3ak0ut skrev:

Är inge hajj på det där men om jag nu har Realtek HD som jag är hel nöjd med, kommer jag bli besviken på detta inbyggda ljudkort?

Säkert inte så länge du aldrig lyssnar på hur BF 2 egentligen är tänkt att låta...

 

Realtek finns ju i "alla" moderkort sedan flera år tillbaks och såklart så även i dem jag har haft genom åren. Deras ljudkretsar har dock alltid varit inaktiverade till förmån för Audigy, Audigy 2 och numera X-Fi helt enkelt p g a att Realtek:s ljudkvalité i spelsammanhang är så mycket sämre. Och inte bara det, mp3-filerna m m på datorn låter också bra mycket sämre med Realtekkretsarna.

 

På den bärbara spelas det så lite så något större behov av annat än det inbyggda ALC880 (Realtek) finns inte. Men annars skulle den tveklöst ha blivit utrustad med nån modell av Creative:s externa ljudkort för bärbara.

 

Fr3ak0ut och Monshi skrev:

Är inte i behov av surround eftersom jag kör Stereo här med antingen hörlurar eller högtalare...

Nog klarar väl det integrerade av flerkanaligt ljud?

Förvisso men ni missar poängen; det intressanta är kvalitén på ljudet och INTE huruvida det rör sig om stereo eller 7.1..! :-) Jag misstänker att de flesta precis som Fr3ak0ut faktiskt sitter med vanligt stereoljud vilket också var anledningen till att jag tog upp lite grand om simuleringen "CMSS-3D", som ger en mycket trovärdig känsla av surround, alltså upplevelsen om varifrån det låter – vilket i botten faktiskt är beroende av DirectX men för att inte krångla till det för mycket så... Men det är bara en av sidorna i det hela och vad jag hela tiden egentligen har syftat på, var Realtek inte har en chans, är på vilket sätt det låter..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad missnöjd med denna dator...
Om du berättar på vilket sätt så kanske det är lättare för andra att förstå vad du är ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack och ni behöver inte tacka för poängen. Ta de som ett tack för er hjälp bara...

 

Iaf, det jag var missnöjd för att det satt 4 GB i datorn men att det var 32-bitar som var förinstallerat och inte 64-bitar som de sa i supporten när jag ringde innan jag köpte den... Så var inte som jag trodde och är därför jag är missnöjd med den datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, då är det bara att lämna tillbaka. men gör det omedelbums så att du inte riskerar något.

 

Är du nöjd i övrigt med datorn? Då kan du alltid testa när du kontaktar dem att istället för att returnera den få en uppgradering till Win64. Nu är det säkerligen iofs en OEM-licens i datorn så den går inte att uppgradera av vad jag vet utan måste ersättas med en ny licens vilket kostar lite mer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Men är det Realtek HD som följer med? Har nämligen det redan och det fungerar bra! Vet dock inte om det är någon skillnad med creative...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortets spec säger realtek

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet dock inte om det är någon skillnad med creative...

Skillnader avslöjar sig fr o m EAX 2.0 – ingen förutom Auzentech får vid sidan av Creative själva använda högre än så i hårdvaran – eller om man vill kunna höra DTS-ljudet på DVD-filmer (Realtek (eg Intel HD Audio som de bygger runt) fixar nuförtiden åtminstone Dolby Digital) m m. På detta kommer att spelprestanda med Realtek blir ca 10-15fps lägre på grund av att deras kretsar kräver så pass mycket processortid.

 

Tidigare i somras ville jag med följande inlägg visa lite mera detaljerad data om de olika standarderna inom EAX (1.0 t o m dagens 5.0):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1056967#1057005

 

Eller, jag postar här också, kan aldrig skada (man upprepar sig ändå hela tiden om allt annat ;-))...

[log]Details of EAX are as follows (source: Creative Labs):

 

EAX 1.0: Environmental Effect Presets, 32 individual 3D voices, Per-channel individual environmental presets, Hardware DSP Rendering.

 

EAX 2.0: Occlusion Effects, Material-specific reverb parameters

 

EAX 3.0: 'Smoothing' between 3D audio environments, Direct access to all reverb parameters, Environmental Panning, New reverb engine, 64 simultaneous voices, Beginning of the AdvancedHD Designation from new reverb engine

 

EAX 4.0: Real-time hardware effects, Multiple simultaneous environments, Flange, echo, distortion, and ring modulation effects

 

EAX 5.0: 128 simultaneous voices, EAX Voice (processing of microphone input signal), EAX PurePath (EAX Sound effects can originate from one speaker only), Environment FlexiFX (four available effects slots per channel), EAX MacroFX (realistic positional effects at close range), Environment Occlusion (sound from adjacent environments can pass through walls).[/log]

http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_audio_extensions

 

Men det är naturligtvis hopplöst att veta skillnaderna bara av att läsa rådata på ett papper – man måste höra dem. Och för att kunna höra dem, även om datorn nu faktiskt är utrustad med X-Fi, måste spelen ifråga givetvis stödja EAX. Men det är snarare till nackdel för spelet ifråga om stöd inte finns... Listan med spel är iaf lång och kan hittas härifrån:

http://www.soundblaster.com/technology/

 

Till och med svågern som sa att han ändå hör så dåligt, upplevde en klar skillnad första gången för några år sen då han i Doom 3 inaktiverade Reltekkretsarna till förmån för ett Audigy 2 – om man in det spelet aktiverar OpenAL får man samtidigt också möjlighet att använda sig av EAX (fr o m patch 1.3 så EAX 4.0). :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså jag är nöjd med Realtek, har aldrig kört något annat så vet inte heller skillnaden. Men finns det något datorpaket där på komplett som inte har realtek inom PC I delar?

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10643

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10301

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346269

 

Är alla datorer tystgående där också?

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-29 16:34:47 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...