Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Märkligt felmeddelande" - Oväntad avstängning


Rowland

Rekommendera Poster

Har en ASUS C90 med Windows Vista Home Premium sedan några månader. Fungerar skapligt. Men det händer ofta när jag stängt ner datorn med normal avstängningsbegäran, och jag gör ingenting övrigt, att när jag sedan startar upp den igen det då kommer upp ett meddelande om att Windoes har återställts efter en oväntad avstängning. Knepigt?? Men vanligtvis fungerar allt normalt.

 

Några gånger har datorn startat med blå skärm och gått igenom en massa kontroller och sedan frågat hur jag vill starta, och när jag begärt normal start har allt fungerat igen. Men för någon vecka sedan startade den med blå skärm, körde igenom en massa, startade om, gjorde likadant, startade om men klarade inte att starta, men till sist hamnade den i svart skärm och jag startade i felsäkert läge och sökte på vad jag ev kunde göra. Till slut gjorde jag en återställning till en punkt ett dygn tidigare - och datorn startade snällt.

Jag hade då inte gjort några konstigheter, inga nyinstallationer eller annat.

Rowland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det händer ofta när jag stängt ner datorn med normal avstängningsbegäran
Hur menar du?

För det som ser ut som en avstängningsknapp när man trycker på Windows-knappen är inte att stänga av datorn på ett ordnat sätt (vid standard-inställningen) utan då behöver man välja först pilen och sedan Stäng av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är exakt så jag gör - väljer avstängning via pilen och låter datorn logga ut och stänga av, lugnt och stilla.

 

Rowland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske problem med hårddisken.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat att det är en Hitachi disk, och det fascinerande är att handledningen till testprogrammet förutsätter att jag har en 1.44 MB floppy diskettstation.

(Min första LapTop hade möjlighet att skifta mellan diskettstation eller CDstation, men det är ju några år sedan.)

Det som sägs är att för att skapa en DFT Test CD Media skall jag ladda ner en fil (dft32_vxxx_bxx.iso) och bränna ner den på en CD. Men hur hantera det sedan? Det sägs inget om exe-filen där. Behöver jag en floppy-diskett också då?

 

Man glömmer. Det är så länge sedan jag lekte med ren DOS - och diskettstationer är sällsynta numera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet det, faktiskt, men jag är kanske inte så bra på det här, trots att jag "lekt" med datorer sedan DOS 2.

 

Det ser ut så här:

 

To run the DFT, you must download the appropriate creator or image and create a self-booting media.

You may create the media under Windows (using the Windows OS version) or Linux (using the binary image), but you must start your system with the DOS-bootable diskette to run DFT.

CD image (2,720 K)

Creates bootable CD for Linux, Windows and other operating systems ( requires CD-RW drive and software).

 

Creating a DFT Test CD Media

1. Download the ISO image file (dft32_vxxx_bxx.iso) into a known directory on your PC.

2. Insert a blank CD-R(or the other writable media) into the writable optical drive.

3. Burning the downloaded ISO image using writing soft.

Please refer to the user manual of writing soft about the details.

 

I Nero försöker jag fixa till en startbar CD, men svårigheten tycks vara att få datorn att vilja starta från den sedan. Nåja, man får vara glad ändå kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Nero försöker jag fixa till en startbar CD
Bränd som image/avbild då, antar jag.

 

men svårigheten tycks vara att få datorn att vilja starta från den sedan.
Ändrat i BIOS så att BIOS ska starta från CDn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well,No not yet.

Datorn är och tittar i CD:n när den skall till att starta, men jag har inte pillat i Bios än. Det får vara till en annan dag.

Jag som har varit inne och ändrat och pillat i allt tänkbart under åren, och byggt om datorer mm.

Det är bara det att ju mer avancerade de blir, så känns det lite oroande att fortfarande behöva gå in och peta i allt möjligt.

Men stort tack så här långt för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Bara som information.

Problemet hänger inte ihop med hårddisken. Jag har, efter diverse scoutande och samtal, fått veta att problemet har att göra med någon uppdateringsfil i Windows Vista som ställer till trassel. Nu försöker jag ta reda på vilken fil det är som gör det. Men just nu har datorn faktiskt jobbat ganska snällt ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det har flutit en hel del vatten under broarna sedan sist, men jag vill gärna informera om vad som skett sedan problematiken diskuterades senast.

 

Enligt Microsoft handlade det om fel / problem med Blue Toooth och Infrared drivrutinerna.

 

Blue Tooth var inga problem att uppdatera, och att använda Blåtand mellan datorn och mobilen fungerar riktigt bra. Däremot fortsatte problemen med Infraröd-drivrutierna, och jag har inte aktiverat eller försökt någon infrarödfunktion, men det lär vara / ha varit det som gjort att datorn brakat ihop med blå-skärm allt emellanåt.

 

Problemet var då att när jag från ASUS, via Microsofts länk, laddade ned drivrutinen och körde den kom det bara upp frågetecken överallt i stället för text, i installationsrutan liksom på alla möjliga "knappar". Hur veta vad soim händer då?

 

Jag försökte ändå ett flertal gånger med samma dåliga resultat. Kontakt med ASUS support gav snabba svar, men hjälpte inte särskilt mycket. Bl.a. ville man veta exakt HTTP-adress varifrån jag hämtat drivrutinen (hos ASUS) för att kunna hjälpa mig. Nåja, efter det föreslogs att jag skulle installera om hela systemet från början.

Med en rad verkligt tunga program tvekade jag verkligen, och lät det därför bero.

När datorn brakade ihop senare beslöt jag att testa och köra uppdateringen direkt från nätet. Fortfarande bara frågetecken, men ändå något som såg ut som Y (Yes) på en knapp (av sex). Och det verkar som om det faktiskt har fungerat, Jag lever på hoppet.

Rowland

 

[inlägget ändrat 2009-03-05 14:00:50 av Rowland]

[inlägget ändrat 2009-03-05 14:02:16 av Rowland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du berättade hur det har gått! :thumbsup:

Jag håller tummarna för att det var den slutgiltiga lösningen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...