Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn hIttar inte nyinsatt IDE (PATA) disk

Slackerguy

Recommended Posts

Hallå! Jag hade en Extern Hdd som jag slutade få kontakt med genom USB. Efter en väldig massa bråkande fram och tillbaka tog jag ut IDE disken som satt inuti och installerade den i min stationära dator.

Jag startade upp systemet och datorn försökte boota från den nya Hddn, vilket inte fungerade. så jag ändrade bootsekvens i BIOS och bootade från den gamla HDDn. Så lång så väl.

Den nya disken återfinns inte i den här datorn och inte heller i diskhanteraren. Jag kan höra att disken snurrade, och datorn känner ju uppenbarligen av disken iom att den försökte boota från den. Jag kontrollerade i BIOS och där återfinns den inte heller.

jumpern sitter som slave på den nya disken. På den tidigare disken (också ide) vet jag inte, kommer inte åt att se, men utgår ifrån att den är satt som master.

Diskarna sitter på Samma IDE controller. (antar att det är primary) på secondary sitter en dvdläsare och en brännare.

Vad behöver jag göra får att komma åt innehållet på disken?

På den tidigare disken (också ide) vet jag inte, kommer inte åt att se, men utgår ifrån att den är satt som master.
Kan också vara byglad som Cable Select så pröva med att bygla om den nyinstallat hårddisken till det också.

Det har du rätt i!. Men jag blev plöttsligt väldigt osäker.. Det står inget angivet på disken. hur vet jag vilken som är CS och vilken som är Slave? hade utgått ifrån en bild, men det kan tydligen skilja sig från enhet till enhet?

Edit: Jag tror mig kommit fram till att den är byglad till Cable select

[inlägget ändrat 2008-09-08 16:29:53 av Slackerguy]

Japp hittade lappen =) Men att ändra till slave gjorde ingen skillnad

Edit: rätt märkligt ändå att den inte återfinns någonstans när jag hör att den snurrar. Det måste ju gå att komma åt den på något sätt.. är villrådig här så alla förslag och gissningar uppskattas!

[inlägget ändrat 2008-09-08 16:54:31 av Slackerguy]

Min gissning är att det räcker med att hårddisken får ström för att den ska börja snurra, men för att den ska synas/hittas så måste elektroniken som "pratar" med moderkortet också fungera. Det är kanske så att det är något i denna elektronik som nu har gott sönder.

Den tanken slog mig också..

Tidigare när disken satt inuti chassit för den externa inkopplingen via USB Kunde jag inte heller komma åt disken. MEN Enhetshanteraren kunde känna av att den fanns inkopplad. (den kunde t.o.m. känna att det var en iomega) Därför tror jag att en viss typ av kommunikation mellan moderkortet och hårddisken fungerar..

Iomega är väl chassietillverkaren och inte hårddisktillverkaren, så den informationen bör ha legat i chassiet.

Är innehållet värt några tusen?

Åter igen har du rätt! Iomega är chassitillverkaren. segate är HDD tillverkaren..

Jag förstår vad du fiskar efter.. Är det så mycket dom tar för att rädda hårddiskar? Det är något värt att överväga.. har du tips på vart man skall vända sig för att få det gjortt så billigt som möjligt?

hehe det var ju det jag trodde att jag hade gjort =)

Men men.. Du skall ha stort tack för hjälpen och för att du tog dig tid!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...