Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista låser sig, datorn slutar svara


emil.r

Rekommendera Poster

Har haft ett problem som kommit och gått med tiden, men nu verkar det ha kommit för att stanna... Datorn låser sig totalt. Tangentbord och mus slutar svara, och jag måste trycka på reset-knappen på datorn. Det är aldrig några problem under tiden man använder datorn, jag kan spela i flera timmar utan några problem, men får den stå stilla under tiden jag är på jobb och kommer hem så kan datorn ha hängt sig (detta varierar som sagt). Inga felmeddelanden, inget alls. Och så håller det på!

 

Hittills har jag provat följande;

Flasha BIOS

Senaste drivarna till grafikkortet

Senaste drivarna till chipsetten

Alla senaste uppdateringar från Windows Update

Virussökning...

 

Datorns specifikationer är:

Windows Vista Ultimate 32bit

Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz

4x1GB CORSAIR XMS DDR3 XMP PC12800 1600MHZ

ASUS P5E3 WS PRO

SAPPHIRE RADEON HD3850 512MB HEATPIPE DDR3

2 st SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB

2 st SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

 

Har haft problem med att ena 500GB-disken kraschat, vet ej om den andra är på väg åt samma öde och om detta kan vara orsaken till mina problem. All hjälp uppskattas!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddiskarna med Seagates SeaTools for Windows (eller Dos om du föredrar att ha testprogrammet på en CD eller diskett).

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

 

Har du kollat om det kommer något i Loggboken när datorn hänger sig, alternativt något Fel när den startar upp igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska köra det imorgon. Jag har dock inte operativsystemet på någon disk som krånglar (afaik).

 

Jag får inga felmeddelanden alls. När datorn startar igen så får jag ju den där svarta skärmen med vit text om att datorn inte stängts av korrekt. Väl inne i Windows så syns inget konstigt. I Loggboken står det bara "den senaste avstängningen skedde oväntat", dessförrinnan står det inget om själva avstängningen eller något som har med det att göra. I och med att klockan syns på skärmen när datorn har låst sig så kan jag avgöra när det skedde, och inga andra händelser finns loggade vid det tillfället. Där finns ett par felmeddelande i stil om att det är "för många samtidiga tcp anslutningar" (vilket troligtvis har att göra med utorrent).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är när datorn står för sig själv, du har kanske ställt in något i energiinställningarna (i Kontrollpanelen) om att datorn ska gå ner i vänte- eller viloläge eller något annat ska hända om datorn inte gör något på någon timme eller så, och så misslyckas det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt datorn en dag stå på i felsäkert läge och se om det hjälper. För om den inte låser sig då så beror det i alla fall på något program eller drivrutin och inte hårdvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Update:

 

Har haft dåligt med tid över på sistone och har inte haft tid att svara eller följa upp riktigt.

Men nu har det hänt en hel del! Jag har skaffat en ny disk, gjort helt ny installation på Windows Vista (denna gången 64bit), plockat ur och flyttat på minneskretsarna, plockat ur och återmonterat CPU och fläkt. Har endast en hårddisk installerad nu, kört memtest86 och GoldMemory. Har även låtit datorn stå igång i safe mode och den låser sig ändå. Har kollat så att alla inställningar i BIOS stämmer överrens med vad som rekommenderas, även provat ladda alla defaultvärden, men inget tycks hjälpa. Tålamodet börjar ta slut!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett paket som Dustin har plockat ihop så prata med deras support.

Och annars så kommer lite frågor i stället:

Står RAM-minnena med bland de minnen som Asus har testat på moderkortet eller anser Corsair att minnena är anpassade till moderkortet?

Har minnena den spänning i BIOS som Corsair anger?

Är det senaste BIOS-versionen som du använder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv surrat ihop det, så det är inget färdigt paket.

På Corsairs hemsida kan jag välja moderkort och se vilka minnen som passar bra till det (notera att det inte är på Asus hemsida, tillverkaren av moderkortet, utan det är hos Corsairs hemsida, de som tillverkat minnet) och de finns listade som OK att använda till det moderkortet.

Minnena körs som standard på den spänning som BIOS:en valt, men då kan jag inte läsa av i Windows vilken spänning de har. Jag har manuellt ställt in 1,60V som det står på minnet och på Corsairs hemsida. Även knappat in de där timingarna manuellt (9-9-9-24).

BIOS:en är av senaste version

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för dina svar!

Det verkar som jag har fått datorn till att bli någotsånär stabil nu iaf, genom att sänka FSB:n till processorn litegrand. Men det återstår att se om den håller sig, den känns stabil änsålänge iaf.

Annars får jag väl ta och skicka tillbaka moderkortet, jag tror det är där problemet ligger...

Tack återigen för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...