Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FULL HÅRDDISK TROTS ATT DEN INTE ÄR DET


Leno

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sedan ganska länge tillbaka har min dator gång på gång indikerat att det knappt finns något utrymme krav på min hårddisk. Då har jag tagit bort en massa skitstora program och all form av multimedia från hårddisken så att jag nu bara har de allra mest basala programmen och ett gäng worddokument kvar på dator typ. Och ändå är hårddisken nu proppfull igen, bara några mb kvar enligt datorn.

Vad i helvete är det frågan om? undrar jag och skriver tålmodigt hit istället för att slå sönder datorn i vredesmod.

Tack för allt hjälp på förhand!

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor hårddisk har din dator?

Hur mycket utrymme finns det kvar enligt egenskaperna för hårddisken?

Vad har du för operativsystem?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 MB

Windows XP

Och vad gäller hur mycket utrymme jag har kvar - hur kollar man det? Kan man kolla det i kontrollpanelen nånstans? Det senaste akutmeddelandet som kom upp meddelade att jag bara hade några MB kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 MB

Du menar väl att du har 512 MB i ramminne?

Hoppas inte att du menar att din hårdddisk bara är på 512 Mb, för då har du stora problem?

 

För att kolla hur stor din hårddisk verkligen är, och hur mycket du har kvar att utnyttja, så högerklickar du på hårddisken i utforskaren och väljer egenskaper så ser du direkt på grafiken och i siffror hur mycket det handlar om.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara börja med ett program och ta sedan nästa. När inget hittas är den ren.
Nja, så heltäckande är inte programmen. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33,3 GB stor hårddisk är ganska litet, oavsett om man har en bärbar eller en fast dator idag.

Att då bara kunna använda 168 MB till funktionen, då förstår jag ändå att du har problem tyvärr.

 

168 MB är alldeles för lite för att systemet ska orka köra, är du säker på att du har tagit bort allt "onödigt"?

 

Gör som Cecilia tipsar om, kör en diskrensning.

Men på snar sikt så måste du få tag på en större hårddisk.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för ett år sedan hade jag inga problem av detta slag. Och kan det verkligen vara rimligt att så mycket utrymme tas upp av ett fptal basala program (office, antivirusprogram, adobe reader och lite till) plus ett antal worddokument? Jag har en extern hårddisk där jag har alla andra tunga filer. Varför var det isåfall inte ett problem tidigare? Det är DET som är det obegripliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in Utforskaren så att du kan se alla filer:

Verktyg - (Mapp)alternativ eller liknande - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

Gå runt och se om du kan hitta i vilka mappar det ligger väldigt (orimligt) mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack. Nu har jag gått igenom dem och sammanlagt uppgår filerna verkligen inte till 30 GB (eller vad det nu var jag hade). Mina apps är på 1,10 GB, vilket är den största filen. Dvs: min hårddisk borde ha långt mer än några MB kvar... Någon idé någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nog tar väl mappen Windows\system32 mer än 1 GB även i XP?

Kollar min här, och den ligger faktiskt på precis under 1 GB, noga räknat 996 MB.

 

Hela min Windows ligger på strax över 4 GB för tillfället.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå in på den här datorn höger klicka på c: välj egenskaper sen så bockar du i komprimera enheten för att spara diskutrymme sen väljer du utför ändringar på c:\, undermappar och filer det kommer ta en timme och uppåt med då ska du kunna få någon gig ledig iaf.

 

 

// spicedgold

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå in på den här datorn höger klicka på c: välj egenskaper sen så bockar du i komprimera enheten för att spara diskutrymme sen väljer du utför ändringar på c:\, undermappar och filer det kommer ta en timme och uppåt med då ska du kunna få någon gig ledig iaf.
Fast sedan blir ju datorn långsam, när varenda program och fil behöver dekomprimeras innan den kan användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia säger, men om jag inte mins fel, så ska det ju sedan tillbaka igen och komprimeras, så det är nog ingen smart lösning tyvärr.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...