Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inaktivera nätverkskort på moderkortet


stsv

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett moderkort med inbyggt nätverkskort, detta nätverkskort (realteak RTL8139/810X FAMILY FAST ETHERNET nic) är trasigt efter ett tidigare åsknedslag.

 

Jag istället installerat ett D-link DFE-530TX PCI Fast ethernet adaptaer (rev c)

 

När jag installerar det ser allt helt ok ut, men datorn vill inte skapa någon ny anslutning till lokalt nätverk med det kortet. Utan vill hela tiden skapa nätverksanslutningar till det gamla kortet som inte fungerar. Detta oavsett om jag inaktiverar det gamla kortet eller ej.

 

Enda sättet jag kommit på att komma runt problemet är att avinstallera båda korten samtidigt och sedan söka efter maskinvaruförändringar, ibland hittar den då D-link kortet först och skapar då anslutningar till båda korten. Sedan fungerar detta ett tag men rätt som det är så hittar den bara det gamla kortet igen och så börjar det hela om.

 

Så min fråga är finns det något sätt att permanent stänga av det gamla kortet, så att datorn aldrig hittar det igen, inte bara inaktivera det i enhetshanteraren?

 

Tacksamm för svar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...