Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla samman två trådlösa nätverk?


Bert-Ola

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag får det inte att fungera.

 

Har idag ett trådlöst nätverk som även ansluter till internet. Trådlös anslutning görs med en Netgear WGR614v6 och där fungerar allt klanderfritt med flera trådlösa datorer.

 

Har också ett litet andra nätverk som består av en stationär dator med en Netgear WG602v4 kopplad via ethernetkabel och en laptop med trådlös ansluning. Detta fungerar också bra.

 

Nu skulle jag vilja kommunicera mellan de två trådlösa nätverken bl.a. för att komma åt internetanslutningen även i det "andra" nätverket. Men även kunna komma åt de andra datorerna.

 

Hur gör jag....... har helt kört fast.

 

Att jag fortfarande vill ha två separata nätverk är att det "andra" finns i ett fordon som ska fungera även utom räckhåll från det "första".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, litet underlig setup kanske,

 

Det vanligaste är väl att man kan acceptera att ha båda accesspunkterna med samma SSID o i samma subnät, men det var tydligen inte aktuellt?

 

Jag antar då att du har två olika subnät o vill du fortsätta med det så måste du routa trafiken mellan dessa två.

 

Som det är idag har du en router/bredbandsdelare (X) mellan Internet o ditt ena nät (A) - samt en accesspunkt som kopplar samman två datorer i ditt andra nät (B).

 

För att få det att funka måste du alltså på ngt sätt sätta upp routing mellan subnäten A o B. Det kan du göra med en router av ngt slag eller ngn gammal PC - vi kallar den (Y)

 

Exempel: Y kopplas fysiskt in mellan nät A o B. En address i varje subnät. Default route pekar mot X. Alla PCs i nät B default route mot Y. Alla PCs i nät A default route mot X. (beroende på hur x funkar så måste ev alla datorer i nät A ha en statisk route för nät B pekande mot Y). X har en route för nät B pekande mot Y.

 

Verkar komplicerat? :) Japp, men ovanlig setup.

 

En annan variant skulle vara att ha en brandvägg/router/bredbandsdelare med ett DMZ-interface (som du då skulle kunna koppla nät B på).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret.

 

Det är inte alls säkert att jag måste ha det på detta viset med två olika nät.

Skulle kanske fungera med bara ett, om jag bara kan få kontakt mellan laptopen och den "stationära" datorn i mitt idag "andra" nät när jag inte är i närheten av mitt "första" nät.

 

Puuh, lite svårt att förklara i ord. :)

 

Hur gör jag enklast för att få det till ett nät?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag enklast för att få det till ett nät?

 

Du måste sätta din WG602 i WDS-mode (under förutsätting att den kan det), sätta samma SSID och säkerhetsinställningar som på din WGR614. Sen måste du lägga alla enheterna i samma IP-subnät.

 

Problemet du kan få är att din WG602 ev blir "ledsen" när den inte längre ser sin kollega WGR614. O frågan är då om den fortfarande accepterar anslutningar från WLAN klienter....

 

Du får nog helt enkelt testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om min WGR614v6 inte går att sätta i WDS-mode.

 

Från Netgears forum:

"The only versions of WGR614 that supports WDS are version 8 and 9."

 

Däremot har min WG602 WDS-mode.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...