Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av moderkort, Behöver rekomendationer.


Sabelström

Rekommendera Poster

Nu var det så att jag tänkte börja spela Warhammer och samtidigt utnyttja 64 systemet på min dator. Så tänkte installera vista 64 o det kräver ju lite minne, så köpte 8gb o slängde i, men det funka inte, svart bild o pip, i bland bara svart bild. med två går det hur bra som hellst och enligt minnes tillverkaren ska minnena stödjas av kortet, men är en minnes slot som verkar bugga hur jag än gör. så då får jag köpa nytt moderkort.

 

Dator:

AMD Athlon 64 X2 DualCore 3800+ |

Abit KN9 SLI |

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C4DHX) |

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C4DHX) |

MSI NX8800 GTS 320 MByte OC |

 

 

Så skulle ju vara bra om det fanns sata 2, sli, och stöd för min cpu, för har tänkt köpa ett graffe kort till. Sen vore det ju positivt om det var bättre än det jag redan har så man ev kunde köpa mer/värre minne eller bättre cpu. Kosta vad det kosta vill bara man kan fortsätta uppgradera lite i taget när man har råd så man slipper byta allt samtidigt.

 

[inlägget ändrat 2008-09-05 15:43:38 av Sabelstrom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du märkt precis som jag ska man inte ta minnestillverkarnas uppgifter på för stort allvar.

(Crucial DDR PC4000 2 x 512MB fungerade bra med Abit AV8 moderkort.

Tyvärr lyckades jag skada dem med statisk el. mer och mer fel. Skaffade Crucial DDR PC3200 (billiga) nu gick memtest perfekt men Windows startade inte. Så jag köpte ett billigt moderkort, ECS nForce4-A939 och PC3200 minnena funkade.)

Vad det gäller AMD så är ett problem att det är processorn som driver minnena direkt (med Intel Northbridgechipet på moderkortet) så hys inga större förhoppningar att ett nytt moderkort gör att du får igång 4x2GB.

 

Du kan ju sänka minneshastigheten och öka tiderna i BIOS så kanske det går med 8GB, annars blir det 4GB.

 

Vill du köra så här mycket minne (8GB) kolla hos moderkortstillverkarna på deras siter, vilka minnes typer/fabrikat som är testade och har fungerat tillsammans med moderkortet.

 

Och det är med moderkort och minnen som med biltillverkare, topphastighet 250km/h maxlast 30ton (men det är inte samma bil)

med 30 ton är maxhastigheten kanske 80km/h.

 

Det här är ett AMD typ moderkort som med vissa minnen se QVL listan klarar 8GB (2GB minnen och kolum C i prickad)

 

http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=82&l3=708&l4=0&model=2244&modelmenu=1

 

Jag inbillar mig att ASUS "WS" moderkort är de med "mest minne" i QVL-listan.

 

Jag har tänkt till lite och moderkorts förslaget har bara 4 pins 12V anslutning och dåligt med kylning av CPU strömmatning.

Det gör att det inte lämpar sig för mer än tex en AMD X2 5000+ som jag ser det.

Kan inte ge tillräckligt med ström utan att bli mer varmt än bra för livslängden med kraftigare processorer. Ingen vidare uppgradering.

Har du aktiverat Vista innebär dessutom nytt moderkort, ny Vista licens.

Skulle vara nöjd tillsvidare med 2x2GB, skicka tillbaka resten av minnet. Funkar ju inte med moderkortet.

 

[inlägget ändrat 2008-09-05 17:57:39 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-09-05 17:59:25 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-09-05 20:18:51 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då det finns inga moderkort igentligen som funkar med 8gb och min processor??? Behöver inte ha sli stöd, är nog bättre med ett rejält kort i stället.

 

Har inte installerat vista än så det är inte aktiverat.

 

Annars är ju alternativet att byta processor oxå o välja ett moderkort som det går att ha 8gb ram, o sen köpa en processor som är bättre än den jag har.

 

Men det får inte gå över 4000 för båda i så fall...

 

[inlägget ändrat 2008-09-06 17:04:34 av Sabelstrom]

[inlägget ändrat 2008-09-06 17:37:57 av Sabelstrom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...